Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Němcovi ustáli velkou manželskou krizi a život v maloměstských Domažlicích je spojuje. Píše se rok 1847. Josef se stal příkladným uznávaným finančním komisařem a Božena (A. Geislerová) obávanou „zpravodajkou“ z českého venkova do Havlíčkových novin. Oba manželé žijí politikou a nadějí, že císař konečně uzná práva Čechů. Mají stejné cíle, jsou silný pár. Dokud do jejich životů a snů nezasáhne revoluce a nerozmetá je na kusy. (Česká televize)

(více)

Recenze (67)

meda2016 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čekal jsem, že Božena Němcová bude hrát a hlavně mluvit Aňu Geislerovou, ale ze 3/4 je to naopak. Je to opravdu zajímavé a škoda že se děj neumí víc soustředit. Historickou věrnost ... nehledá ale snad doplňuje. Promítnutí vzpomínek, které jsou inspirací knihy Babička, řekne něco pouze čtenářům - trochu chyba, protože pěkné. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ještě jeden díl a Božka zmizí i z pětistovky. Božena Němcová byla vězněm tehdejšího tradičního společenského uspořádání, nicméně vládla noblesním vystupováním, milou povahou, byla okouzlující. Že byla oprsklá, uštěpačná a nesympatická na to přišly paní režisérka se scénáristkami kde? Jestli si Boženin feminismus představují tak, jak nám předkládají, potěš koště. Překvápko: Němcová své okolí upoutala nejen bystrými postřehy a psaním, nýbrž krásou a šarmem. Tímto ostatně vládnou i mnohé oduševnělé a pokrokové ženy doby dnešní a nemusí se chovat jako arogantní krávy. Vizuál alá Valerie Kaplanová vyžaduje k vyobrazení  Boženy také hodně fantazie, no a pak tu máme lásku k dětem, o které se tak rádo tolik povídá... Nevím, dost mi tady něco nehraje. Mít za matku sobeckou důru, kterou vidíme v tomto zpracování, musela být fakt radost. Jo vlastně, nesmíme být tak přízemní, vše se zametá pod vyšší filosofické cíle. No tak Božka, pokud byla v reále taková, jak nám je zde předkládáno, jejím největším problémem by nebyla zastřižená křídla, ale prachy. Mít je, děcka by ji neviděla už vůbec, jela by si svoje, jen by se vidělo. Ta si urvala, co se dalo a neohlížela se absolutně na nic, i když třela bídu s nouzí. Nedodržovala dohody psané i nepsané, však on se každý nějak přizpůsobí, že jo? Důležitý je kostkový cukr, ó jak praktické, ale že dceři koupí boty služka, není podstatné. Jakože prototyp pokrokové ženy má být kdosi takový? Nespolehlivá, sebestředná, nepracující, líná psát i pohádky, které si nasmlouvala? Líná zajít za umírající přítelkyní, která ji volá? Líná vařit, starat se o čtyři děti, což pokládám za rodičovskou povinnost i u žen emancipovaných. Ne, nic z toho. Ale tvrdě si vzít, koho chce a ještě si do rodiny skočit na kafčo s úsměvem, to jo. Hmm. Nevím, nevím, jestli toto má být inspirativní pojetí feminismu. Nebo už je i nepřípustná povrchní ostuda starat se řádně o děti? Dana Morávková přesná! 3. díl je diametrálně odlišný atmosférou způsobenou imrvere utrápeným, otráveným, univerzálním výrazem Anny Geislerové, divák je uondán vlasteneckými nářky nad politickou situací tehdejší doby, jiskra zmizela, amanti nemají šmrnc a do toho etnické tance na Slovači. Chyba, že Anna Kameníková nepokračovala ve své krasojízdě dál. Byla vhodnější a dala by to tuty na pána. ()

