Režie:
Paul VerhoevenKamera:
Jost VacanoHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin, Sharon Stone, Ronny Cox, Michael Ironside, Marshall Bell, Mel Johnson Jr., Ray Baker, Michael Champion (více)Obsahy(1)
Blízká budoucnost. Douglas Quaid (Arnold Schwarzenegger) je každou noc pronásledován snem, ve kterém se ocitá na Marsu. Během návštěvy virtuální cestovní kanceláře zjistí, že mu byly nedávno vymazány vzpomínky a ve skutečnosti byl zcela jiným člověkem. Jeho procitnutí z něj náhle dělá cíl všech jeho bývalých spojenců i nepřátel... (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (872)
Původně jsem měl čtyři hvězdičky, kdy jsem zavzpomínal na premiéru v kinech před řádkou let. Nyní jsem se podíval znovu a přece jen už jsem se někam posunul a ta okatá béčkově popkornová prvoplánovitost mi už vadí. Film připomíná laciné mainstreamové dobrodružné komiksy se scifi náměty, které dodneška leží v mé knihovně a které v určité době formovaly můj vkus, nicméně dneska už čtu i sleduju něco jiného. S námětem klasika sci-fi P. K. Dicka Verhoevenova verze nemá moc společného, ale je přiměřeně rozpohybovaná, naplněná honičkami, střelbou a krvavými souboji, takže to divákovi, kterého nic nenutí přemýšlet, odsýpá jedna radost. Verhoven se tradičně nevyhýbá brutálním scénám, takže uřízlých rukou a roztřílených lidských těl a vyhřezlých vnitřností si fanoušek užije. Přesto jde o jeden z mála lepších filmů, kde se v hlavní roli objevuje Arnold Schwarzenegger. Ani tady není sice jeho výkon nijak skvostný, ale zároveň nesklouzává k trapnosti. Celkový dojem: 55 %. Kladem filmu je výprava, která ani po letech nepůsobí omšele a v době vzniku filmu byla špičková. Dobrodružná barvitá sci fi podívaná pro náctileté. ()
Svět, kde se dají myšlenky vymazat i uložit. Na místě, kde se neprodává voda, ale vzduch (kyslík). Zde Douglas Quaid přemítá o svém skutečném já a vzpomínkách, které patří tajnému agentovi nebo jsou jen pozůstatkem návštěvy ve společnosti Recall. Výborný Arnold a především Verhoeven, který se nebojí propustit uzdu fantazii a vytvořit bizardně zvrácenou podobu Marsu, jako místa plného odpadků, mutantů a jeho oblíbené krve. Naprosto skvělý film, v kterém se pro mě spojili tři hvězdy své doby Arnold Božský, Sharon Krásná a Paul Krvavý :). PS: film z povídky vychází (jak je u povídek Dicka zvykem) jen volně. V ní se totiž Quaid nedostane ze Země, takže celý Mars je jedna velká improvizace scénáristů... ()
Umělé vzpomínky, sofistikovaný příběh, brutální násilí, sci-fi prostředí, výlet na Mars, hnusní mutanti, Sharon Stoneová, naštvaný Arnold, obstojné triky, drsná muzika, odporní padouši, nepovedený a nejednoznačný konec: Tak tohle všechno ve filmu je, avšak týden po zhlédnutí už si dokážu vybavit pouze to brutální násilí. No, alespoň něco. 80% Zajímavé komentáře: hirnlego, Dan9K , k212, gr8 escape, Honza dAve, D.I.G ()
Zábavná, provokativně extravagantní, oduševnělá, viscerálně terapeutická, prostě typicky verhoevenovská… Rudá záře nad Marsem. Jestliže Joyce transponoval mýtus homérský, Verhoeven zamýšlel transponovat mýtus marxovský. Stanoviska marxismu nicméně chytře zneutralizoval, protože až do konce nedává definitivní klíč k tomu, zda tu máme co do činění se snem nebo realitou, a tudíž zda měníme duchovní nadstavbu či ekonomickou základnu. K neradosti fanoušků P. K. Dicka má celá podívaná blíže k rozmáchlé space