Režie:
Hynek BočanKamera:
Ivan ŠlapetaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Vlastimil Brodský, Josef Kemr, Petr Čepek, Jiřina Bohdalová, Emma Černá, Klára Jerneková, Karel Heřmánek, Vilma Cibulková, Jan Hartl, Pavel Fiala (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Svérázný všeuměl Joska Platejz žije sám v nádherné krkonošské chalupě. Přestože neustále tvrdí, že nikdy nikoho nepotřeboval, nepotřebuje, potřebovat nebude a nejlepší je být sám, snaží se sám nebýt. Proto vyvařuje partě dřevařů, přátelí se s hajným Fandou a učitelem Kroupou a touží po návštěvě svých dětí, které žijí s rodinami v Praze a nikdy za ním nejezdí. Když je sám navštíví, zcela zjevně mají zájem pouze o jeho peníze a chalupu. Zeť Lojza s kumpánem ho dokonce přepadnou a chtějí ho okrást. Naštěstí se včas objeví mladý dřevař Jarda, který útočníky přemůže. Příliš šťastně nedopadne ani setkání s pohlednou padesátnicí Helenou, do níž se Joska bláznivě zamiluje. Netuší, že je to protřelá podvodnice, která ho chce připravit o peníze. Naštěstí jeho smutek nikdy netrvá dlouho, protože má nejen šťastnou povahu, ale také schopnost vzdorovat ranám osudu. (TV Nova)
(více)Recenze (143)
Melancholický smutek, kde skřípe akorát děsuplná osmdesátková syntetizátorová "hudba". Muselo trvat roky zkomponovat jí tak, aby se naprosto nehodila ani k jedné jediné scéně. Jak k tomu přijdou chudáci herci, kteří ze sebe dostávají to nejlepší a jediné co z toho má divák jsou ty pazvuky, které trhají uši. Jinak bez sebemenších výtek. ()
Role jakoby šitá na míru ve vyším věku stále více melancholickému V. Brodskému. Jde spíše o hořký příběh, než komedii, jak je uvedeno v tiráži, v němž Joska Platejz si užívá život v přírod a vydělává a střádá kačku ke kace, zatímco jeho děti by nejraději přišli k penězům rychle a na úkor druhýhého, nejlépe Josky Platejze. Drsná scéna, kdy manžel jeho dcery, hraje ho K. Heřmánek mu přijde ukrást peníze, a ničí mu jeho svět... Na vše se přijde, a pozdě už zločinci tvrdí, že šlo o legraci... J. bohdalová hraje taky roli, která odpovídá jejím hlavním charakterovým vlastnostem. Nejlépe ji charakterizuje věta: "Až vylezu z báně, budeš už prdět do kytek". ()
Nepovažujem tento Bočanov film za celkom vydarený. Veľký podiel na tom má zmätený scenár, ktorému som nedokázal uveriť. Celý film je predchnutý nejakým pseudoromantizmom, ktorému nerozumiem a neobľubujem ho. Spoľahnutie sa na kvalitné herecké výkony bolo stávka na istotu. Proti hereckým výkonom nemožno mať námietky, bohužiaľ týka sa to iba hlavných postáv, zvyšok sú figúrky. Celkovo ma film nenadchol, ale ani nepobúril. ()
Já bych k Brodského postavě nijak shovívavý nebyl. Z různých náznaků vyplývá, že se v minulosti ke svým dětem a manželce nechoval moc dobře, takže sklidil jen to, co v nich zasadil. Což pro rodiče může být poučení, že nutnou, nikoli postačující podmínkou dobrých vztahů v rodině je doopravdy děti respektovat, neponižovat je, nesázet jim do hlavy všelijaké nesmysly, pocity viny, kvůli kterým pak mají problémy s prosazením se v životě apod. ()
v polovině 90-tých let tato komedie určitě patřila k těm lepším, co vznikly. Příběh je přirozený, lidský a navíc je to dobře zahrané. K vyššímu hodnocení mi brání melancholický tón této tragikomedie, takže i když se dost zasmějete v průběhu, tak odcházíte s hořkou pachutí na patře. Proto jen silnější 3 hvězdičky. [ PŘÍBĚH: 2 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Galerie (3)
Photo © CS Film
Zajímavosti (6)
- Joska (Vlastimil Brodský) na konci říká příslušníkům VB, že je dobře, že Helena (Jiřina Bohdalová) nekoupila Trabanta, kterého chtěla původně. Koupit by ho ale ani nemohla, protože auta této značky se do ČSSR přestaly dovážet v roce 1984, tedy dva roky před natočením filmu. (cundak)
- Jako poslední se natáčela scéna s Josefem Kemrem, stojícím na pohybující se lžíci bagru. Herec si přál velebně kynout a stoupl si pro větší efekt na sáňky. Poté, co ztratil rovnováhu a spadl, zranil si těžce patu. Část scény, kterou se podařilo natočit, je v úvodu filmu. [Zdroj: filmovyprehled.cz] (SONY_)
- Hynek Bočan nenamítal nic proti případné improvizaci: „Před realizací filmu jsme si řekli, že jakákoliv improvizace v duchu zaměření scénáře je vítána, že my za kamerou jsme připraveni psychicky i fyzicky na všechna dílčí vybočení od litery scénáře. Taky se to několikrát stalo…“, prohlásil. (Duoscop)
Reklama