Neposlušný princ Hal nastoupí po otcově smrti na anglický trůn a musí zvládat palácové intriky, zděděnou válku a celkový chaos. (Netflix)

Trailer 4

Recenze (524)

Ephemeris

V kontexte dnes videného filmu Posledný súboj (ktorý nebudem hodnotiť) treba o to viac oceniť tento nenápadný klenot. Je neskutočne ťažké zobraziť verne atmosféru 15. storočia, ktoré podľa francúzskeho historika Philippa Ariésa bolo fascinované a posadnuté smrťou tak, ako už žiadna iná doba. Prejavilo sa to napríklad na ilustráciách ku Knihe hodín z Rohanu alebo na maľbe tancujúcej smrti zo steny parížskeho Cintorína neviniatok. Tento film vo svojich detailoch diváka prenesie do tejto zvláštnej doby a ja pre zmenu v príhodnú chvíľu tento film prenesiem do svojej TOP 10. ()

Hild

Výborný historický film, kterému lze jen těžko něco vyčíst. Silně nekompromisní a který se vám dokáže zarýt pod kůži, ale takovým tím přirozeným a nenuceným způsobem. Výborní herci v čele s Timothée Chalamatem, toho pozoruji už nějaký čas a nejednou všem dokázal, že je výborný herec, ale tady poprvé ukázal, že dokáže uhrát i silně charismatické postavy a dokáže utáhnout celý film. Věřila jsem mu každou větu, každý výraz, každou emoci. Všechny jeho pocity dokázal z TV přenést na mě. Díky bohu za Netflix, který se nebojí investovat do takto originálních a lehce riskantních projektů. P.S. Nepamatuji si, kdy jsem naposledy viděla film, ve kterém jsem opravdu dokázala vnímat, jak těžké muselo být se hýbat a bojovat s brněním vážicím několik kil. Každý pohyb vojáka a speciálně scény jeden na jednoho působily neuvěřitelně realisticky. ()

Malarkey

Netflix se zřejmě rozhodl fušovat do evropských historických velkofilmů. Za poslední dva roky totiž pod jeho patronátem natočili dva nejlepší za posledních několik let. Outlaw King a The King. Názvy stejné, témata obdobná, zpracování obdobně kvalitní, nicméně The King na mě působil větším profesionálním dojmem. Možná je to tím odkazem na Shakespeara, skvělými dialogy, ale i herci, samotnou komorností příběhu, nebo i akčními scénami, kde velkolepý je závěr a dovětek, ze kterého jsem stříkal blahem. Na komorně laděný historický film plný politiky je v něm až moc akčních scén a chytrých řečí, což je rozhodně dobře. Připomíná to osmdesátá a devadesátá léta, kdy se ještě točily kvalitní velkolepé historické kousky. Mimochodem, také jste se zarazili nad tím, jak tu Timothée Chalamet s viditelnými francouzskými kořeny hraje anglického krále a jasnej Angličan Robert Pattinson vtíravého francouzského sviňáka? Dost mě to jejich herectví bavilo... ()

POMO

Vyšší rozpočet a lépe zpracovaná bitva by to dostali ještě výš, ale i bez nich film válí. Pomalým vyprávěním, psychologicky pečlivě sleduje změnu uvažování a postoje bohémského pacifistu ve krutého válečníka, který chce ustát svoji čest. Přátelství, ctižádost, intriky, ztráta něčeho blízkého za nabytí něčeho méně cenného, ale osudem předurčeného. Zároveň historicky hezky vystižená anglická a francouzská “politická povaha”. Skvělí herci ve všech čtyřech klíčových rolích. Edgerton jako spoluscénárista a spoluproducent otcem díla. Výborné. ()

Big Bear

V loňském roce středověkká řezničina ( libůstka !) Outlaw King a letos tohle. Zase jsem si pošmákl. Film vlastně mapuje ranné mládí anglického krále Jindřicha V. Plantageneta. Krále, který zajistil, že Anglie a Francie patřila pod jedinou a to anglickou korunu. Krom roztržek se vzpurnými Skoty a první okamžiky na trůnu film skvěle zobrazuje život na anglickém dvoře poloviny patnáctého století a prakticky vše graduje k tažení do Francie. Uvidíme nejen vylodění v Calais, ale i slavnou bitvu u vesničky Agincourt (25. října 1415), která se někdy nazývá i začátkem konce rytířstva. V středověku byl obrněný rytíř na vycvičeném obrněném koni něco jako tank. Když těžká jízda vjela tryskem v klínové formaci do shluku pěchoty, bylo to podobné jako by se náměstím plným lidí prohnal parní vlak. Tento ještě sekal meči, sekyrami a bodal kopím... U Agincourtu padlo velké množství francouských rytířů ač byli v početní i silové převaze. Král Jindřich V. se tak triumfálně vrátil do Anglie jako opravdický král a ne mladíček, kterému trůn připadl. Já před tímto typem lidí smekám. Chlapů co se sebrali a jeli někam týdny bojovat vlastní rukou nevěda jak to dopadne, ale s jasným posláním a vírou. Jak říkám, já si pošmákl ! Pět zápalných střel z katapultu ! * * * * * ()

Zajímavosti (21)

• Přesné postavení jednotek, počty jednotek a počty padlých i nasazených na obou stranách, ale hlavně na francouzské straně, se značně rozchází. Angličané uváděli početní ztráty na straně francouzské armády mezi 1 500 –  11 000, vlastní ztráty 100–150. Podle moderních odhadů byly ztráty na straně francouzské armády 6 000 a anglické 600. (messenger)
  • Jindřich V. zemřel ve 34 letech na úplavici 2 měsíce předtím, než mohl být jmenován francouzským králem. Přesně o tolik ho přežil Karel VI. francouzský. (klukluka)