Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (115)
Tenhle film dopadl po letech strašně směšně, skoro se mi nechce věřit, že to autor scénáře myslel upřímně. Postava Jamese Caana je nesympatická a většinou v dialozích s přítelkyní blábolí strašný kraviny, jeho snaha mít tradiční rodinu je opravdu WTF. Konec na mě působil spíš jako parodie na drsňácký přestřelky. Naštěstí Mannovo úsilí natočit chlapskej film o kriminálních nakonec došlo v roce 1995 úspěchu, ale jinak mi jeho tvorba fakt přijde mimoňská (z dnešního hlediska). ()
ZLODĚJ patří do skupiny filmů, které Michael Mann umí zaručeně nejlíp - existenciálně laděné kriminálky. Příběh o rebelovi mezi chmatáky, kterého svírá policie na jedné a mafie na druhé straně sice není zvlášť originální, ale Mannova protřelá a atmosférická režie z něj udělala poměrně klasickou záležitost. ()
To jsou věci. Já tenhle prima krimi thriller viděl poprvé až teď v roce 2018. Nevím jak je to možné, ale na druhou stranu mohu více ocenit práci filmařů na počátku 80 let. I když jsou dneska jiné možnosti, tento film je zajímavý, napínavý a postavený na super hereckém představení. Aby člověka film bavil, nemusí se nutně používat nejmodernější technika, bez které se už dnešní thriller nenatočí. ()
Na Zloděje jsem se těšil a o to víc jsem trochu zklamán. Náznak typického Mannovy režie tu je, temná atmosféra, podmanivá hudba, jen mi tu chyběl charakter postav a dějové napětí a James Belushi dostal dle mého názoru poněkud málo prostoru. Nijak zvlášť zajímavé dialogy a některé pasáže nudné, navíc Jamesu Caanovi jsem tu 'provotřídní profesionalitu' nevěřil. Neil McCauley je mnohem profesionálnější lupič :-). Thief považuji za Mannův režijní přešlap. ()
Příběh zásadového kriminálníka v podání drsného Jamese Caana, s nímž není radno vy*ebat. Zloděj je asi nejryzejší ukázkou toho, že Michael Mann je mistrem snové obrazovosti. Naprosto parádní režisérský debut. A k tomu s jedinečnou hudbou Tangerine Dream! Vřele doporučuji verzi director's cut, ve které je audiovizuálních lahůdek ještě o něco víc. Tento snímek by rozhodně zasloužil více pozornosti. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (23)
- Nástroje na vloupání používané v celém filmu (jako je hydraulická vrtačka použitá v úvodní sekvenci) nebyly rekvizity, ale skutečné nástroje, na které byli herci vyškoleni. Nástroje byly dodány skutečnými zloději, kteří sloužil jako techničtí poradci na filmu, hlavně John Santucci, který také ve filmu ztvárnil seržanta Urizziho. (c.tucker)
- Frank upřednostňuje Colt 1911A1 "longslide" .45 ACP přizpůsobený ladičem Jimem Hoagem. Carl použil High Standard 10B "bull-pup" policejní brokovnici, která se již nevyrábí. (c.tucker)
- James Caan uviedol, že Frank je vlastne založený na skutočnom zlodejovi menom John Santucci, ktorý pre film slúžil ako technický poradca a dokonca si vo filme zahral seržanta Urizziho. (Real Tom Hardy)
Reklama