Reklama

Reklama

Amonit

  • Velká Británie Ammonite (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

V 40. letech 19. století hledá kdysi uznávaná Mary Anning fosílie na nehostinném pobřeží moře, aby jejich prodejem vydělala na živobytí pro sebe a svojí nemocnou matku. Nabídku bohatého turisty, aby během jeho nepřítomnosti zasvěcovala do své práce jeho manželku Charlottu, z finančních důvodů nemůže odmítnout. A přestože si s bohatou paničkou zpočátku zásadně nerozumí, postupně se mezi nimi začne vytvářet silné pouto. (O2 TV)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (71)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Britské drama Ammonite je volně inspirováno životem britské paleontoložky Mary Anningové, spíše než o biopic Ammingové jde ale o romantické drama, které pojednává o nepravděpodobné lásce Anningové s geoložkou Charlotte Murschisonovou. Nic sice nenasvědčuje tomu, že by mezi skutečnou Anningovou a skutečnou Murschinsovou probíhala jakákoliv forma milostného vzplanutí a byli by něco víc než přátelé, přesto se ale fanfikce o jejich vášnivém a láskyplném vztahu stala ústředním tématem filmu scenáristy a režiséra Francise Lee, který tak po snímku Na konci světa naservíroval svůj druhý celovečerní projekt a servíruje jeden z nejpůsobivějších snímků s lesbičkami v ústředních rolích za posledních pár let. Na první pohled se může Ammonite zdát jako takový rutinní pokus o rádoby umělecké kostýmní drama, které by hrozně rádo chtělo Oscary, jenže se nakonec ukáže, že kdovíjak výrazné či povedené není a nakonec rychle zmizí divákovi v paměti (takových filmů vzniká především v posledních letech opravdu spousty). Jenomže je to jenom slupka, pod kterou Ammonite skrývá výrazně víc a skutečně je vším, jenom ne rutinním dílem. Nemá cenu řešit zda si skutečně ve 40. letech 19. století Anningová a Murchisonová navzájem zahřívali sukně a jestli je vyobrazení jejich lásky autentické z pohledu historického kontextu. Důležitý je fakt, že této dvojici ten nepravděpodobný a následně vášnivý, procítěný a emocionálně silný vztah jednoduše věříte. Nefunguje to jenom díky faktu, že jsou Kate Winslet a Saoirse Ronan ve svých rolích úžasné, ale také i díky tomu, že Lee skutečně napsal uvěřitelný lesbický vztah, ze kterého jde cítit skutečná vášeň, milostné scény působí neskutečně uvěřitelně a především skutečně máte pocit, že si postavy skrz ty milostná vzplanutí a následné následky procházejí peklem. Show, don't tell, které u tohohle filmu sází na to, že nepotřebujeme postavy, které nám své utrpení musí proklamovat zde funguje na výbornou a díky výborným hercům se skutečně daří vydedukovat, že postavám Winslet a Ronan není do zpěvu. Samo sebou se těžko soudí z pohledu heterosexuálního muže, jak moc věrně vlastně Ammonite příběh a duše lesbické dvojice vykresluje a jak moc se Francis Lee do duše lesbiček trefil. Osobně mám ale pocit, že Lee lesbický vztah vykreslil velmi dobře, rozhodně výrazně lépe než u tak trochu přeceňované Život Adèle, která se též mohla pochlubit scenáristou a režisérem mužského pohlaví. Ten film vypadá krásně, ať už skrze obrazovou stránku, kostýmy či výpravu. Není to velká produkce a dá se to velmi snadno poznat, přesto to ale vůbec nevadí. Právě i díky tomu faktu, že má ten film tak silné klady a je tak vášnivě vtahující. Kdyby mi někdo řekl, že jeden z nejlepších filmových párů bude na konci roku 2020 tvořit dvojice Winslet/Ronan, kroutil bych hlavou. A přece se to tak stalo. Gemma Jones, Fiona Shaw nebo James McArdle jsou ve vedlejších rolích též velmi fajn a celkově je ohledně Ammonite skutečně mnoho důvodů k radosti. Chvílema tomu přece jen možná chybí silnější dramaturg, silnější a působivější dialogy nebo lepší dějové vyvrcholení, ve finále ale pořád platí, že je Ammonite jeden z nejvýraznějších filmů roku. A to naprosto v tom dobrém slova smyslu. Ammonite není revolučním filmovým zážitkem, přelomovým filmem v kategorii filmů o LGBT nebo vrchol žánru romantických filmů/kostýmních romantických dramat. Přesto je ale vášnivý, procítěný a emocionálně vyspělý. Nejde o další rutinní kostýmní drama, které velmi snadno zmizí z divákovy paměti, právě naopak je velká šance, že důvodu k vzpomínání bude mít divák jednoznačně dost. Ronan a Winslet jsou perfektní, Lee má očividně silnou tvůrčí ruku a celé mi to skutečně v paměti zůstane nejspíš ještě hodně dlouho. Je to pořád jenom dost fajn. Ale i to někdy bohatě stačí....... () (méně) (více)

