Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Mario SchneiderHrají:
Noël Czuczor, Peter Ondrejička, Florian Panzner, Jan Nedbal, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Beler, Michal Režný, Christoph Bach, Lars Rudolph (více)Obsahy(1)
Druhá světová válka, 7. duben 1944. Pro tisíce vězňů z celé Evropy ve špinavých barácích a s jídlem na příděl den jako kterýkoliv jiný. Zatímco ostatní chtějí jen přežít, skupinka vězňů připravuje útěk. Když se spoluvězni shromažďují na večerní přepočítávaní, jsou už šestadvacetiletý Fredy a o šest let mladší Valér ukryti v jámě pod hromadou trámů. Nevyzrazení potřebují vydržet tři dny. Tak dlouho Němci hledají ty, kteří se pokusí o útěk z koncentračního tábora v Osvětimi. Když zvuk sirén ohlásí konec hledání, dva vyhladovělé a zmrzlé mladíky čeká sto kilometrů přes hory a nepřátelské hlídky na cestě do rodné země, na území Československa. Pokud to zvládnou, sepíšou zprávu o osvětimském pekle. Ten nejtěžší okamžik je však teprve čeká – přesvědčit svět, aby uvěřil. Film zachycuje skutečný hrdinský čin a jeden z nejvýraznějších zápisů československých občanů do světové historie vedoucí k záchraně desetitisíců lidských životů. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (153)
Za mňa 3,5 hviezdy. Musím povedať, že som bol plný veľkých očakávaní. Zrejme som sa nejakým omylom tešil na veľký stredoeurópsky trhák z obdobia ll.svetovej vojny. Film je ale svojimi rozmermi skôr malý a bojím sa, že aj svojím odkazom. Na druhej strane je dobré, že vôbec vznikol. Veľká škoda poslednej tretiny (podávaniu správy), keďže vieme, že táto časť bola omnoho dramatickejšia (napr. vypočúvanie oboch hrdinov samostatne a následné porovnávanie ich výpovedí vraj v skutočnosti prebiehalo ako na policajnom výsluchu, škoda..). Môžem ale uznať, že Peter Bebjak sa aspoň technicky posúva dopredu, napríklad viac pracuje na detailoch. Scénka, keď sa pri žmurknutí oka nasmrť unaveného Wetzlera na zlomok sekundy ukáže spomienka na bránu koncentračného tábora, trvá asi pol sekundy, ale je to skvelý moment. No ešte predtým tá hororová ľakačka, neviem či bola vhodná, ale hej - po bitke je každý generál a možno aj Bebjaka teraz napadá X vecí, ktoré mohol spraviť lepšie... Dobre zvolená hudba sa strieda s výborne sa hodiacimi atmosferickými zvukmi a tiež sa v jednej chvíli zdá, že jedna dobrá scéna strieda ďalšiu dobrú, nikdy to ale nevydrží dlho. Veľmi ma potešil Ondřej Malý, no hneď som bol aj sklamaný, že tam nebol dlhšie a takto by som asi zhodnotil celý film - potešil a hneď aj mierne sklamal. Asi sa do celého toho natáčania a produkcie išlo priveľmi "hrrr". Napriek tomu sú to vďaka jednoduchej matematike štyri hviezdy, ktoré priznávam, že aj pre mňa vyzerajú trochu veľa. ()
Filmy s tématikou druhej svetovej vojny, prenasledovania Židov a koncentračného tábora sú zvyčajne nabité emóciami a hutnou drámou. V tomto prípade to žiaľ neplatí - nuda ako hrom. Dejová linka zbytočne vágna, plná vaty a tam, kde by malo dôjsť na emócie, sa nedostavilo nič. Jednoducho, zlá réžia a slabý scenár. Podpriemer. 40/100 ()
Z tohto rozsiahlo promovaného filmu som veľmi sklamaný. Veľmi preceňovaný, ako aj samotný režisér, ktorý týmto počinom neurobil vôbec žiadnu dieru do sveta. Vo výsledku je toto spracovanie na úrovni videí s kradnutím triednej knihy. Neuveriteľné nudné scény, nezáživné, žiadne napätie, dej, scenár. Otravný nemecký dôstojník, ktorý takmer celý film prekričal mal viac priestoru, než samotní hrdinovia. Postavám som nevenoval ani jedinú myšlienku súcitu, nič to vo mne nevyvolalo, žiadnu emóciu. Nevidím v tom žiaden potenciál, nič veľkolepé, iba obyčajná tv produkcia typu Rodinné prípady. Tento počin sa ani zďaleka nevyrovná oscarovému Pianistovi, ktorý bol natočený pred 20mi rokmi. ()
Očakávania boli veľké, ale výsledný dojem poslabší. Nejde tu ani o príbeh, ani o správu (až na konci), ale skôr o psychológiu dozorcov, fašistov a možno trochu aj väzňov a utečencov. Aj pri krátkom trvaní sa film zdá zdĺhavý, a celkom ma rozladilo, keď sa v polovici kameraman rozhodol, že bude natáčať na výšku, asi mu dali mobil. Film je po celý čas primerane nepríjemný, ale skutočne znepokojivý je až v titulkoch, kde dostali priestor súčasní politici a iné podobné živly so svojimi vyjadreniami. –––– Tak čo? Bolo to ťažké dostať sa z Osvienčimu? ()
Pokud vezmu v potaz českou a slovenskou tvorbu, jednalo se pro mě o jeden z nejočekávanějších filmů, takže jsem ve finále docela zklamán. Technická stránka věci sice splňuje ty nejpřísnější parametry a může se směle měřit se zahraniční produkcí, ale to nestačí. Chybělo mi alespoň letmé představení postav, které by umožnilo s nimi navázat alespoň nějaký vztah, bylo tu málo emocí a chyběla nějaká naturalističtější scéna, která by tomu všemu dodala na intenzitě. Ani přesvědčování úředníka z Červeného kříže mě nenadzvedlo tak, jak bych čekal. Pokud by to Bebjak pojal jako dokument ve stylu Mináčových filmů o Wintonovi, udělal by lépe. 55% ()
Galerie (32)
Photo © DNA Production
Zajímavosti (13)
- Film bol vyslancom Slovenska na Oscara za Najlepší medzinárodný film. (banacik)
- Film měl mít v kinech premiéru 27. ledna 2021 na Mezinárodní den památky obětí holocaustu, ale kvůli pandemii covid-19 se premiéra přesunula až na 11. listopadu 2021. (montongery)
- Na scenári sa aktívne podieľal konzultáciami Michael Douglas. Mal aj vo filme hrať, no nakoniec z časových dôvodov sa nakrúcania nemohol zúčastniť, jeho rola pripadla Johnovi Hannah. Práve sekvencia s J. Hannah má údajne 12 minút natočených neprerušene bez strihu, pritom zaujímavo zameranú na emočnú zmenu v postoji a tvári jeho postavy. (banacik)
Reklama