Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vrcholné dílo němého filmu francouzské kinematografie. Monumentální historická freska francouzského režiséra Abela Ganceho o Napoleonově životě. Děj je složen z jednotlivých epizod vojevůdcova života, který se v konečné podobě skládal ze šesti dějství. Na začátku popisuje jeho dětství a studia na vojenské akademii. Následuje uvěznění na Korsice, odsouzení k smrti a útěk do Paříže. V dalším dějství dovede Napoleon francouzskou armádu k vítězství nad Angličany u Toulonu a stává se generálem. Poté je zatčen a setkává se s Josephine, kterou si později vezme za ženu. Poslední dějství končí italským tažením. (contrastic)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (24)

majo25 

všechny recenze uživatele

Prvá pachuť, ktorá po filme (i počas neho) ostáva, je jeho monštrózna stopáž, ktorá je dosť aj na koňa...čo koňa, rovno slona. Všetko ostatné je podružné. Je to ďaleko najdhší film, ako som kedy videl, a nedal sa zdolať na jeden, ani na dva, dokonca ani na 3 záťahy...mne sa to podarilo až na piatykrát, pretože ma spánok zakaždým premohol. Len dobytie Toulonu trvá vyše hodiny, plesová veselica polhodinu a takto by som mohol pokračovať. Takéto dĺžkové experimenty počas nemej éry si mohli tvorcovia určite odpustiť. Napoleon ako historická osobnosť je dosť rozporuplná, nie náhodou ju známy jasnovidec Nostradamus pomenoval ako prvého antikrista (druhým bol Hitler), ktorý voviedol Európu do skázonosných vojen. Ten film ho však predkladá veľmi idealisticky a s obrovským pátosom ako hrdinu Francúzska, ktorému mohli podľahnúť snáď iba nekritickí francúzski diváci v nemej ére kinematografie. Stačí povedať rozzúrenému davu 'nasledujte ma' a dáv v momente otáča voči neznášanému Napoleonovi svoj postoj o 180°. Konverzácia s duchmi umrelých vo francúzskom parlamente, ktorá má asi obhajovať neskoršie Napoleónové vojnové krviprelievanie v Európe, to len korunuje. Filmu nemožno uprieť punc veľkoleposti, pompéznosti a napr. aj schopné vojnové sekvencie, ale tieto dobré prvky vzápetí neguje svojimi neduhmi, veľkou naivitou a už spomínanou premrštenou monštróznou stopážou, za ktorú dávam automaticky hviezdu dolu. Nikdy viac. Film je určený fakt iba pre fajnšmektrov nemej éry, ktorý navyše nemajú ani ten najmenší problém s voľným časom. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Nejlepší na tomhle filmu mi přijde poznámka studenta režie, který po promítání povídal: "Na co ukazovat ples v jedné minutě, když jde ukázat v patnácti minutách." A potom ještě dotaz studenta fotografie, který na promítání nebyl: "Jde vůbec pustit si ten film a strávit příjemné čtyři hodiny?" Asi se na mě projevuje deformace studentky scenáristiky, protože mám chuť popisovat vše opisem. Uf. Nejvíc mě asi zaujala Maratova vražda a potom poslední hodina, škoda ovšem, že se k ní člověk musí tak náročně prokousávat. ()

Reklama

RockChick 

všechny recenze uživatele

Tento skoro šestihodinový snímek (až teď se dozvídám, že jsem si nechtěně stáhla director's cut, haha) jsem sledovala cca čtyři měsíce... Aneb když napoleonským komplexem trpí pan režisér. Za poslední třetinu to ale nakonec stálo. A řemeslně je to na dobu vzniku celé více než dobré, kam se na to hrabe nějakej Griffith. Původně jsem chtěla dát dvě hvězdy plus třetí za filmového Napoleona, který se mi z nepochopitelných důvodů líbil, lol! Jsem ale jenom obyčejný filmový nadšenec a ten konec s triptychem si získal i mě. Normálně se mi po tom filmu teď asi bude i stýskat. ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Režie Abel Gance. Jeden z nejslavnějších a nejvýznamnějších filmů všech dob. Dodnes naprosto úžasný zážitek! Naprosto strhující kamera a montáž! Legendární zůstane pohyb kamery evokující houpání lodi, snímání sněhové bitvy malého Napoleona (nemá daleko k současnému střihovému pojetí velkých bitev, jako třeba v Pánovi prstenů), dvojexpozice Napoleon/dravý orel a unikátní použití tří různých záběrů na plátně vedle sebe. Jediné co lze filmu vytknout je přílišná délka a místy až uspávací rozvleklost. Děj sleduje Napoleona od dětství, přes nepokoje Velké francouzské revoluce až po jeho úspěšné italské tažení, kde definitivně prokázal své schopnosti. Je možná škoda, že o dalších událostech Napoleonova života už se z filmu nedozvíme. Také herectví "posledního z prokletých" básníků Antonina Artauda, který zde ztvárnil Marata se poněkud minulo dobou. To, co je v Dreyerově Utrpení panny orleánské součástí autorského plánu, je zde zastaralé a oproti ostatním hereckým projevům působí nepatřičně a přehnaně. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Velkolepý projekt, který na sklonku němé éry uvedl Abel Gance, je pozoruhodný hned z několika důvodů: Nejen že režisér během vražedných čtyř hodin podrobně převyprávěl důležité okamžiky ze života onoho malého velkého Korsičana, ale překvapil ohromně invenčním střihem, jenž dodal filmu švih a spád, a také zajímavým pokusem o širokoúhlý film, který v závěrečných minutách zobrazuje Napoleonovo vítězné italské tažení. Škoda, že se režisér spokojil s tímto závěrem a další osudy Napoleona a Francie ho už nezajímaly. Film jsem viděl se soundtrackem od Carmine Coppola, který sice nevynikal původností, ale se snímkem působil jako jeden celek. Představitelé Bonaparta, Dantona, Robespierra či Saint-Justa (kterého hrál sám Gance) ale i dalších byli v rámci možností přesvědčiví i když Antonin Artaud v roli Marata nebyl tak pohledný jako na obrazu Jaques-Louis Davida...:-) Nenechte se odradit délkou, tento film opravdu stojí za zhlédnutí! ()

Galerie (39)

Zajímavosti (12)

  • Ve snímku bylo využito několik revolučních a technických prvků, jako například použití nezvyklých objektivů - největší novinkou byl systém tří pláten (některé scény se promítaly třemi projektory zároveň na trojdílné plátno). (contrastic)
  • Původně se pravděpodobně snímek skládal ze dvou částí v celkové délce šesti hodin. (contrastic)
  • Slavnostní premiéry filmu v Paříži v dubnu 1927 se zúčastnil i Charles de Gaulle, budoucí francouzský generál a prezident. (ČSFD)

Reklama

Reklama