Reklama

Reklama

Bigbít

(seriál)
  • Slovensko Big Bít
Dokumentární / Hudební
Česko, 1998, 42x60 min

Scénář:

Vojtěch Lindaur

Hudba:

Petr Skoumal

Hrají:

Vladimír Mišík, Jiří Černý, Radim Hladík st., Petr Janda, Michal Prokop, Jan Rejžek, Jaromír Tůma, Gustáv Husák (a.z.), František Ringo Čech, Viktor Sodoma (více)
(další profese)

Legendární seriál, věnovaný historii bigbítu, čili počátkům rockové hudby v Čechách i na Slovensku od konce 50. let po sametovou revoluci. Vedle dobových archivních materiálů poskytuje cyklus velký prostor pro vyjádření pamětníkům. Mnohý z těch, kteří přispěli svými vzpomínkami, už není mezi námi, nabízí se tak unikátní možnost poslechnout si, co vyprávějí o hudebních začátcích svých i svých kolegů Miki Volek, Jeňýk Pacák, Pete Kaplan, Jiří Brabec, Miloslav Šimek, Karel Černoch, Petr i Pavel Novák, ale i řada žijících pamětníků, zakladatelů populární písničky u nás jako je Jiří Suchý. (Česká televize)

(více)

Recenze (92)

elgreco 

všechny recenze uživatele

Nekonečně záslužné, důležité etc... Absolutní nutnost pro hudební fandy, ale i pro ty kdo se zajímají o naší moderní historii. Pět hvězdiček nedávám kvůli jisté nevyváženosti, ale to může být můj subjektivní pocit - jak se čemu věnuje pozornost. Pevně doufám, že celý seriál vyjde konečně na DVD a to prosím rozšířený - toho zajímavého musí být ve střižně ještě spousta a má zvědavost je nekonečná!:-) A nemohl by nějaký movitý filantrop prostě vrazit prašule na shrnující projekt - kniha, DVD, CD... Jen si to představte... Takovéhle projekty (stejně jako třeba restaurování a digitalizace české a československé filmové klasiky, vydávání sebraných spisů..., dokompletování Semaforské edice...) by totiž mohli odpovědět na otázku: Kdo jsme. A to by nás mělo zajímat. To je ovšem sci fi. Na otázku: Kdo jsme odpovídáme Mistrostvím světa v Liberci a bojem o 30korun u doktora. Zpět k Bigbítu: Krom hudebně-historické stránky kvituji, že tvůrci dali prostor i různým žabomyším válkám a ješitnostem našich zasloužilých rockerů. Nekonečně vtipná sebeprezentace Ringo Čecha, který každou větou začíná zájmenem Já. Záměrně zábavné hlášky Z. Juračky - "Ringo, ty tlouštíku..." "Jirka Korn tam seděl, oči jako puky". Sympatická slušnost Radima Hladíka. Překvapující střízlivost /má své meze) Petra Jandy... Excentričnost Mariána Vargy... Mejla Hlavsa... TOTÁLNÍ RESPEKT TVŮRCŮM. ()

topi80 

všechny recenze uživatele

Jsem dost na vážkách. Dílo je to povedené, o tom žádná, ale jeho kultovnost rozhodně není omluvou pro jeho dost zásadní nedostatky. Záběry a fotky naprostých praotců bigbítu vyvolávají velký kus nostalgie, nemluvě o nejstarších hudebních nahrávkách. Každý díl má své vlastní téma, mě hodně zaujal ten, který se věnoval pořizování vybavení. Jak tam správně zmínil Petr Janda, ta touha hrát musela být velká. Nejenže se sem hudba, která byla inspirací, dostávala těžko, takže bylo obtížné vstřebávat vlivy, nejenže režim této muzice také moc nepřál, ale navíc absolutně nebylo na co hrát, čím zesilovat a čím zvučit. A to už chce od zúčastněných pořádnou vůli se do něčeho pustit. Nějakým způsobem se bigbítu dotkl na tuzemské scéně každý, takže by nikoho nemělo překvapit, že v seriálu narazíme i na Gotta, Černocha, Zagorovou a další. I když se seriál snaží zahrnout široké spektrum muziky, divák musí získat dojem, že tady existovala jen muzika kolem Petra Nováka, Vladimíra Mišíka a Radima Hladíka a jinak skoro nic. Jenže ve skutečnosti měl skoro každý region svou vlastní rozmanitou scénu a po skončení 60. let už drtivá většina fanoušků měla úplně jiné hrdiny než tyto průkopníky ze šedesátek (při vší úctě k nim). V takových 80. letech se drtivá většina rockového dění přesunula do vesnických sálů. Z plzeňské scény, která byla takovým fenoménem, že by sama o sobě vydala na dva díly, se tam vešla jen Odyssea. Tvořila se specifická kultura, fanoušci se organizovali, angažovali se v místních spolcích, které pak pořádaly zábavy. Vynalézavé způsoby, jak vyrábět merch na koleni, poradit si s image. Trestuhodně nevyužité, celý seriál tak sledujeme povětšinou osudy několika vytipovaných muzikantů, o kterých se tvůrci rozhodli, že tu kromě nich skoro nikdo nebyl. Na závěr si dovolím takové osobní odlehčení. když jsem na seriál koukal při premiéře, žasnul jsem nad tím, jak starci vyprávějí o svých začátcích. Když se na to dívám po 23 letech, shledávám, že ti starci, pamětníci a legendy jsou vlastně kluci o trochu starší než já :-D ()

