Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Flego odpad!

všechny recenze uživatele

Samoúčelná zvrátenosť, goebbelsovský hnus tvorcami považovaný za dokument a pritom je to len propagandistický paškvil. V dobách vzniku to mala byť pomôcka presviedčať vlastných občanov o nevyhnutnosti boja proti Židom. Tí sú vykreslení ako niečo ohavného, ktorých treba vyhubiť. Vylievať si srdce nad týmto filmovým svinstvom zrejme nemá zmysel, hoci aj v dnešnej dobe existujú skupiny obmedzených, ktorí si myslia, že ich krv je čistejšia. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Věčný žid aneb kterak jeden z nejchytřejších a nejkulturnějších národů, dokázal uvěřit, že Židé jsou bacil, plevel, krysy, nelidé. Dokonalá práce Goebbelsova ministerstva, přitom však stejně vyhýbavá a diletantská jako celý režim, kterému sloužil. Přesto je patrná ta obrovská hnisem naplněná síla a ctižádostivost Führerova ducha, která dokázala celou tu zrůdnou masu masové genocidy uvést do pohybu. Z kolosu na hliněných nohou se stalo perpetuum mobile, které již nedokázali ani nacisté ovládat a lidé si začali vymýšlet vlastní představy o nečisté rase, jednu absurdnější než druhé což nakonec dospělo až k nejabsurdnějšímu možnému - konečnému - řešení: 6 vyhlazovacím táborům a vyhlazení většiny evropské židovské populace. Ne díky Hitlerovi, ten byl pouze aktivátorem, to, co udržovalo všechny v ostentativním vražedném nadšení Němce, Slováky, Rumuny, Italy a jiné oddané slouhy byla právě lidová tvořivost, zkazky o otráveném mateřském mléku Židovek, jedem napuštěných zubech židovských kojenců, to vše a mnohem více zachycené ve Věčném židovi a ostatních filmech, rozhlasových hrách, Streicherových novinách. (Víte, jak jsme se všichni mohli mít sluníčkově, kdyby byli na světlé straně síly a veškerý um vložený do očištění rasy vynaložili na světový mír...) ()

Reklama

anderson

všechny recenze uživatele

TENTO KOMENTÁR vznikol ako reakcia na niekdajší komentár užívateľa s nickom Pohrobek. Vzhľadom na to, že Pohrobek svoj komentár pozmenil do relatívne neutrálnej podoby, prosím ho aby vyslovené invektívy nevzťahoval na svoju osobu a bral ich iba ako smutný historický fakt. (29.9.2006) ----------------- Jedna poviedka z filmu THE TWILIGHT ZONE je o rasistovi, ktorý zakúsi všetky príkoria podobných predsudkov a peripetií. Nie sme bohužiaľ vo filme ale v realite, kde sa lišiacky komentár užívateľa s nickom Pohrobek bude brať "iba" ako kontroverzný a "iný", dokonca ako inšpirácia na "širšiu diskusiu". Istá skupina tunajších návštevníkov ho dokonca môže pod vplyvom akéhosi "intelektuálneho poblúznenia" obhajovať. Ja to ale poviem asi takto: práve takto nenápadne postupne bujnie fašizmus, extrémizmus, xenofóbia a podobné "svetonázory". No a ty môj milý Pohrobek, aj keby si prečítal všetky knihy sveta, a videl všetky klasické filmy, si len obyčajný primitívny rasista. A nie som ani žid, ani černoch, ani aziat ani iná - podľa teba "menejcenná menšina" (nie nepovedal si to priamo, ale snáď si nemyslíš, že tvoje "komentáre" sú nepochopiteľné). Apropo celkom rád by som poznal tvoj názor na dokument " HITLER, STALIN A JÁ" prípadne na film CHOĎ A POZERAJ SA, možno by si mi pomocou svojho prenikavého intelektu dokázal objasniť aj "sfalšovanie" holokaustu. No a pre užívateľov, ktorým vadí môj urážlivý a osobný tón zakomponovaný práve sem: Film komentovať nebudem, nakoľko niečo podobné za film nepovažujem. Je to len desivý artefakt doby, ktorá by sa už nikdy nemala opakovať. Napriek tomu sa na mnohých miestach sveta legálne deje dodnes. (30.3.2006) ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Strhující, dynamický a velmi mrazivý vrchol antisemitského filmu. Snímek začíná celkem nenápadně, když líčí židovskou povahu - která se údajně projevuje především ziskuchtivostí, chamtivostí a amoralitou. Následně nám zajímavá geografická schémata ukáží, jak se židé v průběhu věků šířili, až obsadili celou zemi. Další schéma ukazuje, jak se šířily krysy, při čemž si můžeme vyslechnout seznam nemocí, které krysy a snad i židi přenášejí. Působivou fintou tady je zobrazení tras šíření židovských diaspor, což se prolíná s proudy krys. Nemine nás ani exkurze do rodiny Rotschildů a popis toho, jak Rotschildové ovládli Londýn, Paříž, Vídeň, Neapol a Frankfurt, jak se před nimi musely sklánět banky i vlády světa. Jsou vylíčena i dvě odpudivá židovská centra - Palestina a New York, načež se soustředíme na to, jak hluboko do židovského područí upadla Výmarská republika, když v Berlíně připadalo na 100 lékařů asi 60 židů, na 100 advokátů 50 židů, zatímco obyčejný německý lid v lepším případě dřel v továrnách a v horších zmíral kvůli židy vyvolané hospodářské krizi. Vrcholem filmu je poukázání na na to, jak židé od dob Abraháma, Jákoba, Davida či Šalamouna zparchantěli a zaměřili se pouze na peníze a mrvení umění (za modernu se vydávající obsese a abnormalita) a životního způsobu a myšlení (Marx, Einstein), aniž by ovšem upustili od myšlenek o vyvoleném národě a světovládě. Třešničkou na dortě jsou záběry košer zabíjení dobytka a ovcí, jež je uvozeno varováním pro slabší povahy, aby se raději nedívaly. Film končí slavným osvobozením Německa skrz NSDAP a Hitlerovým projevem, který předvídá konec židovské nadvlády v Evropě a konečné Vernichtung židovského národa. Hudebně i dramaticky velmi dobře zpracováno, propagandisticky rozhodně účinné, i když je jasné, že tento snímek patří k těm nejnenáviděnějším vůbec. ()

kagemush 

všechny recenze uživatele

Zrůdně mistrná,do krajnosti hnaná manipulace.-- V době ,kdy již nebylo nutné štvát němce proti židům (viz.Křišťálová noc),je tohle skutečně už spíš mediální masáž před tzv. Konečným řešením. Je zajímavé ,že jít takhle na hranu neměli ani náckové odvahu před válkou a počkalo se s tím,až když si byli sebou dost jistí,-aby ne v roce 40.--Ovšem dosaďme si místo židů v německu třeba bělochy v Zimbabwe,černochy kdekoli mimo afriku,číňany na Filipínách,filipínce v Číně,nebo rómy kdekoli a bude to pořád totéž dokola. A že ne třeba tak hraniční? Tak to je jen otázka doby. ()

Zajímavosti (8)

  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno