Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Matěj usedá na břehu řeky a ve spánku nad ním diskutují Rozum a Štěstí. Rozum, moudrý kmet se stříbrnými vlasy, chce Matějovi pomoci. Provede své kouzlo a Matěj se probudí jako nový člověk. Vysvětlí užaslým rodičům, že odchází do světa, a osud ho zavede do Ctiradova království, které je ovšem náhle stiženo pohromou. Vydatná porce královské moudrostí, kterou pohádkový děd Rozum přičaroval Matějovi, pochází totiž z Ctiradovy královské hlavy. Právě v této těžké chvíli se blíží ke Ctiradovi Závist, ošklivá ježibaba kterou právě vyhnali z Mojmírova království, a která se na Ctiradově dvoře zabydlí pod maskou jeho sestřenice. Závist postupně ožebračí polovinu místní šlechty, naučí všechny hrbit se a nosit šaškovské čepice. Nejmoudřejší lidé království jdou do vězení. Do města mezitím ovšem pronikne Matěj, který se ihned spojí se stejně mladou a půvabnou Pavlínou, královskou dcerou. Závist se ho snaží několikrát zničit. V té chvíli se nad Ctiradem opět radí Rozum se Štěstím. Rozum má sice vždycky pravdu, ale bez trochy štěstí je bezmocný, a tak Štěstí - v podobě zlatovlasé krásky - bere Matěje pod svoji ochranu. Ale Závist má v rukou poslední ďábelský triumf... (Bontonfilm)

(více)

Recenze (344)

TheMaker 

všechny recenze uživatele

Jedna z mých nejoblíbenějších českých pohádek. V dětství jsem se na to mohl koukat pořád, bral jsem to ale spíš jako horor, než pohádku :-) Je v ní perféktní atmosféra, je napínavá, vtipná a hlavně strašidelná. Určitě doporučuji, už jen kvůli vynikajícímu hereckému výkonu skvělé Jiřiny Bohdalové . . . ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Zpracování staré Erbenovy pohádky známé rovněž ve Werichově převyprávění ve své aktualizované podobě má celou řadu předností, vyvažujících možná slabší místa projektu. Spor Rozumu a Štěstí je doplněn do trojúhelníku o všudypřítomnou Závist. Pyšný Rozum (ve Werichově podání obtloustlý čtyřicetiletý funkcionář doby zhruba Pražského jara, ve filmu virtuózní Eduard Cupák) je v této verzi nejzpupnější. Negativní "zázraky", které tím vyvolá, překonávají i ta nejhorší očekávání. Jejich závěrečná inventarizace je skličující: hodný král (Hanzlík), který bez vlastního přičinění zhloupnul a natropil ve své zemi řadu stěží ověřitelných škod; hodný vesnický bloudeček, náhle přemoudřely, který opačnou cestou posléze dospívá ke stejným výsledkům jako postižený panmovník. A do toho zlomyslné Štěstí (dobrácká Libuše Šafránková), které ze zhlouplého Rozumu dělá doslova fašírku, protože takto drsná fakta nezvládne ani sebekluzčí sofista, natož v zásadě počestný a seriózní Rozum. Zato všude vládne to, co nechtěl nikdo z nich: Závist-Nenávist (Bohdalová). I nalezené řešení není bez slabin. Rozum, který uznal, že přestřelil a nese za to veškerou zodpovědnost, problém vyřeší tím, že rozumu zbaví sebe sama. Nenávist pomine, problém nezmizí. Smysl transformačních československých a českých devadesátých let byl osvětlen s předvídavostí, která bere dech i dnes. A tak si s hlavními hrdiny Zelenkova filmu můžeme zopakovat klíčovou myšlenku TETY: "Jejejej, to se mi ulevilo". Je to pravda: myšlení, zejména to přemýšlivé, opravdu bolí. ()

