Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Will Smith, Bridget Moynahan, Bruce Greenwood, James Cromwell, Chi McBride, Shia LaBeouf, Alan Tudyk, Aaron Douglas, Simon Baker, Tiffany Lyndall-Knight (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 2035 jsou roboti součástí každé domácnosti a lidé jim důvěřují. Až na jednoho – trochu paranoidního detektiva Dela Spoonera (Will Smith). Ten je přesvědčený, že zločin, který právě vyšetřuje, spáchal robot. Vyšetřování ho přivede k odhalení děsivé hrozby pro lidskou rasu... Společně s psycholožkou Susan Calvenovou vyšetřují smrt doktora Milese Hogenmillera, vědce, který pracoval s roboty pro U. S. Robotics. Příčinou smrti byla sebevražda, ale Spooner je přesvědčený, že vědce zavraždil robot. Tři zákony robotiky však zaručují, že taková věc je nemožná… (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 075)
Hustý, či už zvukovými, alebo digitálnymi efektami prešpikovaný inteligentný akčný sc-fi film, ktorý som si nesmierne zamiloval. Parádny scenár, plný zvratov a aj napriek svojej dĺžke si počas celého filmu udržuje atraktivitu, a to aj hlavne kvôli charizme Willa Smitha, ktorá z filmu na film narastá a s neho sa stáva ideálna hviezda pre takýto typ filmov. 100%. ()
Stálo to hodně úsilí zapomenout, že kdy existoval nějaký Isaac Asimov a přestat s úvahami, proč sakra, když už to s předlohou nemá vůbec nic společného, se to musí jmenovat zrovna takhle. Výsledek té snahy byl ve spojení s překvapivě povedeným akčním snímkem docela uspokojivý, na to že narozdíl od Asimova se ve scénáři nějaká ta díra najde a místo filozofických příběhů o třech zákonech a úloze a možnostech strojů je tu jen další umělá inteligence se syndromem Shodan a týpek "já vám to od začátku říkal" stojící proti ní, pochopitelně s fešnou intelektuálkou po boku. Proyasově filmu o robotech nelze upřít nabušený vizuál ani atmosféru, na které má svůj podíl i práce skladatele Marca Beltramiho. Nejde nepřiznat ani to, že některé scény pohltí i dost skeptického diváka (to jsem jako že já). Stejně tak ale nejde nepromluvit o překombinovanosti zběsilého otáčení celými záběry, obzvlášť patrného v závěru filmu a největší pecce do vazu, kterou je neskutečně trapný product placement (tím nemyslím Audi!!!) napasovaný do filmu stylem "hlavní hrdina je čistě náhodou zažraný do přelomu 20. a 21. století". To je nedůstojné i pořádného tak trochu temného akčního nářezu s jakousi myšlenkou, který se Alexu Proyasovi povedlo vytvořit. Ode mě 70% a poznámka, že ASIMOV NAVŽDY ZŮSTANE JEN JEDEN. ()
„Bum, plesk. Bol to proste skokan.“ Nudné, sterilné, neoriginálne a tuctové remeslo. Ak vezmeme do úvahy plusy (fajn Smith v nasra*om móde), je výsledkom obrovské sklamanie. Vidno, že kebyže tvorcovia chceli, vedeli natočiť sci-fi pecku. Lenže z nejakého dôvodu nechceli (alebo im to bolo jedno alebo im to neumožnilo štúdio). Chvíľami som dokonca uvažoval o hodnotení 2*, pretože ústredného záporáka odhadnete na prvú dobrú, akcia je ťažkopádna a vizuálne efekty napriek vysokému rozpočtu hnusné (ako-tak zažiaril snáď iba Sonny, ale aj ten ma nudil). Nebavilo ma, ako hrdinovi stále nikto neverí. Scenár nie je zázrak (ak nerátame šokujúce vysvetlenie, prečo hrdina nenávidí stroje, to bolo super) a postavy sú klišé. U Willa Smitha to až tak nevadí, ale ostatní to nezvládajú dôstojne uhrať. Zdá sa, že Alex Proyas (Vrana) u tak vysokorozpočtového projektu nemal ktovieako veľké slovo. Na prvom mieste boli CGI. Až si nie som istý, či namiesto Proyasa nerežíroval šéf trikárov. ()
Tak tohle je dost mozna jedno z nejlepsich sci-fi minimalne roku 2004, timhle se Proyas fakt vytah. Pribeh je tak akorat inteligentni, aby dokazal zaujmout a byl originalni, ale ne aby se v nem clovek ztracel a Will to odlehcuje svejma cool hlaskama. Za zminku mozna jeste stoji Shia, kterej tu je celkem tak pet minut, ale jeho postava je zabavna. Jinak film je v podstate nepretrzita jizda - exhibice Willa Smithe a to vse podporeny az na par vyjimek bezchybnejma trikama. Fakt nevim, co filmu vytknout, uz jsem ho videl asi ctyrikrat, ale vzdy si ho rad pustim znovu. ()
Možná nastal čas na opětovné zhlédnutí, nicméně spojení solidně natočené sci-fi s drobným přesahem mi v tomhle případě úplně nesedlo. Will Smith nikterak nesdílí nadšení z robotů, kteří se starají o blahobyt lidí, a zdá se, že kují nepěkné pikle. Tvůrci se snaží, leč občas zapínají autopilota a hlavně mohli být mnohem drsnější a temnější (přitom za kamerou stál specialista na temné vize Alex Proyas, nicméně Minority Report je v tomhle srovnání někde úplně jinde) než volit cestu letního limonádového blockbusteru. Přitom několik velmi slušných náběhů tam bylo, jen těch vyloženě drsných pomrknutí mělo být víc. Navíc se osvědčí příliš nepřemýšlet, mohlo by to blbě dopadnout. Rozpohybovaní roboti každopádně příjemně potěší, tak trochu umělá atmosféra nikoliv. Nicméně s ohledem na drsnější ražení v druhé polovině čtvrtou hvězdu přihodím. ()
Galerie (155)
Zajímavosti (40)
- 105milionový film si z amerických kin během prvního víkendu (16.-18. 7. 2004) odnesl vynikajících 52 milionů amerických dolarů a celkově jich v USA nasbíral 144,8 milionu. Celosvětově pak 353,1 mil. (imro)
- O roli Sonnyho (Alan Tudyk) se také ucházeli Will Wheaton a Emilio Estevez. (Džejkop)
- Na základě konceptu Audi RSQ, které bylo ve filmu coby tzv. product placement (tedy reklama), v pozdějších letech vznikl další koncept - Audi Le Mans Quattro. Z tohoto vozu se poté vyvinul sériově vyráběný automobil Audi R8. (epicride)
Reklama