Epizody(8)

V seriálu Devs vyšetřuje mladá softwarová inženýrka Lily Chanová uzavřenou divizi rozvoje svého zaměstnavatele, společnosti špičkových technologií se sídlem v Silicon Valley, která je podle ní zodpovědná za vraždu jejího přítele. (HBO Europe)

Recenze (88)

dO_od

// Svobodná vůle neexistuje a vše je predeterminované. Tím pádem asi nemám jinou možnost než vyjádřit své zklamání, protože děj a postavy popírající samy sebe v kombinaci se lhaním divákovi (nebo minimálně taháním diváka do slepých uliček) je tady běžná praktika, a přestože může existovat svět, ve kterém mě něco takového baví, v tomhle našem tomu tak prostě není. A to jsem pořád ještě u hlavní myšlenky seriálu, jakmile se přesunu ke zpracování jednotlivých epizod, k té několikahodinové výplni, která se ukázala být naprosto bezúčelná, nebo k samotnému závěru, kde logika umřela a nepodařilo se ji vzkřísit ani jako počítačovou simulaci, jsem ještě zklamanější. Jasně, furt to není takový pseudoartový peklo jako Anihilace, ale k lehkosti a promyšlenosti Ex Machiny to má bohužel taky daleko. Alex Garland tak ode mě dostane ještě jednu poslední šanci, a chtělo by to, aby se vykašlal na nějaké pochybné auterství, a prostě se vrátil k pokorným začátkům. ()

Martrix

Garlandův styl se mi líbí a s výjimkou Anihilace jsem si užil jak 28 dní poté, tak Sunshine, Dreda, nebo Ex Machine. Takže mě zvěsti o autorském seriálu potěšíly a hned jsem se po něm vrhl. Garland se v Devs opět zaobírá hledáním alternativy, nebo upgrade k víře v boha, nebo naopak k jeho popírání. Snaží se najít vzorec, takže se to neobejde bez filozofických úvah, které jsou na hraně seriálové zábavy. Vše je navíc podpořeno znepokojivou hudbou i zvuky. Zprvu mě iritovalo, že tvůrci pracují s zjevně chybnými přístupy, ale nakonec vyšlo najevo, že pouze podceňují diváky a chtěli si připravit půdu pro efektní finálové pukrdle. Co se týče časových paradoxů, nebo paralelních světů, dává smysl pouze teorie mnohosvětů/verzování, nebo některé z náboženství. Nakonec se s tím ale tvůrci popasovali velmi dobře a díky atmosféře a nemožnosti dokázat, že nežijeme v "Matrixu", "Devsu", snu někoho jiného, nebo svém vlastním, není potřeba šťourat a hledat chyby ve scénáři. Alex Garland dává Devs zapomenout na zbabranou Anihilaci. Tento seriál plně naplňuje označení vědecko-fantastický a současně je díky fresh filozofické-teologické příměsi i fajn "indie" odbočkou od mainstreamu, podobně jako byla kdysi OA s Brit Marling.. ()

3DD!3

Elegantní vysvětlení teorií kvantové predikce ve vyvážené a nápadité Garlandově režii. Klasická zápletka o vraždící technologické společnosti, která neřeší nic menšího než je vše, nabízí nový pohled na již zpracované nápady jiných filmových časovek. Balík, který je zde prezentován má ale fantastický vizuál a mrazivou Salizburyho hudbu, která některé sekvence mění v čistokrevný horor. Romantická linka je trochu pitomá (toporné dialogy), ale dá se to vysvětlit citovou hloupostí a zaslepeností těch lidí, kterých se týká. Zatím nejlepší seriál roku 20. Není to V je to U. Takový soukromý vtip. ()

warrenur

Velmi zaujimave sci-fi. Prva polovica serialu je prakticky thrillerom, kym ta druha pomalsie az filozoficke sci-fi z mnozstvom "artu" a az fatalistickych myslienok. Kazdopadne vyborny napad a Sonoja Mizuno (a ja ze, odkial mi bola povedoma - Ex Machina 2014) to spolu s Offermanom "pretancuju" az k zaveru. I ked som ocakaval viacej pribehu a dufal i v trochu rychlejsi spad, serial nebol rozhodne sklamanim. Slabsie, ale odporucajuce stvorhviezdie. Snad vam tiez sadne a nebude nudit. ()

BoredSeal

Režijní tvorba Garlanda (ale vlastně i ta scénáristická část kariéry) by se dala definovat jako schopnost najít dobré téma a setup, hodit do labyrintu pár postav, na jejichž řešení - a pak si to pokazit béčkem, při kterém ta snaha o nějakou uměleckou stylizaci a hloubku přijde vniveč. U předchozí Anihilace už se mistr velmi sekl s tou nudou a prázdnotou, která měla zřejmě naplňovat; a tady nám servíruje zbytečně moc dílů odvíjejících se pekelně pomalu. Velmi nepovedená je celá linie s úplně blbým sekuriťákem. Drama celého seriálu spočívá v odmítání jiných řešení a zda jsou taková řešení správná - ale po finále vám dojde, že to byla jen pojistka scénáře, aby se někdo s možnostmi Devs nepokoušel dělat podstatně divočejší a zajímavější věci, které by scénárista musel vymýšlet. To je dost slabé na to, že Garlanda očividně nikdo moc nešikanoval, jak má svůj seriál točit. ()