• USA Maid
USA, 2021, 9 h 5 min (Minutáž: 48–60 min)

Epizody(10)

Matka samoživitelka zápasí s chudobou, vidinou ztráty střechy nad hlavou a byrokracií. Aby se uživila, začne pracovat jako uklízečka. (Netflix)

Recenze (117)

BoPo

Tomuto "žánru" sa väčšinou vyhýbam. K pozretiu ma zlomili pozitívne recenzie a predovšetkým Margaret Qualley, ktorú som chcel vidieť niekde, kde dostane konečne nemalý priestor sa ukázať. Príbeh nie je ničím šokujúci, klasické drama zo života. Celý dojem ťahá skvelá Margaret a jej nie len filmová matka Andie MacDowell. Páčil sa mi štýl rozprávania, kde sledujete súčasnosť a občasné záblesky minulosti, ktoré dávajú potrebný kontext. Tak isto sa mi páčilo, že detská postava tu nijakým spôsobom nepôsobí ako ždímač emócii. A to je pritom stredobodom všetkého. Vadil mi ten stále sa opakujúci cyklus. Nastal problém, ktorý bránil všetkému. Ten sa vyriešil, zadaril sa drobný pokrok a prišiel nový, opäť všetkému brániaci problém. Plus postava Reginy mala až priveľmi happy endový vplyv. Príbeh je vo výsledku, až na zopár momentov, uveriteľný, skvelo zahraný, ale okrem túžby vidieť Margaret Qualley v áčkovom filme, neprináša žiadnu času odolnú emóciu. Už len so seriálom nesúvisiaca poznámka na záver. Odporúčam pozrieť na youtube Kenzo World, pretože práve tu som, možno časom členku môjho súkromného klubu TOP 10 herečiek, náhodne objavil. ()

Chrustyn

Seriál, který i když neukazuje mnoho dobrého na vše kouká s určitým nadhledem. Začíná to útěkem mladé matky s dcerou od partnera alkoholika a její cesty za práci, bydlení i souboj o dceru. A co se může pokazit to se pokazí a každá světla chvilka je vykoupena dalším průserem. Problém je v tom, že celý seriál se podobně jako hlavní hrdinka, točí v kruhu a diváka po čase začne unavovat sledování stejného kolotoče. Ale minimálně kvůli skvělým hercům stojí seriál za vidění, jen by stačilo kolem 5 dílů, do kterých by se vešlo vše podstatné. ()

Necrotongue

Čas od času se stane, že mě nějaký film nebo seriál zasáhne na citlivých nervových zakončeních, protože to vůbec nečekám a nestihnu si připravit defenzívu. Tady se sešel výborný scénář s výbornou režií a s fantastickým obsazením, protože obsadit Andie MacDowell a Margaret Qualley do rolí matky a dcery byl tah, který celou tuto záležitost poslal ještě o hvězdičku výš. Nestává se mi často, aby do mě téměř každá epizoda nějakého seriálu dokázala napumpovat takovou dávku bezvýchodného zoufalství, ale tady se to opravdu povedlo.V krátké době jde už o druhou záležitost od Netflixu, u níž si nemusím stěžovat na otravné kvóty, politickou korektnost a přemíru patosu, jen váhám nad jejím žánrem. Drama/ Komedie? No, nevím, větší depresi ve mně vyvolala jen četba Zolova Zabijáka. Postavě Alex jsem i přes její přešlapy vytrvale fandil, a to znamená, že mě tvůrci dokázali vtáhnout do děje. Skvělá záležitost, na kterou se mi nedívalo příliš snadno. / Poučení: Pokud máš slabé nervy nebo sklon k depresím, podívej se radši na něco lehčího. ()

Matty

Něco mezi mateřským (melo)dramatem, thrillerem a socioekonomickou studií. Mladá matka v první epizodě s dcerou prchá od násilnického partnera. Nemá peníze, práci, střechu nad hlavou ani nikoho, kdo by jí pomohl (maniodepresivní matka, která odmítá terapii i léky, jí naopak přidělává starosti). Následujících devět dílů poměrně realisticky ukazuje výzvy, s nimiž se člověk v její situaci musí vypořádat (podkladem byly memoáry Stephanie Land, která se s chudobou a emočním zneužíváním potýkala několik let). Jak získat opatrovnictví a státní příspěvek na školku a bydlení? Jak uniknout agresivnímu ex a vypořádat se s PTSD? Jak uspořádat dětskou narozeninou oslavu jen za stravenky? Jak z toho všeho nezešílet? Nekouká se na to lehko, brečet budete často, ale zároveň nejde o patetické misery porn. Alex v podání skvělé Margaret Qualley (z Tenkrát v Hollywoodu) zažívá – hlavně s dcerou – plno radostných a vtipných okamžiků a není charakterově bezchybnou obětí domácího násilí a nesolidárního systému, které by se děla jen samá příkoří (podobně není její bývalý partner jednorozměrný padouch). Chvílemi to sklouzává k lehké didaktičnosti, ale vzhledem k důležitosti tématu (a jeho neviditelnosti pro velkou část společnosti) mi snaha popsat co nejvíc peripetií samoživitelek a ukázat možná východiska nevadila. Velké překvapení a jeden z nejúspěšnějších mainstreamových pokusů přiblížit se Kenu Loachovi. ()

Bozvav

Průměrná záležitost, zde za mne silně nadhodnocená. Silné a společensky aktuální téma, jenž vsadilo na komorní způsob podání. To by samo o sobě nebylo vůbec marné, ale problém byl v tom, že až na vyjímky, zcela chyběly emoce, pozitivní i negativní. Celý příběh, který se odvíjí divákovi před očima, působí sterilně a odtažitě.  Přitom se z takto ožehavého tématu dá vytřískat celá škála emocí a pocitů. Zde, po shlédnutí posledního dílu, ve mně nezůstává nic, prostě nula. Takže za mne 50%. ()

• Minisérie je natočena podle knihy „Maid: Hard Work, Low Pay and Mother's Will to Survive“ od Stephanie Land. Kniha se umístila na třetí příčce bestsellerů podle The New York Times. (Axarus)
  • Obaja hlavní herci Margaret Qualley (Alex) a Nick Robinson (Sean) pochádzajú z oblasti, kde sa seriál odohráva. Margaret Qualley pochádza z Kalispell, Montana, čo je neďaleko Missouli, kde býva postava Alex. Nick Robinson pochádza priamo zo Seattlu, kde sa seriál odohráva. (Arsenal83)