Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Master19 

všechny recenze uživatele

Po filmařské stránce mizerné, ale to je vedlejší, zde jednoznačně vítězí obsah nad formou. Dovedu si představit, že by to mohlo fungovat i dneska, takže chápu ten zákaz promítání. Samozřejmě, že inteligentní a alespoň miminálně historicky vzdělaný člověk si dokáže zachovat dostatečný odstup, ale jednu pravdu jsem tam našel - svět dnes jako dříve ovládají lidé penězmi a často jsou to lidé, kteří neprodukují žádné hodnoty, jen spekulují a intrikují. A jsou to lidé všech barev a náboženství... ()

Krt.Ek

všechny recenze uživatele

Dlouho po zhlédnuti jsem o tom uvažoval. A došel jsem k závěru, že to je opravdu dobře natočeno. Hlavně kvůli vedlejšímu tématu. Nevím jestli jsem to správně pochopil, ale zdálo se mi, že nacisté hodně kritizovali liberální politiku, hlavně ve smyslu migrace. Dnes se ten multikulturalismus taky hodně řeší. Když jsem tento dokument sledoval, představoval jsem si co by na to řekli dnešní lidé (například Češi), kdyby to byl dokument o romském etniku. Určitě by to nenechalo nikoho chladným. Jediné co mě v tom filmu rušilo byla ta konspirační teorie o tom, že Židé mají v plánu ovládnout celý svět pomoci světových trhů. To se mi zdálo až moc nereálné (i když možné je samozřejmě všechno). ()

Reklama

4daPeace 

všechny recenze uživatele

Verdikt: Sice je to tady oznaceno jako drama, coz je lepsi nez kdyby to tady bylo jako dokument, jak se tento film sam uvadel, ale pro takoveto filmy by mela vzniknout spec. kategorie - propaganda/propagandisticky film. Veskere dalsi info se zde snad objevi u Obsahu filmu, ktery jsem zaslal. Jinak datr filmu pet hvezdicek je blaznovstvi, to snad musi dat jenom nejaky neo-blazen, ktery vyznava nacistickou ideologii. Film v zadnem pripade neni strhujici, chvilemi se budete nudit, chvilemi budete zavirat oci, chvilemi budete nevericne zirat. A Charlie Chaplin jako herec v tomto? To snad ne...to je jak kdybyste byli uvedeni, ze jste hrali v Ceskem snu, kdyz jste si sli jenom vyhodne nakoupit - proste byste k tomu hrani prisli jak slepy k houslim, stejne jako Chaplin zde. ()

Bernhardiner 

všechny recenze uživatele

Pravdivých 20 procent, zbytek polopravdy a lži, přičemž i ta pravda je řečena tak, aby byla vnímána vyloženě negativně - například ta o tom, jak jsou Židé skvělí obchodníci. Upřímně řečeno, Židi jsou úspěšní snad ve všech oborech lidské činnosti, ať se nám to líbí nebo ne. Nutno ovšem dodat, že Židé jsou úspěšní i v oborech, které neslouží lidské cti. Možná až moc úspěšní, proto vzbuzovali u ostatních lidí závist, Tento propagandistický dokument nám vlastně neřekl vůbec nic, jací Židé vlastně jsou, nýbrž nám sděloval, jak na ně má být nahlíženo. Z historického hlediska jde však o velmi zajímavý artefakt, který si zaslouží podrobnější rozbor. 40% ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Opravdu zrůdný film, který ale ukazuje, jak geniálně měli fašisté propracovanou propagandu. Hippler po celou dobu pracuje s nepodloženými fakty, účelově si vybírá obrázky zesláblých a vysílených Židů, na kterých ukazuje, jak se jim nechce pracovat a záměrně překrucuje skutečnost tak, aby Židy co nejvíce poškodil. Pod tím běží apelující komentář, z něhož zhnusení jen čiší, pak už stačí dát důraz na ty správné věci a diváka máte na své straně. Přirovnání Židů ke krysám je opravdu hodně odpudivé, jenže opět na svou dobu hodně efektivní a vůbec se není co divit, že mnoho (jinak třeba i inteligentních) Němců je opravdu nenávidělo a nemělo s nimi žádný soucit. Čím ale tenhle film "vyhrál" ve své pravdě, jsou opravdu kruté záběry košer popravy, která je vskutku neuhumánní a nešetrná a ani v dnešní době nepůsobí fyzicky moc dobře. Hippler věděl moc dobře, jak má na diváka působit a natočil zdánlivě objektivní, ve skutečnosti však silně manipulativní dokument, který ospravedlňoval holocaust. Ve čtyřicátých letech, kdy o ověřování informací nemohla být ani řeč, musel tento film zapůsobit opravdu děsivě a určitě rozesel strach do duší "obyčejných" lidí, kteří byli nakonec rádi, že jsou v "bezpečí", když existují koncentrační tábory. Co je ale na filmu nejvíc alarmující, je to, že pokud by dnes skoro stejným způsobem natočil šikovný filmař dokument o komkoli, výsledek by byl stejný a zas a znovu by vyvolal strach a nenávist (v současné uprchlické krizi si to není těžké představit) a mnoho diváků by ho mělo za pravdivý. Po filmařské stránce slušný průměr, z hlediska vyznění ale naprosto zrůdná záležitost, která ale byla svého času podána naprosto geniálně. 50% ()

Zajímavosti (8)

  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)

Reklama

Reklama