Režie:
Craig GillespieScénář:
Steven RogersKamera:
Nicolas KarakatsanisHudba:
Peter NashelHrají:
Margot Robbie, Sebastian Stan, Allison Janney, Julianne Nicholson, Paul Walter Hauser, Bobby Cannavale, Mckenna Grace, Bojana Novakovic, Caitlin Carver (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Černočerná komedie Já, Tonya přináší divoký a stěží uvěřitelný příběh, který by vydal hned na několik životů. Vzestup z ničeho až na vrchol, touhu, vášeň, pád na samotné dno a jeden z největších skandálů sportovní historie. Tonya Harding patřila svého času mezi nejlepší krasobruslařky světa, všichni si ji ale budou navždy pamatovat ve spojení s šokujícím útokem na její soupeřku Nancy Kerrigan. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (447)
Krasobruslení není šálkem mé kávy, proto jsem kolem tohoto filmu nějaký čas chodila obloukem. Kruhy se postupně zmenšovaly, až se spirála uzavřela a já se rozhodla podívat. Nelituju, spíše je škoda, že jsem tenhle skvost černého filmového humoru neviděla dříve. Coenovsky laděný příběh se spíše věnuje jednotlivým postavičkám, než sportovnímu klání Hardingové. Několik krasobruslařských záběrů je nasnímáno zručně, neváhala bych říci, že i zábavně. ()
Ryze pocitově vzato, Robbie za tuhle divokou přehlídku domácího násilí, devadesátkových hadrů, šílených ofin, buranského rodinného zázemí a krasobruslení měla dostat Oscara, protože za minulý rok zřejmě jen těžko existuje postava, která by měla tak široký záběr a tak dobře reflektovala společnost a zároveň hodnoty vůle, dřiny, životních vítězství, proher a realizování svého snu, ať je sebeatypičtější. Některé scény, například tu u soudu na konci, si vyložene krade pro sebe a zastiňuje nejen ostatní herce, ale i jinak skvělý technický ansámbl. I Tonya je totiž v jedně věci na stejné úrovni jako Titanic, nebo Pán Prstenů. Vizuální efekty tu slouží jako podpůrný prostředek při vypravování příběhu, nikoliv jako samoúčelná pastva pro oči. Zároveň nejsou skoro vůbec vidět a scény bruslařských představení jsou nasnímané fantasticky, přesto neokázale, takže se toho ne každý všimne. Není to bůhví jak velký film, ale po delší době příběh vzestupu a pádu člověka v antipatetickém podání s velmi svérázným, drsným humorem. ()
Komentář obsahuje spoiler. Hardingovou a její aféru si pamatuji jen matně, proto jsem se s chutí vrhla na její životopisný film. Předně, je perfektně zpracován a chvílemi velmi vtipný. No je to takový hořký smích...Neubránila jsem se lítosti nad smutným osudem, který Tonyu potkal. Odmalička bitá, týraná, život bez lásky, matka hotové monstrum, nikde zastání, tréning od tří let a životní podmínky diametrálně odlišné od děvčátek z dobrých, kultivovaných rodin. Dospívání rovněž plné dřiny, dokonce bodnutá vlastní matkou a ve dvaceti nastupuje na scénu další mlátička, manžel. A začínají hádky, rvačky a dokonce i výstřely ze zbraní. Je až neuvěřitelné, že děvče z takových otřesných sociálních poměrů jelo dvakrát na Olympiádu. Holka bez vychování, bez vzdělání, ale schopná, jako druhá na světě a první v USA, skočit trojitého Axela na soutěži. Vlastně mě ani nepřekvapuje, že ji frustrace z neustále nízkého hodnocení rozhodčích (které iritovala svým laciným zjevem a hrubým chováním) vedlo k hanebnému činu, nechat přerazit nohy své soupeřce tyčí. Nikdy se nedozvíme, jestli o plánování činu věděla, ale násilí a rány Tonyu provázely celým jejím životem. Mohlo jí to skutečně připadat normální. Přestože lituji postiženou soupeřku, je mi více líto Tonyi. Kdyby žila v normální rodině, kdyby se dala do kupy s laskavým mužem, kdyby, kdyby..., možná by neskočila trojitého Axela, ale měla by fajn život. Jenomže na kdyby se nehraje a o tom to přesně je... Margot Robbie si Oscara zaslouží! A Allison taktéž.. Vynikající výkon! ()
Margot Robbie prostě není dobrá herečka, jenom pěkná herečka. Nedokáže na svých bedrech unést celý film, natož vzbudit a udržet zájem o příběh, jehož průběh i konec je všeobecně známý. A tvůrci jí to navíc nadbytečnou délkou filmu nijak neulehčují. Sebastian Stan také bohužel přílišným charismatem neoplývá... Obecně film působí, jakože se utratila spousta peněz za to, aby ta inscenace nějak slušně vypadala, ale zapomnělo se na nějaké finální eso, které by mělo být ve středu všeho a generovat tu kvalitu. ()
Doba se posunula, nějaký ten čas uplynul a kola dějin projela dalších pár kaluží, takže přišel čas vydělat na tom, z čeho se ještě nedávno lidé hroutili a v hrůze si vypichovali sklivce, případně se alespoň dopouštěli zděšených náboženských vytržení. Tak, jako se Babinský stal obdivovaným, Žižka miláčkem národa a všichni ti čuráci, co (nejen) v USA přivedli na mizinu, čímž jim často i ukrátili život, řadu lidí (viz vlček z Wall Streetu či zkurvenci, Sázející na nejistotu) se nyní kapsují na náhle bezskrupulózních kinofilech, přišel čas i na starou Tonku Klouzajdu. A proč by vlastně ne, vždyť jen nechala klepnout neméně ambiciozní pičku nad koleno, pročež pak poznala skutečnu nenávist puritánsko-pokrytecké Ameriky. Tak si alespoň na stáří pořídí lepší vůz, větší domeček a delší dildo. Budiž jí přáno. Kladem filmu samotného jsou vynikající výkony Margotky i té hydry, co jí sehrála maminečku. Což tu však píše kdekdo, takže již mlčím. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (27)
- Když Tonya Harding poprvé viděla film, líbila se jí nejvíce scéna, kde říká „Suck my dick!“. Sdělila Margot Robbie, že si přála, aby to ve skutečnosti řekla. (griph)
- Po skutečném útoku na Nancy Kerrigan (Caitlin Carver) byl hledán vysoký muž v kožené bundě, ve filmu však útočník nijak zvlášť vysoký není a bundu nemá koženou, ale džínovou. (Kejf.)
- Pouze na okamžik zmíněná ukrajinská krasobruslařka Oksana Bajulová vyhrála v roce 1993 světový šampionát krasobruslení v Praze a na Zimních olympijských hrách v Lillehammeru byla zlatá. Nancy Kerriganová své druhé místo težce nesla a v zákulisí si neodpustila rýpavé komentáře na adresu Oksany Bajulové, která své vítězství těžce emočně prožívala. (dickens)
Reklama