Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (243)

sud 

všechny recenze uživatele

No jo, to se to v těch 60. letech točilo, když bylo k mání tolika charismatických herců a tvůrčí invence se snažila vítězit nad komerčností. "V žáru noci" je antirasistické drama, ovšem v žádném případě se nesnaží být agitkou. Přílišnému moralizování brání silná detektivní linie, která na druhou stranu není fádní právě díky rasové otázce. Celý film se rovněž nechá vnímat jako sólo pro dvě postavy, ovšem nabízenému klišé (hodný černoch vs zlý běloch) se také vyhybá a nabízí nám dva silné tvrdohlavé muže, jejichž charaktery se vyvíjí. Sidney Poitier a Rod Steiger (ten si svého Oscara doslova vyřval) podali své životní výkony. "V žáru noci" ve své době šokoval fackou ve skleníku. Jeho nadčasová platnost je však spíše v nahlodání soudního systému prdelákova, kde vládnou dogmata a právo bohatšího. 100%. A ještě něco Virgile, dejte na sebe pozor! ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

''Každá mince má dvě strany''. Totéž lze říci i tomto filmu, na jedné straně se setkáváme s prvotřídním krimi a inteligentním Virgilem Tibbsem, kterého se povedlo zahrát panu Poiterovi skutečně mistrovsky, Rod Steiger jen lehce konkuruje jeho hereckému umu. Na druhé straně lze sledovat nepřehlédnutelné a výtečně zpracované rasistické napětí mezi hlavními postavami. Film, na jehož druhou projekci se těším už teď a to nejen díky skvělé úvodní písni od Raye Charlese. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Po Hádej, kdo příjde na večeři a Panu učiteli s láskou jsem se dostal k tomuto kriminálnímu dramatu. Charismatický Sidney Poitier si tu opět musí protrpět narážky na barvu své pleti a získávat si respekt v rasistické společnosti. K tomu všemu se ještě ujímá vyšetřování vraždy a dokazuje, že policisté městečka Sparta mají místo hlav cukety. Náčelník tamní policie by z vraždy obvinil snad i psa, kdyby u něj našel něco, co patřilo oběti. V žáru noci má sílu v hereckých výkonech, příběhu, hudbě, ale také výborných dialozích a vztazích mezi hlavními hrdiny. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Pro zajímavost jsem si zjistila, zda ve státě Mississippi stále trvá možnost udělení trestu smrti, kupodivu ano. Pak se tedy divím, že čítá bezmála tři miliony obyvatel - s policejním postupem při vyšetřování vražd, jaký jsem měla možnost včera večer vidět. Inu, ne nadarmo v TV frčí jen Kriminálka Miami, New York a Las Vegas a ne třeba Kriminálka Jackson, že... taky to jsou pěkný konzervy, za ukradení dobytka vám dodnes hrozí expedice na věčnost, muži mají zakázáno být na veřejnosti vzrušení a v Oxfordu je trestné "vytváření zbytečných zvuků". Takže si o zde přetřásaných rasistických upocených jižanských vidlácích již nemyslím, že by přílišnou nadneseností jejich charakterových nedostatků nějak utrpěli na pověsti, stejně jako pomalu chápu smutek faktu, že o lidských kvalitách, bez ohledu na barvu pleti, se jedinci, kterým snad ještě nedošlo, že válka Severu proti Jihu skončila, musí přesvědčovat kus od kusu, krok po kroku... ale jen ti, co nejdou do přízně Normanu Batesovi, a takových tam byla, bohužel, většina. Napětí mezi Virgilem Tibbsem a náčelníkem Gillespiem těžklo úměrně vedru a urážlivým narážkám na inspektorův původ a rozhodně mu neulevila ani konfrontace se "svobodnými otroky", kteří si stále byli vědomi svého podřadného místa ve společnosti. Spíš, než o vraždu samotnou, zde kráčí o kritiku rasové nadřazenosti a lidské omezenosti, kterou jsem si díky sympatickým výkonům Sidneyho Poitiera a Roda Steigera, ve velmi slušném českém znění, celkem vychutnala. ()

