Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Mariin 

všechny recenze uživatele

Mimořádně zajímavý a poutavý dokument s autentickými záběry z polského židovského ghetta a přehlídkou nejrůznějších židovských typů, včetně Palestiny. Filmů se dotýká exkurz do oblasti umění, přičemž typickými známkami židovské tvorby, zde zmíněnými, jsou: negace ideálu krásy, deformace reality a záliba v ukazování zvráceností (jsou zde ukázky z některých předválečných filmů). Se všemi výroky tu nelze souhlasit, ale mnohé jistě stojí za úvahu. Po formální stránce se jedná o dokument na poměrně vysoké úrovni, dokonale názorný, arci propagandistický. ()

Z0oMb3E odpad!

všechny recenze uživatele

Čo sa na tomto dá hodnotiť? Zvrátené ľudské zmýšľanie, genialita v mienkotvorstve? Film je založený na tom istom, čo nám podstrkujú v súčastnosti všetky médiá pod americkým patronátom: Všetci Arabi sú zaostalí a teroristi, zrušme ich a vybudujeme tam vlastnú spoločnosť. Poučili sme sa z minulosti? ... ()

Reklama

woody 

všechny recenze uživatele

Věčný žid aneb kterak jeden z nejchytřejších a nejkulturnějších národů, dokázal uvěřit, že Židé jsou bacil, plevel, krysy, nelidé. Dokonalá práce Goebbelsova ministerstva, přitom však stejně vyhýbavá a diletantská jako celý režim, kterému sloužil. Přesto je patrná ta obrovská hnisem naplněná síla a ctižádostivost Führerova ducha, která dokázala celou tu zrůdnou masu masové genocidy uvést do pohybu. Z kolosu na hliněných nohou se stalo perpetuum mobile, které již nedokázali ani nacisté ovládat a lidé si začali vymýšlet vlastní představy o nečisté rase, jednu absurdnější než druhé což nakonec dospělo až k nejabsurdnějšímu možnému - konečnému - řešení: 6 vyhlazovacím táborům a vyhlazení většiny evropské židovské populace. Ne díky Hitlerovi, ten byl pouze aktivátorem, to, co udržovalo všechny v ostentativním vražedném nadšení Němce, Slováky, Rumuny, Italy a jiné oddané slouhy byla právě lidová tvořivost, zkazky o otráveném mateřském mléku Židovek, jedem napuštěných zubech židovských kojenců, to vše a mnohem více zachycené ve Věčném židovi a ostatních filmech, rozhlasových hrách, Streicherových novinách. (Víte, jak jsme se všichni mohli mít sluníčkově, kdyby byli na světlé straně síly a veškerý um vložený do očištění rasy vynaložili na světový mír...) ()

nevermore 

všechny recenze uživatele

Mělo mi to nahnat odpor k Židům, akorát takovou metodou, která na mě neplatila. Zhnusila mě až závěrečná jatka zvířat. Těžko hodnotit. Nalejvárna. Po půlhodině už jsem se nudil. Ale zachycuje to si myslim, vkusně náhled na Židy, stejně jako u nás obdobné "dokumenty" zvěrstva nemenšího kalibru z 50. let, aneb Rudoši vs. zatuchlý kapitalismus. ()

VooDoom 

všechny recenze uživatele

Musím vidět! Dne 12.2.2010 Když se na to podívam z pohledu člověka, který absolutně neví a nezná historii, tak si nejspíš bude myslet, že jsou židé opravdovou havětí. Propaganda Německa a manipulace lidí je nastavena na vysokou úroveň. Dávám tři hvězdičky za šílenou demagogii.Škoda jen té ideologie... ()

Zajímavosti (8)

  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)

Reklama

Reklama