Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kdo je, nebo co symbolizuje postava Otesánka? To je základní otázka po smyslu tohoto filmu. Je Otesánek personifikací přírody, která nemá humanistické zábrany, která je naší láskou, přítelem ale i vrahem? Nebo je Otesánek naše temné nevědomí, které nás ovládá, ale i ničí, a s kterým dokážou komunikovat pouze děti a blázni? Možná obojí dohromady. Režisér Jan Švankmajer o svém filmu říká: Jak víme, lidové pohádky jsou převyprávěné staré mýty. Jaký mýtus je ukryt v pohádce o Otesánkovi? Bezdětní manželé se vzepřou svému osudu a dítě si na přírodě vyvzdorují. Doslova jí vyrvou její tajemství zrození. Za tuto vzpouru proti přírodě pak hořce pykají, ale nejen oni, ale i jejich okolí. Jak vidíme, dostali jsme se do bezprostřední blízkosti jednomu ze základních mýtů této civilizace: mýtu o Adamovi a Evě nebo chcete-li analogickému mýtu o Faustovi. Myslím, že teď po přečtení lidského genomu tyto mýty nabývají na zvláštní aktuálnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (177)

mchnk 

všechny recenze uživatele

SPOILERY; Jan Švankmajer vidí ve filmu čisté umění, způsob vyjádření, stejně jako malíř, sochař nebo podobní umělci. Proto se můžeme spolehnou na to, že každý jeho film bude kus pořádného, poctivého filmařského kumštu. Přesně, jako zde. Nenatočíme film o klasické české pohádce Otesánek? Proč ne? Odpověděl naštěstí pan Švankmajer. Nevím, kdo jiný by měl toto zpracovat. Karel a Boženka Horákovi mají opravdu špatnou diagnózu, co se týká plodnosti. Idiopatická sterilita a totální aspermie = naprosto zoufalý případ. Tato zoufalost dovede Karla k humorně myšlence, vyřezat svojí ženě dítě z pařezu. Nevinná legrácka se ovšem zvrtne do nevídaných a hrůzných rozměrů, které dokáže odhadovat, pomocí pohádkové knížky, velice bystrá a inteligentní Alžbětka. Ta se také nakonec ujme malého dřevěného zabijáčka, poté co ho jeho zoufalí "rodiče" zavřou do bedny ve sklepě. Otík má stále hlad, a proto Alžbětka svým dětským rozumem nechá rozhodnout osud. Co, nebo spíš koho, Otík sežere. Klasická poctivá práce pana Švankmajera. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Pan Švankmajer je úchyl a umělec. Škoda, že nelze umělecké vyjádření soudně nařizovat, možná by ubylo obětí sexuálních trestných činů.  Švankmajerův kumšt totiž není žádným lyrickým pohlazením či epickou vyprávěnkou o osudech dobrých vojáků za světové vojny. Je svobodným vyjádřením a exkurzí do tajných komnat obyčejného šílenství či spíš šílenství obyčejných. Těhotná žena je krásná a většinou porodí sladké děťátko, ale byli jste někdy u porodu?  Sliz, krev, bolest, křik a za oknem  možná stojí pan Švankmajer  a rukou zuřivě tvaruje svou plastelínu.   Čistě pudově za pět. ()

Reklama

Xeelee 

všechny recenze uživatele

[LFŠ 2008] To víš, že ho mám rád. – A kdys ho naposled nalakoval? Jako vždy vynikající Švankmajer. Na LFŠ jsem se byl podívat na výstavu Salamander Jana a Evy Švankmajerových, kde byla malá i velká verze Otesánka. Lidé by si měli uvědomit, jaké hrůzy čtou svým ratolestem před spaním :-) Vyčerpávající rozbor: Angerr Copak mu nedáváme dost najíst? ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Tohle by mohl být celkem slušný horor, ale má to mnoho problémů. Ten hlavní je už jenom v té délce, ten film je, hlavně v první polovině, dost utahaný. Dále tam je spousta zbytečných scén a na scénáři chtělo zamakat. Na Švankmajera mi to přišlo i málo surrealistické a takové "klidné", protože se tu prostě drží předlohy Otesánka a ze sebe toho moc nedává, a když už něco je, klidně recykluje svoji starou tvorbu (je tady naprosto znát jeho kraťas Do pivnice, jak starým mužem s uhlím, tak i malou holkou, co do toho temného sklepa chodí). Jinak to ale špatné není, herci tu hrají dobře, něco do sebe to má a poslední čtvrtina, kdy se z toho vlastně opravdu stane řádný survival, je i napínavá. Každopádně, Švankmajer už rozhodně natočil lepší filmy. 3* ()

Anderas 

všechny recenze uživatele

Možná jsem tentokrát ke svému oblíbenci nespravedlivý, ale to co nakonec vyplodil, má dle mého názoru úroveň toho nejprůměrnějšího českého fláku z jakékoliv pohádkové produkce. A ačkoliv je tu jeho rukopis stále patrný, protentokrát se doslovně jedná o jakýsi trademark, který se už nesnaží dále cokoliv rozvíjet. A to mne právě u Švankmajera poněkud zklamalo. Nechci tímto jeho kus degradovat na bezmyšlenkovitou pohádku, ale i po přečtení množství Švankmajerových pojednání o vlastních filmech nenacházím nic než co je patrné už od začátku. Snad se nakonec i on chtěl projednou odpoutat od svých mnohavrstvých surrealismů, ale jednoduchou humoreskou a samoúčelnými absurditami se snížil možná až příliš nízko. Škoda je to veliká, Švankmajer je pro mne nicméně stále velký mistr. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (8)

  • Natáčalo sa v českom meste Slaný a obci Knovíz. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama