Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (304)
Ten seriál rozhodně nevytváří obraz devadesátých let, na to je moc ponořený do westernově-kriminálního zpracování "posledních správných chlapů", kteří stojí proti jakémusi anonymnímu podnikatelskému zlu - je taková enkláva výběrové 90s estetiky. Ale myslím, že v rámci toho ten seriál funguje obstojně, především protože se tyhle stylizace podařilo navázat na samotné vyšetřování, výsledek tedy působí hezky organicky a celkem svižně. Trochu propracovanější postavy by možná neuškodily, ale na druhou stranu lepší funkční šablona než nějaká melodramatická klišé, u jakých by to nejspíš dopadlo. 3 a 1/2 ()
Velmi dobře zpracovaný krimi seriál, který pracuje s vybranými reáliemi 90. let. Perfektně odvedená práce s devadesátkovými rekvizitami, kostýmy a parukami (Jonák!), skvělé výkony herců. Fakt mě bavilo těch šest neděl zasednout večer k televizi a sledovat, jak to celé dopadne. Líbí se mi, že se seriál devadesátkami jen inspiroval a nehraje si na dokument. ()
Super vhled do toho, jak to tady vypadalo v letech, kdy jsem se měla teprve narodit. Devadesátky byly bizár dekáda se vším všudy a Bebjak to docela dobře zachytil, si myslím. Já měla výhodu, že jsem ty případy znala jen hodně letmo a zároveň nevýhodu, protože vyprávěcí forma a scénář byl občas fakt zmatek, pořád tam lítala nějaká jména a možná bych to popsala tak, že jsem byla přesycená informacemi a některé díly byly trochu zdlouhavé. Zkrátka kdyby to bylo údernější, rychlejší a kratší, asi bych byla spokojenější, jinak si ale nemůžu stěžovat. Herecky to bylo taky moc fajn, potěšil mě mladý talent Kryštofa Bartoše, který se mi do té role hezky hodil. ()
Prequel Případů prvního oddělení se povedl tak, že patří k tomu vůbec nejlepšímu, co tu bylo pomezi seriály za posledních 30 let natočeno... Opravdu skvělý formát propojený navíc s dokumentárním rozšířením dokuseriálem Polosvět - to byl vskutku geniální tah. Přál bych si, kdyby tvůrci a producenti počítali s pokračováním, jak bylo v závěru nepřímo naznačeno - ať už kauzou lehkých topných olejů, nebo třeba případem Roubal... ()
Tak už i ČT rozjela vlastní hype train. Bebjak se vyprofiloval jako zručný rutinér a ani další ostře sledovaný projekt se mu nerozpadl pod rukama. Divácky úspěch však stojí spíše na vysoce atraktivní látce a hladu po 90. letech než strhující kriminálce. Pravdou je, že seriál sice funguje jako pocta jedné nezapomenutelné éře plné divokých praktik, ale oslavné chorály spustila hlavně nostalgie sledujících. Přes nízký počet epizod se tam najdou hluchá místa a nikdo nemůže tvrdit, že české podsvětí mělo málo zajímavých postaviček. S1: 80% ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- Vrátnice a okolí budovy policie, kde Plíšek (Martin Finger) a Tůma (Ondřej Sokol) pracují, stejně jako některé chodby a výslechové místnosti, byly natáčeny v budově v Sazečské ulici v Praze 10-Malešicích. (kriplozoik)
- Hlídkové policejní vozy mají běžné poznávací značky, kterými ale začaly být postupně označovány až od roku 1995. Děj epizody se však odehrává mezi listopadem 1993 a dubnem 1994. V té době měly všechny hlídkové vozy značku s písmenem „B“ a pěti číslicemi. (Martin_L)
- V díle je zmíněno, že v roce 1974 byl Antonín Běla (Richard Němec) hlavním podezřelým v případu přepadané pošty na pražském Těšnově, při kterém byl zastřelen jeden příslušník VB. Tím byl teprve 24letý strážmistr Jiří Velíšek, příbuzný Michala Velíška, střihače TV Nova, jenž byl později rovněž v Praze zastřelen. Tomuto zločinu se věnuje i epizoda Smrt novináře (2014) seriálu Případy 1. oddělení (od r. 2014), který na Devadesátky přímo navazuje. (Šéfik)
Reklama