Reklama

Tiiso 

všechny recenze uživatele

Profesionálně odvedená práce při výrobě tohoto projektu je cítit v každé minutě. V dokumentární práci patříme bez nadsázky mezi světové špičky. Lehkým zpravodajským způsobem seriál mapuje vznik hudebního žánru zvaný Big Beat, na našem území. V prvním díle se věnujeme Rock and Rollu a tvůrci zpovídají různé lidi, kteří jsou odpovědní za prezentaci tohoto stylu u nás v naší republice. Dokumentární seriál obsahuje neuvěřitelných čtyřicet dva pokračování, a já za sebe mužů říci, že Big Bít snese hravě srovnání s jinými dokumentárními hudebními pořady světového formátu, jako jsou produkty např. stanice BBC. ()

mcleod 

všechny recenze uživatele

Neskutečně roztahaný dokument o československém rocku alias bigbítu. Rozhodně by neuškodilo sestříhat tak na polovinu dílů a zbytek materiálu třeba vydat knižně. Navíc je seriál natočený klasickou českou dokumentární formou - pamětník sedící před černým plátnem a vyprávějící "příhody z natáčení". Kdyby byly doplněny nějaké záběry z terénu (třeba v této hospodě vznikli Plastici a tady na tom nádraží se je pokusili komančové zaniknout) a výrazně větším množstvím hudebních ukázek, rozhodně by z toho bylo zajímavější dílo. Navíc jsem v závěru došel k názoru, že dokument není objektivní a rozhodně nepokrývá kompletně celou historii našeho bigbítu. Já byl sice s výběrem témat a kapel naprosto spokojen, ale uznávám, že šlo pouze o omezený výsek, většinou pouze nezávislých a undergroundových kapel. Každopádně ale dokument předkládá dost zajímavých informací, pro mě například velmi překvapivé zjištění, že rock'n'roll do Československa přinesli Suchý a Šlitr. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Klipy, hudební informace, zpovědi a výpovědi, to vše v této televizní nádheře, nejen pro znalé televizní diváky (z oblasti populární hudby), z doby kdy světu vládl ještě big-beat. Hudební skupiny známé, málo známe nebo dokonce dnes už úplně neznámé a zapomenuté. Mejla Hlavsa a Plastici nebo Dežo Ursini, nejlepší jednoznačně tvorba z 60 let, doba Normalizační a proměna celé této oblasti mě už nikdy tolik nebrala. Takových to pořadů by to chtělo jednoznačně víc, a proto naléhám na tvůrce pořadu s prosbou že kdyby to jen alespoň trochu šlo a bylo to v jejich možnostech, tak by nebylo vůbec na škodu, udělat ještě podobný pořad alespoň v tomto duchu ale o světovém beatu a bigbeatu. Jako celek ovšem vynikající a na našich obrazovkách téměř ojedinělý hudební projekt, srovnatelný snad jen s "Manželskými etudami", "Teleautomatem", "Hledáním ztraceného času" nebo s "Mistry Českého animovaného filmu". Za 5* jednoznačně. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (3)

  • K vytvoření neologimsu „bigbít“ se hlásí dvě bigbítové legendy Pavel Sedláček a Petr Kaplan. Důvod by ten, že slovo rock 'n' roll bylo v socialistickém Československu na indexu, stejně jako tato hudba. (sator)
  • Seriál získal cenu TýTý za rok 1998 pro nejlepší pořad dle kritiky. (Olík)
  • Garantem celého projektu byl legendární hudebník Radim Hladík a odbornými poradci se stali hudební publicisté Aleš Opekar a Vojtěch Lindaur. (Olík)

Reklama

Reklama