Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (295)
Cirkusácká sága plná taškařic a akrobatických čísel, ovšem laděna spíše pošmurně do tragických událostí a právě v tom je síla tohoto seriálu. Za nejlepší díl považuji už hned třetí. Smrt Calra Humberta a Bernharda Berwitze jsem v dětství málem obrečel. Další smutné scény jako akrobat co se vrátí z války bez nohy, nebo jak Petr Berwitz po mrtvici naposled drezíruje na vozíku lipicány ,mně docela dojímaly. Taky skvělý je táta Malina v podání Josefa Kemra. Snad co bych vytknul je (ne)stárnutí některých postav a výběr herců jako potomků, například Oldřich Vízner hraje syna Jaromíra Hanzlíka a poslední tři episody by se klidně vešly do jedné. Při sledování seriálu vždy přestávám nadávat na cirkusy i když to co provádí zvířatům je neodpustitelné a proto do opravdového cirkusu nikdy nevlezu jen do seriálového. ()
Parádní výpravný seriál který patří k tomu nejlepšímu co bylo v naší tvorbě natočeno. Žádná politika, žádná stupidní témata jenom neokázalý pohled do cirkusáckého světa který stihne zachytit osudy několika generací. Pár menších chybiček a určitých historických nepřesností se tu sice vyskytne, ale proč bejt zbytečnej hnidopich. Mě to fakt bavilo, koukal jsem na to v dětství a kdykoliv se k tomu vrátím i dneska. Holt kdysi jsme uměli. To není jako ty ubrečený, nudný a klišoidní sračky který do nás cpou dneska.90% ()
Většinou se film (nebo seriál) knižní předloze těžko vyrovnává. Navíc pokud jde o dílo tak poutavé, jako je Cirkus Humberto od Eduarda Basse. Františku Filipovi se to ale skvěle povedlo - Cirkus Humberto patří k nejlepším českým (dobře československým, sice za vydatné pomoci německé kinematografie) seriálovým počinům, a těžko říct, jestli jsem kdy viděl nějaké dílko, kterého by se zúčastnila taková plejáda známých tváří. Líbilo se mi, jak skvěle se František Filip vyrovnal se stárnutím herců - přece jen, život Václava Karasa (Jaromír Hanzlíka) mapuje od dětských krůčků až ke stáří. Nelze nezmínit také výbornou hudbu Karla Svobody (Krev toulavá v podání Karla Gotta). I když jsem chvilku přemýšlel o plném hodnocení, přece jen - v druhé polovině seriálu (přesun do Prahy,varieté) mi přišly některé scény trochu odbyté... ()
Jeden z nejlepších československých seriálů - a za to může více faktorů. Samozřejmě se projevily finance "kapitalistických" zemí, které projekt podpořily (Německo, Francie), je to znát především na skvělých kulisách a kostýmech. Dále vévodí ta nejlepší herecká smetánka, a to nejen ta česká, ale je zde hodně dobrých herců právě z Německa a Francie. Mistrnou Poláčkovu předlohu není třeba komentovat, scénář se psál sám. Ovšem jedna věc, která je zde opravdu dokonalá, je úvodní melodie skladatele Karla Svobody, to je přímo balzám pro uši, kde se mísí kejklířská divokost i nostalgický smutek, protože každé cirkusácké putování přináší nejen výhry, ale i prohry. Přináší nové lidí, ti staří však často chtíc či nechtíc cirkus opouštějí. Jediné maličké smítko na kráse je pro mě právě fakt, že každý díl se věnuje novým příběhům, novým lidem, na úkor toho, že někdy předchozí příběhy často nejsou dořešeny či nejsou využity tak, jak by si bezpochyby zasloužily. Dle mého mínění nejvyšší laťka byla nasazena již v první díle, kde cirkusu vévodil naprosto výtečný Martin Růžek se svou půvabnou manželkou Claudine Coster - ztráta těchto dvou osob ve třetím díle seriálu dle mého skromného názoru uškodila. Stejně tak rychle se vytratila i druhá generace (Havlová a Brzobohatý) a i ty následující. Ale tak to asi mělo být, prostě ukázat, že cirkusácký život plyne rychle, o to více je krásnější a smutnější. Bohužel nevyřešena zůstala i postava klauna z prvního dílu (jmenoval se tuším Hans), který zřejmě z nešťastné lásky odešel od cirkusu. Škoda, tato postava mi padla hned v úvodu do noty, a těšil jsem se na její další počínání, ovšem byl ji věnován pouhý jediný díl. Ovšem to už je pouhý můj problém. ()
Vyníkající adaptace Bassova románu a jeden z nejlepších československých seriálů vůbec. Příběh o lidech, kteří dali přednost těžkému životu před pohodlím, o lidech, kteří chtěli posouvat hranice svých možností, díky čemuž si jsou velmi blízcí a respektují se. Jediný zápor seriálu je obsazení některých herců, především herečky, která hrála manželku Václava Karase. Přece jen vedle Hanzlíka vypadala Kathy Kriegelová poněkud hřmotně. Kdyby se o role Heleny Berwitzové a její matky podělily Jana Preissová a Kattja Ruppéová - i vzhledem k jejich jisté fyzické podobnosti, seriálu by to jen prospělo. Takto Hanzlík vedle své partnerky vypadá jak střízlík... Inu daň za koprodukci se zahraničními televizemi... Jinake nezapomenutelný herecký koncert pánů z vozu č. 8, především Petra Haničince, kterého jsem měl díky seriálu o Jakubu skláři zafixovaného jako padoucha, a který v tomto svém seriálu napravil mé mínění o něm, tj. pochopil jsem, že je to PAN HEREC. Co se týče děje, samozřejmě se z knihy do seriálu nevešlo všechno, ale knize ani seriálu to nikterak neublížilo. Jen je škoda, že v závěru seriálu nebyl více vykreslen vztah Václava a Heleny poté, co ona odešla ke Kranzovi. Kdo zná jen seriál, má pocit, že to bylo manželství z rozumu, v knize je zřejmé, že po odchodu Heleny, kdy si psala s Vaškem dopisy, se ukázalo, že k sobě našli cestu. ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (60)
- V scéne, kedy Vaška (Pavel Mang) ohýbajú a pripravujú na artistické číslo, je vidieť, že plače. Jeho slzy však neboli skutočné, ale bol mu do očí aplikovaný glycerinový roztok. (Jello Biafra)
- Scény se šelmami se natáčely s pomocí překrytých klecí, které oddělovaly herce od zvířat. (L_O_U_S)
Reklama