Reklama

necisty 

všechny recenze uživatele

V celé té řadě ohraných Troškovin bych Nesmrtelnou tetu hodnotil velice kladně. Příběh je opravdu pohádkově krásný a postavy jsou sympatické až na samotnou Bohdalku, která má za úkol být šerednou babiznou a už mě vlastně po tom excesu se Zemanem ani o ničem jiném nepřesvědčí. Král a Jojo jsou nej, díky nim jsem si tuhle pohádku užil i v mém věku a těším se až si ji pustím se svými dětmi. ()

duddek 

všechny recenze uživatele

Motivu z Erbenovy pohádky Rozum a štěstí je využito opravdu velmi volně – v ní například o závisti nepadne ani slovo. U Erbena také rozum nemusí být nikomu sebrán, jako v tomto filmu královi. Nikoho tu netrápí, jak k tomu on a celé království přijdou. Je pozoruhodné, že zatímco Závist se realizuje celou dobu, Štěstí s Rozumem jen sporadicky. A taky že na hradě vůbec nefungujou stráže, Matěj se tak kdykoliv dostane k princezně až do pokoje... À propos, Matěj, myslím si, opakovaně litoval toho, že nezůstal Jojem, kterému víceméně nic nechybělo... Všimnul jsem si, že je tu opět klíčový okamžik, kdy princezna odběhne pro vodu (jako v Jasněnce) – a znovu zlou sílu představuje žena, to už je snad potřetí z posledních čtyř pohádek (stejně je tomu právě v Jasněnce nebo v Kouzlech králů od stejného režiséra), co jsem viděl. ()

venison 

všechny recenze uživatele

Tenkrát jsem na tom byla se základkou v kině a dneska jsem se svátečně na to mrkla znovu.. Musím konstatovat, že je tahle pohádka ještě horší, než jsem si pamatovala.. :-( Jediný, kdo za to jakž takž stál byl Jaromír Hanzlík a Ladislav Smoljak a oba hráli naprostý debily :-( Díky této pohádce jsem si asi vypěstovala alergii na Bohdalovou a rozhodně to nebude její hereckou přesvědčivostí, když ztvárňovala Závist.. Plus dávám výpravě.. Jinak kam se to hrabe na old school.. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (10)

  • V knize "Rozmarná léta českého filmu" je zárodek filmu popsán takto: "'Celé to vzniklo tak, že mi zavolali mně naprosto neznámí lidé z Bontonu, konkrétně pan Kozák, že si mě vytipovali jako člověka, který má zkušenosti s filmem pro děti a že by ode mě chtěli pohádku,' vzpomíná režisér Zdeněk Zelenka. 'Pozvali is mě a řekli mi takové opravdu skromné zadání: Chtěli bychom něco jako Tři oříšky pro Popelku, aby to byl divácký film, aby to nestálo moc peněz a aby to byla komedie.' Následující historka je už poměrně známá. Termín odevzdání námětu se blížl, Zdeněk Zelenka pořád neměl nic v ruce a vtom mu volá Jiřina Bohdalová. 'Co děláš?' ptala se ho. 'Ale, já jsem takovej vůl, podepsal jsem, že jedné firmě napíšu námět na pohádku, vůbec nevím, jestli na ní mají peníze, ale já teď ten scénář taky nemám,' rozčiloval se Zelenka. 'A co v tom hraju?' zeptala se s kouzlem soubě vlastním Jiřina Bohdalová. 'Vždyť ti říkám, že ještě vůbec nevím, o čem to bude,' cholericky prskal Zelenka. 'Tak to bude prd, a ne pohádka, když v tom nehraju,' řekla Bohdalová a zavěsila. Zasadila tím do hlavy Zdeňka Zelenky semínko, které začalo klíčit. 'Že bych něco pro tu Bohdalku,' brumlal si pod vousy, přečetl si krátkou pohádku Karla Jaromíra Erbena 'Rozum a Štěstí' a fantazie mu začala pracovat." (NIRO)
  • Natáčeno se také na zámku ve Vranově nad Dyjí , Kopicově statku v Českém Ráji, ve skanzenu Kouřim a na zámcích Horšovský Týn a Sychrov. (M.B)

Reklama

Reklama