Rodina, láska, smrt i katastrofa, která doslova visí ve vzduchu. Absurdní komedie režiséra Noaha Baumbacha, nominovaného na Oscara. (Netflix)

Recenze (137)

zdarecsranec

Baumbach měl stejně jako jiní jeho filmoví kolegové potřebu ulovit si svého klasika mezi americkými postmoderními spisovateli, jejichž romány se často pyšní svou náročnou čitelností a nesrozumitelností pro čtenáře, natož pak snad neadaptovatelností pro filmaře, ale ono to přeci někdy jde, ač se vždy nejedná o takové nepopiratelné až hmatatelné zjevení jako Andersonovo Inherent Vice. Baumbach však na stará kolena ukázal, že je sebejistý filmař a dokáže si pohrát s experimentální látkou zadání, jež si předsevzal, a necyklí se tak ve své komfortní zóně allenovských tragikomedií, o čemž svědčí v následujícím roce plánovaná Barbie (samozřejmě u hlavního kormidla bude v tomto případě Greta Gerwig). Jedná se tedy jistě o zdařilý film, který by tento rok v americkém mainstreamu těžko hledal konkurenci (možná Dominikova Blonde?), kdy se tvůrcům podařilo v úžasných barvách a s pomocí skvělých postav (obzvláště těch menších, jako obědvající universitní sbor pedagogů) ve zvláštním nervózním rytmu a v paranoidní nejisté atmosféře skutečně dobře adaptovat komplexní román. Počin je ve výsledku jistě přijemně koukatelný, vtipný a zábavný, nicméně i tak pro standartního předplatitele Netflixu zřejmě nestravitelný. Přitom celková message jasná a srozumitelná, ač nutně oproti předloze jistě dosti zjednodušená. Titulková sekvence s LCD Soundsystem už je jen tou nejpříjemnější tečkou na konec. ()

Hapretor

tento snímek jde dost vedle s mou linií humoru ... snímek je přeplněný dialogy až bláboly, které asi mají působit chytře, "filozoficky", nebo záměrně absurdně a až moc chytře, až jsou to úplné žvásty, co nedávají smysl ... šlo to těžko poslouchat ... však děj je tak divný a postavy tak debilní - nejspíš schválně ? - že jsem koukal do konce ... stále se divím, co jsou schopni stále vymýšlet ty "ártoví" tvůrci ... Driver je taková držka, že jsem měl spíš depku než se smál ... nicméně jsem to dokoukal ... zasloužím Oskara vytrvalého diváka ! Mě by jen zajímalo, co za pilulku polykali tvůrci a herci/čky tohoto snímku ... musel to být famózní matroš ... jinak nechápu, jak to mohlo vzniknout .. ()

TheEvilTwin

Po hodině, kdy se děj neposunul ani o píď, dialogy se nevymanily z oné podivnosti, kterou už od začátku oplývají, a kdy jsem se "humoru" nezasmál ani jednou, film nemilosrdně vypínám. Ze zdejších ohlasů je mi totiž jasné, že ono se to prostě nezlepší. Tragédie pro wannabe kritiky, která zabíjí svými 140 minutami už jen na papíře, nedejbože že by to někdo reálně zvládl zhlédnout do konce... ()

Juto

Na striedavo vzrušujúcom a vyčerpávajúcom pokuse Noaha Baumbacha skrotiť komédiu smrti Dona DeLilla ,,Bílý šum" je veľa čo oceniť, v neposlednom rade odvážny duch a ambície, s ktorými sa scenárista a režisér a jeho herci vrhajú do zložitého materiálu. Ale len málo v tomto epizodickom šialenstve zasiahne cieľ tak dobre ako divoká sekvencia titulkov. 6,5/10 ()

filmfanouch

Už se párkrát v historii stalo, že se román s pověstí neadaptovatelnosti dočkal důstojné či více než důstojné adaptace. A Bílý šum Noaha Baumbacha…. mezi ně patřit nebude. Výsledek sice není rozhodně není tragédií a Baumbach i díky výtečnému obsazení nezvládne potopit solidní základ, adaptovat román s filosofickým přesahem a sázející především na myšlenkové pochody nejde očividně s kompromisy ideálně zpracovat. Dost možná ani bez nich. Výsledek je ovšem dostatečně zajímavý, aby mohlo dojít k zajímavé úvaze nad tím, co by Baumbach udělal například s adaptací Kdo chytá v žitě…. ()

Zajímavosti (9)

• Film je plný motívov, scén a obrazov, ktoré sú symbolom odkrývajúcim tajomstvá samej podstaty života súčasného muža a aj celej západnej spoločnosti. (Biopler)
  • Rádio budík Jacka Gladneyho (Adam Driver) vo filme je značky Panasonic. „Panasonic“ bol aj pôvodný názov predlohy od Dona DeLilla pre jeho román „White Noise“, čo sa ale muselo zmeniť kvôli ochrannej známke, ktorú vlastní značka elektroniky. (Arsenal83)