Reklama

Reklama

Vynález zkázy

  • angličtina The Deadly Invention (více)
Trailer

Obsahy(1)

Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní, je mu nástrojem k ovládnutí světa. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil. Shodou okolností Artigas unese i profesorova asistenta, inženýra Harta, který je i vypravěčem příběhu, a který se všemožně pokouší profesora osvobodit a zamezit zkáze. Hart nakonec vyšle jícnem sopky balón s poselstvím k lidstvu, jež se díky tomu spojí a jehož válečné flotily v hodině dvanácté zkáze zamezí. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (405)

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Pán Karel Zeman bol prvým človekom, ktorého som začal vnímať ako režiséra, ako kreatívneho filmového tvorcu, ako osobitého umelca. Už ako malý chalanisko som sa vždy náramne tešil na to keď išiel niektorý z jeho snímkov v televízii. V časoch šedej socialistickej cenzúry boli jeho diela ostrovmi nespútanej, sci-fi dobrodružnej fantázie. Nádherné minúty strávené v animovanom, fantastickom svete boli pre mňa niečím fascinujúcim. Formovalo to môj filmový vkus. Okúzľujúco naivné príbehy ako z románov Julesa Verne. "Vynález skazy" bol jedným z mojich najobľúbenejších. **** ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Podle mě dost možná nejlepší Zemanův celovečerní film, který si své vysoké hodnocení bezpochyby zaslouží - už jen pro ten úspěch na Expo 58. Když jsem ho ale zhlédl po letech znovu, neubránil jsem se osobně určitému zklamání. Co je platné, že film tolik okouzluje svou výtvarnou stránkou, krásnou hudbou Zdeňka Lišky či skvělým obsazením, když příběh je tak prostinký a vyloženě pitomoučký, až to bolí. Ačkoli to má celé jen 81 minut, měl jsem osobně pocit, že u toho místy umřu nudou. Za sebe si zkrátka myslím, že Zeman byl skvělý výtvarník a vizionář a kdesi cosi, ale jako filmový vypravěč měl značný deficit - tenhle film by svým chatrným příběhem uspal i mrtvého. Za sebe tedy pocitově nemohu jít nad 3 hvězdy. O filmu se mimochodem zajímavě zmiňuje Jan Žalman ve své knize Umlčený film: Film si podmaňoval diváka svou starosvětskou naivitou, vtipností technických nápadů, zároveň však skrýval ještě jiný, "čapkovský" smysl: tím, jak anticipoval budoucí technické zázraky, prezentuje je jako riskantní počínání velkých dětí, opojených vlastní genialitou, vytvářel ironický, ne-li přímo sarkastický protějšek k triumfům moderní technické civilizace. V líčení těchto "triumfů" se ostatně Zeman hlásil nejenom k Vernovi, ale i druhému velkému Francouzovi - Mélièsovi. Byl za to zahrnován chválou, přesto však více pozornosti než tato "mélièsovská" fantazie a vynalézavost si zasloužila jiná kvalita: tak poetického účinku a tak harmonické souhry všech složek, včetně humoru, nedosáhl Zeman ani nikdy předtím, ani později, Nedosáhl jich v Baronu Prášilovi (1961), kde dobrodružství Bürgerova rokokového hrdiny pojal jako horečnou halucinaci moderního kosmonauta, ani v dalším verneovském přepisu Ukradená vzducholoď (1966), kde si chtěl zopakovat úspěch Vynálezu zkázy, ale zůstalo při pouhém úmyslu." ()