opeře než k sedavé introspektivní paranoii, přičemž na vrub to jde bombastickým efektům, které vše ostatní ve filmu přebyly a přiměly Verhoevena, aby se na nějaký psychologizování vykašlal a posunul film k bezhlavé akci kmitající v Arnoldově temporytmu. Přestože jsem skeptický ohledně jakéhokoliv posuzování hereckých výkonů, protože vzhledem ke komplexitě každého filmu nikdy nelze oddělit vklad scénáristy (napsaná role), kameramana (nasvícení, zabírání), režiséra (vedení herce), charismatu člověka a jeho skutečného výkonu - jinými slovy kdykoliv někdo spustí o hereckých výkonech, jedno při jakékoliv příležitosti, dívám se na něho malinko úkosem -, tak přesto nelze Arnoldovu performanci nekvitovat, dvojnásob proto, že je obsazený proti typu do role nevinného civila přeneseného do necivilizovaného prostředí. Jestli se někde lámal přechod od miniatur k CGI, pak někde tady na začátku devadesátých let mezi Total Recall a T2. Kupříkladu proslulá rozplátkovaná hlava tlusté lady je kompletně mechanická práce, tzn. žádný computery, ale kabely, silikonový odlitky a starý dobrý servomechanizmy. Digitální triky stárnou o mnoho rychleji než analogový, proto je filigránsky udělaná 2001 nesmrtelná, proto má Total Recall v análech zaděláno na tuhý kořínek, roller-coasterovému béčkovému vyznění navzdory. Analogový triky a poctivý miniatury nasvědčují také tomu, proč se Total Recall přes četné spekulace odehrává v realitě. Dnes je tomu spíše naopak a filmy jako Počátek a Prokletý ostrov pracují s postavami, které sužují děsivé noční můry, z nichž se nemohou probudit do reality. Kdysi jsme si v tomto kontextu říkávali, že slabší povahy, které nedokážou unést realitu, utíkají do snu. Dnes bychom mohli spíše říci, že lidé, kteří nedokážou zvládnout své sny, utíkají do reality, kde mají alespoň zdánlivý pocit, že mají věci pod kontrolou. ()
Stručně řečeno, TOTAL RECALL je skvělý film. Dokonce bych řekl, že po Blade Runnerovi je tím nejlepším filmovým zpracováním nějaké Dickovy novely, tentokrát v neopakovetelném podání geniálního úchyla Paula Verhoevena. Jeho režie je dynamická a jeho zaliba ve spoustě krve a násilí pro něj typická a svým způsobem neodolatelná :o) Příběh je správně dickovsky temný s nejednoznačným koncem a tak to má být. Triky jsou na svojí dobu fantastické a po zásluze byly odměněny Oscarem. A nesmím zapomenout vyzdvihnout nápaditý soundtrack Jerryho Goldsmitha, který se neoposlouchá a jenž patří mezi to nejlepší, co Mistr složil. Sci-fi pecka pro fajnšmekry. ()
Galerie (210)
Zajímavosti (88)
- Ronald Shusett a Dan O'Bannon začali pracovat na filmu už v roce 1970, ale tehdy by byl příliš nákladný. Proto se místo něj zaměřili na film Vetřelec (1979). (Beer Ceps)
- Douglas Quaid (Arnold Schwarzenegger) ukazuje své manželce krvavé ruce, avšak chvíli předtím ji držel za ramena, vypínal vypínače, sahal na žaluzie a nikde žádná krev neulpěla. (JardaPazdy)
- Na natáčaní bolo i mnoho zvierat, medzi inými i mláďa leoparda a pumy. Arnold Schwarzenegger (Quaid) sa s nimi rád hral. Často ich mal pri sebe v obytnom voze. Rýchlo rástli, priberali na hmotnosti a na konci filmovačky už mali okolo sedem mesiacov. Herec raz vstal a kráčal v obytnom voze smerom k predným dverám. Puma sa nečakane rozbehla a skočila mu na krk zozadu. Svojou hmotnosťou a nárazom ho poriadne tresla o volant. Nebol to však útok. Chcela sa iba hrať. (gogo76)
Reklama