TheRay97 

všechny recenze uživatele

Z poklidného začátku se snímek postupně přeměňuje ve ždímačku emocí. Už od prvního okamžiku jsem si zamilovala nevšední postavu Mary, kterou ztvárnila Kate Winslet. A Kate nemohla podat lepší výkon. Do obrazovky posílala své pocity prostřednictvím pohledů. Až mi přijde neuvěřitelné, že bez jakékoliv mimiky dokázala komunikovat skrze kameru těmi nejhlubšími pocity. Samotný děj je velice originální, akorát domýšlet si konec nikdy nebylo mou silnou stránkou. Přesto si teď film ukládám do pokladnice a rozhodně se k němu chystám ještě několikrát vrátit. ()

Reklama

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

"Is it that I am all alone / yet in my dreams, a form I view / that thinks on me and loves me too / I start and when the vision's flown / I weep and I am all alone." Amonit je komorní a tichý film, zobrazující pomalu vzkvétající vztah, který se od nevinných náznaků postupně přetavuje ve spalující vášeň. Před rokem rezonoval mezi diváky Portrét dívky v plamenech, letos převzal štafetu právě Amonit. Zatímco Portrét sázel na pestrobarevný vizuál, jenž atmosféricky seděl do snímku (nejen) o malířství, Amonit vyniká melancholicky ponurým prostředím anglického pobřeží. Film se v mnohém podobá režisérovu předešlému snímku Na konci světa - a to jak příběhem, tak i atmosférou. Ocenil jsem obsazení bodré Gemmy Jones a sympatického Aleca Secareanu, kteří si zahráli již v Na konci světa, nicméně Amonit je zejména hereckým koncertem (jako vždy) úžasné Kate Winslet a neméně skvělé Saoirsy Ronan, které svým civilním herectvím daly vzniknout uvěřitelnému vztahu dvou žen zmítaných samotou. Vedle milostného příběhu mě zaujala drobná, ale o to více silná dějová linie s porcelánovými zvířátky, při které jsem si nemohl nevzpomenout na (před)loňskou Favoritku. Navíc jsem jako skalní fanoušek Jurského parku a dinosaurů celkově uvítal nejednu paleolontologickou vložku. P.S. Při scénách s vázáním korzetu a kreslením spící Saoirsy jsem si vzhledem ke Kate nemohl odpustit nostalgickou vzpomínku na Titanic. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Winslet je skvelá herečka a za toto zrejme dostane aj nomináciu na oscara. Síce hrá svoj štandard, ktorý je veľmi vysoko, ale ešte k tomu sa priklonila na tú správnu dúhovú stranu a to už v Hollywoode budú všetci tlieskať a robiť stojky na hlave, lebo Winsletka nám vylízala mladú šušku. Film je veľmi komorný s typickou ostrovnou chladnou atmosférou a rozpáliť ju majú až dve mušle. Ale ani im sa to nepodarí, celé sa to nudne vlečie, aby nám na záver ponúkli pointu o neprekročení vlastného tieňa. ()

sedm.1 

všechny recenze uživatele

Amonit je nefalšované filmové utrpení snad pro veškeré divácké skupiny, takže se musím fakt jen ironicky smát, kolik přetvařujících se uživatelů vystřelilo tuto nehoráznou nudu k naprosto neadekvátním, v době mého hodnocení, 67%. Nevím, na co si tu tedy všichni ti samozvaní erudovaní kritici hrají, svá pozitivní hodnocení by ale v tomto případě odůvodnili vážně jen stěží. Dobrá, přítomná nehostinná a chladná atmosféra je výrazná a zpracovaná skutečně působivě, ale jen ona skutečně nedokáže film nějak zásadně zachránit. Zbytek je totiž vážně obrovská bída, na čele s opravdu nevídaně urputně nudnou zápletkou, kde ty téměř dvě hodiny vysají z potenciálního diváka naprosto veškerou energii, protože něco tak utahaného, nezáživného a prázdného se jen tak nevidí. V zásadě tu jde každopádně především o takové lehké lesbické dobové drama, kde dvě zoufalé ženské, v podání strhané Kate Winslet a ošklivé Saoirse Ronan, se snaží své životy oživit tím, že po sobě lezou jak dvě nadržené stepní kozy, ovšem jednak kdo by z toho čekal nějakou pointu, či vyústění, nedočká se a ti zvrhlejší, kteří by se těšili na nějaké pikantnosti, tak ti se sice dočkají, a to dokonce i jedné poměrně otevřenější scény, ovšem že by z toho sálalo i nějaké přirozené erotično, tak to ani náhodou, na to je to příliš upachtěné. Navíc ani jedna z postav není vůbec sympatická, chybí mezi nimi pak i jakékoliv jiskření, vztahové napětí, vše je prostě zcela bez emocí a jakékoliv přesvědčivosti. Amonit je zkrátka odstrašujícím příkladem nefalšovaného nudného artu, kde krom zmiňované atmosféry nefunguje vůbec nic jiného, prostě fuj, tohle vážně ne! ()

Galerie (46)

Zajímavosti (7)

  • Charlotte Murchison (1788–1869) byla ve skutečnosti o jedenáct let starší než Mary Anning (1799–1847), zatímco Saoirse Ronan (Charlotte) je o devatenáct let mladší než Kate Winslet (Mary). (Stanislaus)
  • Aby se Saoirse Ronan (Charlotte) cítila při natáčení intimních scén pohodlně a bezpečně, Kate Winslet (Mary) zajistila, aby v tuto dobu byly na place přítomny ze štábu pouze ženy. (Stanislaus)

Reklama

Reklama