Reklama

Sebastianek1 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Obsazení Geislerové krok vedle, do role je stará, typově mimo, je to herečka "moderní" doby, ne do rolí historických, navíc nevládne hlasem dlouho je stejná. Politický názory s ní sdílím, ale je to štěkna, která těžko vzbuzuje svým projevem sympatie. BN se nepřibližuje ani omylem. A k Němcové? Tak snad jen, že pokud to bylo takto, tak mohla být ráda, že si ji vzal Němec. Jiný chlap by ji zabil. Dana Morávková a její part- perfektní! ..jo a jakože druhý brácha nenapsal šest týdnů domů, že je nejstarší nemocen? Fakt jo? Hm. Tak asi měl taky v paži. kde to asi viděl? ()

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Třetí díl je vrstevnatější, konečně dojde i na závan dobového pozadí, kterým ale v seriálu obecně nikdo neplýtvá – jako by tvůrci chtěli poměrem vhledu do soukromého a veřejného života Němcové zdůraznit, že tohle opravdu není popis 19. století, ale guláš naší představy o něm, do kterého jako pejsek s kočičkou přidáváme, co se nám zrovna líbí. Kouzlem nechtěného se tu namísto obhajoby rodí poměrně tvrdá obžaloba emancipace. Jaký je vlastně skutečný vztah autorek k feminismu? Už ve druhém díle vše nasvědčovalo tomu, že vidí rovnítko mezi emancipací a typem ženské povahy, kterou zrovna, mírně řečeno, není za co chválit. Feminismus tu vyznívá jako sen ženy, která se ráda nechá vydržovat, bez mrknutí oka utrácí cizí peníze a za ně je pak milostivě ochotna přemítat nad filozofickými, politickými a společenskými ideály doby. To se to píše! Jen snad aby po ní někdo nechtěl skutečnou práci, a to dokonce i tehdy, když by příjmem z ní uchránila vlastní děti před hladem. Takto to bylo myšleno? ;) Nic proti, v tomto se, pokud jde o Němcovou, drží filmové dílo reality víc, než se mnohým bude líbit, ale vyzdvihovat právě tento povahový rys jako oslavu ženské emancipace je krajně absurdní. Obsazení hlavní role zkušenější Geislerovou probarvilo třetí díl pejstřejšími tóny, její postava je rozměrnější, bohatší a uvěřitelnější. Tvůrcům se sice nepodařilo uchvátit pro seriál mentalitu reálného 19. století, ale podařilo se jim k divákovi přenést živé pocity zmaru, nejistoty i zoufalství, se kterými si v rodině Němcových tykali častěji než s Rottovými ;) V performanci excelentního Hájka ožívá Němec jako živoucí osoba žadonící na dřeň o pochopení, spousta dalších výborných herců, architektů, producentů a řemeslníků si zaslouží ocenění za tuto bezesporu ambiciózní práci. Žel, v amorfním rozmaru autorek Němcová stále uniká sama sobě. Ale to unikala i ve vlastním životě… ()

SmisekPA 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Konečně mohu zvednout své lehce nadprůměrné ohodnocení v tomto díle na 4****! Aňa Geislerová dle mého očekávání rozsvítila trojicí scénáristek a režisérky nepříliš podařeně zpracovaných výjevů ze života Betty. Snad každé televizní zpracování životopisu je jen jistou inspirací a v tomto díle je již naše vlastenka a spisovatelka cca 10 let vdaná, je zkušená a je z ni grafomanka, která píše všem a o všem. Dostává se zde ke své 4.životní ráně (v podobě úmrtí prvorozeného synka Hynka) a jen za tu strastiplně sehranou scénu dávám o hvězdu více. Líbí se mi ubrání na naturalistických scénách spolu s přidáním vášnivosti a svobodomyslnosti Boženy. Dostalo se tak prostoru i okolí Němcových, jak je nechápalo a odsuzovalo. Přivírám oko, co vše ještě uniká pozornosti tohoto dílu, vždyť je to nakonec jen minisérie... Těším se na finále a zda budu moci sáhnout k 5*****. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (1)

  • Když v čase 17:20 policejní úředník zakládá spis na Josefa Němce (Jan Hájek) a zapisuje jeho jméno a povolání na kartu, napíše tam německé slovo „komisař“ pouze s jedním „s“. Správně se ale píše „Kommissar“. (Pimburger)

Reklama

Reklama