Reklama

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Rodiče mě naučili číst dříve, než jsem šel do školy, čímž možná připravili mou vlast o nadějného sportovce, a zároveň to znamenalo, že jsem měl fázi Rumcajsů a Formanů Šejtročků poměrně rychle za sebou a po větší část mého dětství mě provázely knihy Karla Maye (snad mě za to nesundá nějaké levičácké komando) a Julese Verna. Právě u verneovek jsem strávil nejvíc času, protože kromě skvělých příběhů nabízely i fantastické ilustrace, takže mi přinášely komplexní zážitek. No, a Karlovi Zemanovi se tímto snímkem podařilo totéž. Jeho pojetí Vynálezu zkázy mě vrátilo zpět do doby, kdy jsem byl tolik nadšený z Vernových fantazií, perfektně trefilo atmosféru, kterou ve mně knihy vyvolávaly a já si nedokážu představit, že bych dnes ubral z hodnocení byť jedinou hvězdičku. Nejsem odpůrcem pokroku, vývoj musí jít kupředu a vydařené CGI vítám, film se ale nesmí změnit jen v příval digitálního bordelu bez příběhu a hereckých výkonů, k čemuž, bohužel, dochází až příliš často. Karel Zeman musel s triky pracovat postaru a ještě po téměř sedmdesáti letech je jeho snímek konkurenceschopný. Pro mě tedy určitě. / Poučení: Když chceš něco dokázat, dej do toho srdce. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Tak jsme doma, inženýre !!" ;) Jsme doma, přátelé, i když se to z dnešního pohledu zdá jako utopie, že podobný skvost vznikl v té české kotlině, zvlášť v tak nelehkých časech !! Další Zemanův majstrštyk, další filmové zpracování Verneova románu, zase století páry a průmyslově vědecká revoluce.. A jeden se může směle naparovat, protože tohle dílo nestrpí výhrad.. Karel Zeman za pár grejcarů na koleně tvořil snímky, které i po půl století otvírají divákům huby dokořán, snímky nadčasové, do detailu vypiplané, vizuálně dokonalé a dechberoucí, s poselstvími, které i dnes, či právě dnes, mají velký smysl.. To režisér Karel Zeman byl největší z géniů, většího frajera ani v jeho filmech nenajdete !! A kdyby Jules ještě žil, tleskal by vestoje, úplně stejně jako já.. ()

PogoJoe 

všechny recenze uživatele

Směšný, nudný, neoriginální. Kdo tomuhle dal pět hvězd, se musel pomátnout. I přes svých 78 minut se film neuvěřitelně vleče a i když je grafická stránka filmu zajímavá, důležitější je příběh, dialogy, charisma, režie, herci - a tyto aspekty se tady zle nepovedly. A i ta grafická stránka z dnešního pohledu působí primitivně, ačkoliv ve své době to bylo zřejmě velkolepé. Ale to přece nemůže ovlivnit můj dojem z filmu, který je negativní. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (26)

  • Väčšina záberov je kombinovaná, to znamenalo presne vykrojiť masku, ktorá zakrývala tú časť obrazu, kde je umiestnený napríklad pohybujúci sa herec, a na milimeter presne dokresliť jeho pozadie tak, aby presne nadväzovalo na grafické pozadie záberu s bábkou či kreslenou fázou. Kombinovaný záber musel mať dostatočnú ostrosť do hĺbky a pritom mal pôsobiť dojmom plošnej ilustrácie. Všetko zjednocovalo do jednotného výtvarného výrazu obdobné šrafovanie, ktoré je také typické práve pre drevoryt pôvodných ilustrátorov. Karel Zeman v čase skúšok prezradil: „Najväčší problém máme s tým, aby sme dodržali jednotné šrafovanie." (Raccoon.city)
  • Značná časť filmového materiálu je dvakrát, niekedy aj trikrát exponovaná. (Raccoon.city)
  • Karel Zeman natočil so spolupracovníkmi po schválení stručného námetu najprv asi šesťdesiat metrov skúšobných záberov a až potom bol napísaný scenár. (Raccoon.city)

Související novinky

5. ročník festivalu Future Gate

5. ročník festivalu Future Gate

07.02.2018

Pátý ročník festivalu science fiction filmů zavítá do pěti měst. Jako každý rok představí časem prověřené klasiky i filmové novinky, a nově i dokumenty, workshopy, velkolepý koncert nebo diskuse se… (více)

Reklama

Reklama