Režie:
Tobe HooperKamera:
Matthew F. LeonettiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Craig T. Nelson, JoBeth Williams, Beatrice Straight, Dominique Dunne, Oliver Robins, Heather O'Rourke, Michael McManus, Virginia Kiser, Martin Casella (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Poklidný život jedné kalifornské rodiny naruší síly z onoho světa, které se zabydlí v jejím domě na předměstí. Zpočátku jsou vetřelci jen dva, ale brzy se celý dům změní ve strašidelný zámek. "Návštěva" se v žádném případě nechová přátelsky - a naší nešťastné rodince nejspíš nezbude nic jiného, než co nejrychleji vyklidit pole, aby nepadla za oběť přízrakům. Poltergeist je fascinující, hrůzostrašná a hlavně dynamická podívaná, která vám naočkuje koňskou dávku napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (422)
Na duchárskom horore sa Spielberg podieľal viac než iba ako producent. Je autorom námetu, spoluscenáristom a dokonca režisérom niekoľkých sekvencií filmu. Vízia režiséra Toba Hoopera (Texaský masaker motorovou pílou) bola príliš drsná a temná, čo bolo v rozpore s autorským zámerom slávneho tvorcu. Tieto dva prístupy sa vo výslednom diele síce trochu bijú, ale aj tak sa tu zrodila veľmi kvalitná a stále pôsobivá žánrová klasika. Nasledovné pokračovania už zďaleka neboli tak dobré (aj keď dvojka je stále ešte fajn film). Na tohtoročný remake radšej rovno zabudnime. Všetky 3 nominácie na oscara ostali nepremenené. Postupom času sa projektu dostalo prívlastku prekliaty. Natáčanie sprevádzalo mnoho nehôd a nešťastných udalostí, včetne predčasného úmrtia štyroch hereckých predstaviteľov, medzi ktorých patrila aj hlavná hrdinka trilógie Heather O´Rourke 9/10 ()
Výtečný rodinný spielbergovský horror, který byl přístupný dětem. No nevím, vidět tohle tehdy v šesti či sedmi, tak už v životě nespím v posteli sám. Ovšem film to mohl být ještě o řád lepší, kdyby se tolik neopájel tehdejšími technickými vymoženostmi a nevršil efekty jen pro efekty, které však dnes chtě nechtě působí směšně. Chybí jim punc nadčasovosti a ruší to jinak pečlivě budovanou atmosféru. Přitom když si tvůrci vystačí čistě se šuměním televize, modrým světlem zpoza dveří, vědmou citlivě rodiče informující o "Bestii za oponou", nehybným šášulou u dětské postýlky (s vetřelčím plakátem v pozadí), Goldsmithovou hudbou. praktickými efekty či rovnou pravými lidskými ostatky, tak to umí být řádně působivé i dnes. Je v tom prostě cítit určitý rozpor, který se projevuje v nejednom aspektu. Nejznatelnější to v závěrečné půlhodině, kdy se nejdříve dostane ke slovu regulérní finále (Aťka Janoušková versus Záhrobí) a konec. Jenže místo titulků následuje rovnou druhý díl v podobě druhého regulérního finále, které se však nese ve zcela jiném duchu. A obě jsou výtečná, byť mnohem raději mám to druhé. Poltergeist měl být kratší, měl se méně spoléhat na „CGI“ efekty a neměl na něm být tolik znatelný nesoulad mezi Hooperovou a Spielbergovou vizí. I přesto (či dílem právě proto) je to dodnes film, který spolehlivě najdete v každém pořádném žebříčku nejzásadnějších žánrových filmů. A najdete ho tam právem. ()
Podíl Hoopera a kreativní kontroly značky Spielberg na celkovém výsledku už asi navždy zůstane zahalený tajemstvím, ale to u těchto nepatrně drsnějších Krotitelů duchů není podstatné. Zajímá mě mysteriózní atmosféra první poloviny, schopnost odlehčit situaci i výbava dětského pokojíku, která je svou autenticitou víc retro než všechny díly Stranger Things dohromady. Aktivity včelky Máji a následné neříkej Hop, dokud nejsi v Holiday Inn, sice lehce trpí nadužíváním tehdejších schopností ILM, ale jako jeden ze základních kamenů žánru si to respekt zaslouží. Jen doufám, že jej nepoložili na lidské ostatky.. ()
(1001) Nevím, jestli je to proto, že se na Poltergeista dívám zcela mimo jeho dobový kontext, ale přijde mi, že v tomto filmu funguje opravdu velmi málo. V podstatě je to jen okopírovaný Vymítač ďábla, ale bez toho "něčeho", co Vymítači dodávalo nadčasový přesah, a mnohem béčkovější. Polovina dialogů zní jako neúmyslná komedie a třetina záběrů by se dala vystříhat a filmu by to jenom prospělo. Pár těch kultovních záběrů je cool, ale na to, že film má dvě hodiny (!) jich tam zase tolik není. (Můj nejoblíbenější záběr - když bagr hloubící bazén vykope krabici s pohřbeným ptáčkem.) I nadále se mi potvrzuje, že Spielbergovy filmy jdou v naprosté většině mimo mě. ()
Spielbergův vydařený zářez do hororové filmografie. Je tu sice přehršel WTF momentů, viz. hlas jedné z jasnovidek, který působil poměrně směšně. Nebo ne moc doladěná hudba, která do celého průběhu děje moc nezapadala a mnohdy působila jako podklad nějaké komedii. Musím uznat, že jsem viděl zřejmě nejzábavnější horor duchařské tématiky vůbec. Ale nemyslím to vůbec zle, ba naopak. Některým scénám jsem se od srdce zasmál, protože ten skrytý, černý humor byl velice trefný a pobavil mě na výbornou. Ovšem nejvíce mě na tomto Spielbergově horůrku udivil herecký výkon Heather O'Rourke, v té době teprve sedmileté holčičky, která zde předvedla úžasný výkon. Její hlas a perfektní mimika byla naprosto úžasně profesionální. Když jsem koukl na její profil na CSFD, spadla mi čelist šokem! :( R.I.P Heather O'Rourke ()
Galerie (93)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (68)
- Při natáčení hororové trilogie byly použity skutečné lidské kosti. Právě to prý rozezlilo duchy zemřelých natolik, že během pár let sprovodili ze světa čtyři herce. Dominique Dunne byla uškrcena, Julian Beck umírá před uvedením 2 snímku do kin, Will Sampson zemřel při operaci a Heather O'Rourke skonala v nemocnici na chřipku spojenou se šokem. [Zdroj: Premiere] (zdeny99)
- Hláška "They're here!", v překladu "Jsou zde!", byla zařazena na 69. místo žebříčku největších filmových hlášek vydaným Americkým filmovým institutem v roce 2005. (TheDude)
- Americká hudobná skupina The Misfits zložila na základe tohto filmu pesničku "Shining", ktorá sa nachádza na albume American Psycho z roku 1997. (Jello Biafra)
Reklama