classic 

všechny recenze uživatele

MISSISSIPPI, malé, ospalé mestečko SPARTA, noc, černoch čaká na vlakovej stanici, bol navštíviť matku, tesne predtým sa stala vražda, istého inžiniera Colberta, práve tento černoch, menom Virgil Tibbs, sa stáva „hlavný podozrivý” , jednak preto, že sa nachádza neďaleko miesta činu, alebo skrátka, že je černoch, rasistický podtón je vonku, jednoducho zástupca policajného náčelníka, Sam Wood ( hm ... volá sa, ako ten slávny režisér ... ), musí nájsť rýchlo podozrivého páchateľa. Bohužiaľ, vidieť, že všetci majú rasistické nálady, tak ako to pekne fungovalo v Amerike, v 60. rokoch, 20. storočia. Virgil je inteligentný človek, ktorý chvíľu čaká, aby až po niekoľkých minútach prezradil skutočnú svoju IDENTITU, má tromf v rukách. Je policajný inšpektor, pričom je taktiež EXPERTOM na vraždy, ktoré sú jeho doménou. Ako postupne vysvitne pravá identita Virgila Tibbsa, tak miestny policajný náčelník, BILL GILLESPIE, nie je vôbec rád, že stretáva múdrejšieho človeka, ako je On sám, Virgil sa zdrží, aby im pomohol s vyšetrovaním v tejto brilantnej detektívke, režiséra Normana Jewisona, ktorá sa stala LEGENDOU. Prečo ? Lebo má extrémne populárneho Afroameričana, Sidneyho Poitiera, ktorý je v titulkoch na prvom mieste, vôbec rok 1967., je jeho parádnym rokom, kde si zahral ešte taktiež v slávnom filme : Hádaj, kto príde na večeru ? Sidney je vynikajúci černošský herec, povedal by som v kľude, že najlepší a najslávnejší, mám pred ním rešpekt, čo nemá Gillespie, ktorý je RASISTA, ako všetci ostatní v okrese, Rod Steiger je vynikajúci, zahral si tvrdohlavého policajta, ktorý nešetrí Virgila Tibbsa šťavnatými poznámkami, ale taktiež sa niekoľkokrát objavil na mieste, keď bol Virgil v nebezpečenstve, postupne bude mať Virgila plné zuby a bude ho posielať na vlak, aby čo najrýchlejšie vypadol, ale Tibbs je tvrdohlavý ako poleno, nedá si povedať, chce vyriešiť prípad, nech to stojí, čokoľvek, nevzdáva sa za žiadnu cenu... Výnimočný film aj z hľadiska pracovníkov v štábe, od kameramana Haskella Wexlera, špičkového kameramana, či strihača Hala Ashbyho, ktorý sa stal i výborným režisérom, až po hudbu Quincyho Jonesa je parádna, excelentný úvodný song Raya Charlesa, a samozrejme, scenár Stirlinga Silliphanta, motivuje súcitiť s Virgilom, ktorý sa ocitá pod paľbou nenávistných pohľadov, ešte dobre nevidieť KU KLUX KLAN, ktorí by sa s Virgilom absolútne nesrali ! Normanovi vyfúkol Oscar za réžiu, Mike Nichols za film The Graduate, ale zatiaľ, čo Absolvent má len jeden Oscar za réžiu ( mimochodom mám ho v svojej Top 10 ), tak In the Heat of the Night, je úspešnejší, ktorý má vynikajúci legendárnu výpovednú odpoveď, je to film, ku ktorému sa chcem vracať, a to z niekoľkých patričných dôvodov. Tá Atmosféra je neopakovateľná ! Niečo úžasné, čo zaujme ! ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Postava Virgila Tibbsa (Sidney Poitier) figuruje v zozname Amerického filmového inštitútu "100 Heroes & Villains" na 19. mieste. Jej predstaviteľ na roli ale nijako nezbohatol, pretože pracoval za týždenný plat 162,39 dolárov týždenne. (classic)
  • Rýdzou improvizáciou bola scéna v šerifovom dome pred príchodom Packyho (Matt Clark). (classic)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama