Mosul

Irácká jednotka odpadlíků zachrání život mladému policistovi, který se pak přidá k jejich boji proti Islámskému státu tam, kde kdysi bývaly ulice Mosulu. (Netflix)

Recenze (126)

clara.bow

Byla jsem trochu na rozpacích jak moc, nebo málo mě dokázal tento film dostat. Rozhodně bych ho nesnižovala, protože  vypovídá své za odpůrce ISIS, autentické kulisy také dokreslovaly zkázu a zmar a to, že SWAT těchto statečných přestal poslouchat oficiální rozkazy a vrhl se na cestu pomsty za rodinné příslušníky...má také hodně do sebe i když to byl podle všeho boj s Kyklopem, protože se jejich stavy povážlivě během cesty k pomstě a osvobození hodně ztenčí. ()

sedm.1

Na Mosulu lze určitě ocenit jeho působivé technické zpracování, tedy syrovou vizuální podobu a atmosféru, a pak také prostředí Mosulských ruin, které budily skutečné pocity hrůzy a destrukčních následků války. V tomto ohledu se jedná tedy o vážně výraznou podívanou, ovšem to je bohužel tak asi vše, proč dát Mosulu vůbec šanci. Já osobně jsem tedy čekal především rozhodně víc od akční podoby filmu, a to ve všech směrech, tedy intenzivnější, efektnější, jistě i syrovější a nekompromisnější, zároveň i přehlednější a nápaditější, z čehož vyplývá, že jelikož nic z tohoto ona akce nenabízí, tak jde jen o sled nezajímavých monotónních přestřelek, které ničím nevybočují z nespočtu dalších průměrných produkcí podobného ražení. Zápletka pak disponuje sice svižnějším tempem, nicméně na mě zapůsobila dost chladným, emočně nefunkčním dojmem, její vývoj nenabízí žádné výrazné prvky, v závěru mi chyběla gradace a pointa mě tedy rozhodně neuspokojila, spíš naopak. Veškeré postavy jinak též nelze považovat za nikterak výjimečně povedené, takové rutinní, jednorozměrné figurky bez šance získat si divácké sympatie. A co se obsazení týče, tam lze asi těžko něco vytýkat, kluci se snaží, své si odehráli, ale na nějakou výraznou kariéru to u nikoho asi nevypadá. Celkově lze Mosul tudíž doporučit asi především jen vážně skalním příznivcům akčních podívaných, i když to ale nejspíš na zadek neposadí ani je. Za mě to zkrátka chtělo větší tvůrčí koule, nebát se přitvrdit, sehnat lepšího choreografa akčních scén, zápletku oživit něčím překvapivým a výraznějším, a pak by to jistě byl zatraceně zábavnější kousek. ()

gogo76

Mám slabosť pre filmy z tohto bezútešného prostredia. Hneď ako ho Netflix zaradil do ponuky som sa na neho chystal. Zázrak som nečakal, ale dokonalý vizuál a atmosféru dosť poškodil nefunkčný príbeh. Celý čas sa iba presúvame z jedného miesta na iné, ale tá konečná stanica je pre diváka, ale aj filmové postavy v nedohľadne. Mladík medzi neznámymi postavami mi pripomínal nedávne Sicario. Neviem, kde sa natáčalo, ale tie ruiny a zničené domy pripomínali Irak dokonale. Akčné scény sú realisticky podané a zručne natočené, ale ako som spomenul filmy sú hlavne o príbehu a tu som nič moc nenašiel. Je to škoda pretože potenciál tu bol veľký. 60%. ()

mortak

Článek v časopise NewYorker, podle něhož film vznikl, je naprosto dechberoucí. Bohužel Carnahanův scénář z něho udělal tak trochu generickou historku o tom, jak zkušený moudrý mazák učí mladé ucho bojovat. Chybí tomu strašně to zasazení do bitvy o Mosul, tak jak ho najdeme v novinovém článku. Carnahan jen vybral určité motivy a příhody (třena kuvajtskou soap operu), ale nedokázal (a ani s malým rozpočtem nemohl) ukázat celou tu hrůzu v Mosulu. Proto jen solidní tři hvězdy. ()

alchac

Tytam jsou doby, kdy divoký Kurdistán (tedy nominálně divoký, leč z dnešního pohledu až nudně poklidný) sem tam terorizoval nanejvýš nějaký ten Machredž, jenž byl ovšem v porovnání s ještě nedávno Mosul sužujícím hadrovým morem vzorem čestnosti, morálky, slušnosti a civilizovanosti. To na soudobou islámem vymytou sběř budující pod laskavou záštitou samozvaného chalífy zemi, kde dnes již znamená ten nejtemnější středověk, by Oldřichu Šetrnému nestačila ani henryovka, natož pak medvědobijka a zřejmě by raději po prvním vzájemném setkání obrátil Ríha směrem Bospor a odfrčel za moře přátelit se s Komanči. Takže proti padouchům non plus ultra zde nastupují padouši jen o něco menší a musím uznat, že tato jejich vzájemná plnokrevná vybíjená má něco do sebe. Škoda toho mírně pokaženého závěru, jinak by to bylo asi na čtveřici. ()

• Verzia na Netflixe je o 15 minút dlhšia než verzia premietaná na festivaloch v r. 2019. (Wargoo)
  • Název filmu se objeví až na jeho konci. (Duoscop)
  • Na jednom vozidle Hummer jednotky S.W.A.T je instalován předválečný československý kulomet vz. 37. (SsgtJira)