Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, John Hurt, Tom Skerritt, William Fichtner, David Morse, Angela Bassett, Geoffrey Blake, Max Martini, Rob Lowe (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Jako malá mluvila nadšená radioamatérka Ellie Arrowayová s otcem o možnosti spojení s mimozemskými civilizacemi a po jeho předčasné smrti se její touha zachytit signály z vesmíru proměnila v posedlost. Nyní pracuje v Portoriku na projektu zachycování signálů z vesmíru, a když se vláda rozhodne podporu projektu zastavit, pokusí se získat peníze jinde. Zaujme miliardáře Haddena, který začne její práci financovat, a o čtyři roky později se jí podaří zachytit signály z vesmíru. Ty vzbudí mimořádnou pozornost, zástupci Bílého domu, především poradce pro národní bezpečnost Michael Kitz, jí však vyčítají, že výsledky pozorování zveřejnila. Po dešifrování signálu z oblasti hvězdy Vega v souhvězdí Lyry se na obrazovkách objeví záznam Hitlerova projevu při zahájení olympijských her v roce 1936. Mimozemšťané zřejmě zachytili experimentální pozemské televizní vysílání. V signálu však vědci rozeznají další šifrované informace. Ellie obhájí své místo v projektu a od záhadného Haddena dostane klíč k dešifrování mimozemského vysílání. Výsledkem je podrobný návod na konstrukci zařízení, jehož stavbu prezident přes Kitzův nesouhlas schválí. Probíhá výběr nejvhodnějšího kandidáta pro setkání s mimozemskou civilizací. Do užšího výběru postoupí také Ellie, zákeřným dotazem přítele Palmera je však vyřazena. Krátce před startem sice skupina náboženských fanatiků provede sabotáž, znovu ale zasáhne záhadný Hadden a zanedlouho se Ellie může vydat na cestu do neznáma. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (824)
Robert Zemeckis si možná na první pohled ukousl příliš velký kus mimozemského letajícího talíře, ale po shlédnutí tohoto velkého snímku musím říct, že vše zvládl skvěle. Při délce bylo těžké udržet rytmus a plynulost děje a to jediné mu dělá menší problémy, ale jinak se vše vydařilo. Obsazení nemá chybu a Jodie Foster se stane miláčkem diváka stejně jako William Fichtner, který stále stoupá na mém žebříčku oblíbenosti. Závěrečná cesta, která je ve výsledku jen několika hodinovým šumem, je dech beroucí a nechává vzpomenout na svou sestřičku z Vesmírné odyssei. Barevná a působivá cesta do jiného světa. ()
Kontakt v mnohém připomíná Speilbergovy filmy. Používá náš reálný svět, jako jeho středobod vykreslí moderní technologie, a na těch pak uvěřitelným způsobem buduje sci-fi prvky. Taktéž využívá sílu dětského snu jako odůvodnění fanatického odhodlání postav(y). Paradoxně více než Blízká setkání, která mimochodem Kontakt naprosto splachuje do záchodu, se mi zde vybavuje Jurský park. Je tedy fajn, že Kontakt netrpí problémem spielbergovské naivity. Na druhou stranu Kontakt není dokonalý film, zasloužil by trochu vylepšit svou střední část, ale na mainstream dokáže nečekaně vybídnout k zamyšlení. Nejde jen o otázky typu: Jsme ve Vesmíru sami? Existuje Bůh? Stojí věda proti víře? Jde o celé myšlenkové procesy, jak o těchto otázkách uvažovat, nejde tedy jen o samotné odpovědi... Co se týče kontaktu s mimozemskou civilizací, film se soustředí především na sociální dopad. Jsou tady barvité střety názorů, komentář k politickému systému i terorismu (což není u filmu před 11. zářím obvyklé). Posledním sympatickým aspektem je neopakovatelná a moje oblíbená atmosféra 90. let, aneb ať žijou CRT monitory! :) 9/10 ()
Ach, ty zatrolený Hollywoode... Téhle tvojí sáhodlouhé selance nějak chyběly koule. A nemyslím ty, ve kterých se létalo za Standou Hložkem na Vegu. Co se týče oné náboženské otázky, napadá mě, jestli fanatičtí věřící hledající Boha, a fanatičtí vědci hledající mimozemšťany, nehledají náhodou jedno a to samé? Vede mě k tomu resumé poroty, podle které nevěřící člověk nemá právo létat za Marťany. Škoda, už jsem si leštil kombinézu... Abych ale Robertovi jenom nekřivdil; je docela možné, že kdyby mi v sedmadevadesátém nebylo usmrkaných devět a zašel na tohle do kina, mluvil bych asi jinak. Takhle mi však Kontakt nepřišel ani z poloviny tak zábavný, jako stejnojmenná slovní hra. ()
Poctivé řemeslo, nádherný příběh. Dnes už klasická intelektuální sci-fi Roberta Zemeckise o tom jestli jsme ve vesmíru sami. Výborná Jodie Fosterová a mladý McConaughey zdatně sekunduje. Pozvolné vyprávění nezapomíná na široké měřítko, které ukazuje lidstvo v celém svém důvěřivém i skeptickém rozsahu. Když se nad tím zamýšlím, tak Problém tři těles je temnou odpovědí na otázky nastolené právě v Kontaktu. Krásně mi to teď zapadá dohromady. ()
Od okamžiku kdy přijdou signály se mohu na film dívat znovu a znovu. Samotné zachycení signálů je uděláno moc napínavě, ale akční scény jsou natočeny přímo úžasně s mistrovsky gradující hudbou. Jodie je výborná (a hlavně v závěru to měla dost těžké). Navíc i to povídání kolem je zajímavé (spor mezi vědou a vírou). ()
Galerie (62)
Zajímavosti (42)
-
Trojprsteňový stroj bol pôvodne designovaný pre iný sci-fi film, Terminátor 2: Deň Zúčtovania (1991).
(kri.tino)
- Barevná škála, začínající červenou a končící zlatou, kterou vidíme při cestování tunelem, odpovídá barvě čaker. (HellFire)
- Ve 40.minutě filmu si vědci v signálu všimnou řady prvočísel. Ale ve chvíli, kdy počítají impulsy pro číslo 7, je zobrazen monitor, na jehož spodní straně je „Chart Recorder“, v němž se ukazují i jednotlivé špičky v čase, tedy samostatné impulsy a mezery mezi nimi. Lze si ověřit, že sedmičku už by měli mít spočítanou a počítat jedenáctku. (HonzaR.)
Reklama