Reklama

Reklama

Devadesátky

(seriál)
  • angličtina Nineties (festivalový název) (více)
Česko, 2022, 7 h 2 min (Minutáž: 64–78 min)

Režie:

Peter Bebjak

Kamera:

Martin Žiaran

Hrají:

Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)
(další profese)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)

(více)

Recenze (304)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Prequel Případů prvního oddělení se povedl tak, že patří k tomu vůbec nejlepšímu, co tu bylo pomezi seriály za posledních 30 let natočeno... Opravdu skvělý formát propojený navíc s dokumentárním rozšířením dokuseriálem Polosvět - to byl vskutku geniální tah. Přál bych si, kdyby tvůrci a producenti počítali s pokračováním, jak bylo v závěru nepřímo naznačeno - ať už kauzou lehkých topných olejů, nebo třeba případem Roubal... ()

agentmiky 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kombo Mareš a Bebjak opět po dlouhých sedmi letech přišlo s něčím, co absolutně vymazalo z povrchu světa veškerou konkurenci z produkce ČT! Každou kriminálku na české televizi by měl zaštítit Mareš svým jménem po stránce scénáře, neboť jako bývalý šéf pražské mordparty této problematice rozumí lépe než kdokoli jiný na české scéně. I Devadesátky se nesou v podobném duchu jako Případy I. oddělení. Je to až neuvěřitelné, ale ty dialogy prostě měly hlavu a patu! (na to bohužel u české tvorby nejsem zvyklý). Všechno odsýpalo tím správným tempem, devadesátková výprava mě úplně odrovnala....a každá jednotlivá postava dokázala něčím diváka zaujmout (u mě vede asi Finger coby mladší verze Plíška, to je excelentní herec, za poslední roky jsem si ho velice oblíbil). I jednotlivé epizodní role Novotný coby Jonák nebo šéf albánské mafie ztvárněný Slezáčkem ve mně dokázaly ještě hodně dlouho rezonovat. Sázka na orlické vraždy jako hlavní nosný motiv všech 6 dílů se vydařila bezpochyby na jedničku. V druhé půlce seriál nabral takový šílený spád, že jsem chvílemi zapomněl dýchat! Více takových projektů, z kterých autenticita vyzařuje na každém kroku. Za mě 9/10 ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Takže, co je v jiných krimipříbězích funguje tak nějak samo, jako zajišťování důkazů, technika a podobné vymoženosti, je tady samo o sobě zdrojem zápletek i napětí. Možná máme na dně přehrady sudy, ale i kdyby tam nakrásně byly, jak se k nim dostat? Jak je vytáhnout a odvézt? Jak je otevřít? Na základě písemného příkazu... A kdo to zaplatí. Zkrátka realita. Což nefunguje u většiny krimipříběhů vůbec, zatímco tady, stejně jako v Příbězích prvního oddělení, autoři dokazují, že reálné neznamená nudné, ba naopak. Teď už jen zbývá otázka, zda můžeme čekat Devadesátky II, tentokrát o LTO. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

K polapení „drbanů“ je zapotřebí pracovitost, urputnost, smysl pro spravedlnost i obětování rodinného života a je smutné, že i když to všechno dáte na oltář, nemáte jistotu, že se vám systém nakonec nevysměje.. Šest dílů stahování smyčky kolem orlických vrahů trochu trpí na to, že krom otazníku, jestli si bude muset Sokolův Tůma za přítomnosti Bořkova akcentu „vykopat mogilu“, jen stěží něčím překvapí, nicméně spirit divoké dekády a prvky autentičnosti jdoucí za pamětníkem Marešem mají schopnost ledasco vynahradit. Poklona pro kostymérky, které musely odolávat atakům molů a Bebjakovi, který tomu vtiskl tvář a jako bonus postavil ve třetí epizodě Sokola s Fingerem před barák zvaný Šumperák. Neříkejte mi, že to byla náhoda.. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Kriminálních seriálů u nás vzniklo za posledních let opravdu mnoho, při vybírání těch nejlepších by poté určitě došlo na Případy 1. oddělení. Seriál inspirovaný skutečnými případy pražského policejního oddělení vražd se dočkal dvou velmi povedených řad, na který by v brzké době měla navázat závěrečná třetí řada. Za Případy 1. oddělení poté stojí Josef Mareš, skutečný policejní vyšetřoval, ze kterého se stal scenárista. Seriál Devadesátky poté nejen opět pochází ze scénáře i zkušenosti Josefa Mareše, ale slouží jako prequel k právě Případům 1. oddělení. Devadesátky poté ovšem nejsou jen retro kriminálkou, ale zároveň výpovědí o době po sametové revoluci a nástupu demokracie. A kvalitami tento seriál skutečně solidně navazuje na Případy 1. oddělení. Na rozdíl od Případů 1. oddělení Devadesátky na rozsahu šesti epizodách vypraví v podstatě jeden velký příběh, kdy jsou klíčové případy navzájem propojené. Devadesátky poté zaujmou především parádní retro atmosférou (výpravou i dobově výraznými kostýmy), ale především i funkční atmosférou, která funguje i v případě, že člověk tak nějak ví pozadí o Ivanu Jonákovi, Františku Mrázkovi nebo Orlických vrazích. A devadesátky u nás skutečně působí jako doba, která sice otevřela spousty možností, zároveň ovšem i nová dveře nebezpečenství. Tvůrčí přístup se přitom dokáže odlišit od Případů 1. oddělení, kdy je zkušená režiséra Petera Bebjaka (jenž má zkušenosti právě i s pár díly Případů 1. oddělení) ku prospěchu věci. Známé postavy z Případů 1. oddělení jsou pochopitelně mladší a hrání jiní herci, z jejich podání ovšem není cítit vyložené imitování. V tomto ohledu zaujme především víceméně neznámý Kryštof Bartoš, který v seriálu ztvárnil postavu Tomáše Kozáka v případech 1. oddělení ztvárněnou Ondřejem Vetchým. Bartoš roli pojmul zcela po svém a dokáže prodat zelenáče, který se teprve musí seznámit s pravidly hry. A že se charakterově chová jinak než Vetchého Kozák z Případů 1. oddělení? Lidé se věkem a zkušenostmi mění. A ani fakt, že Martin Finger je v roli Václava Plíška zhruba o hlavu menší než Bohuslav Polívka v té samé roli v Případech 1. oddělení samotný zážitek sám neshazuje. Krom Bartošova Kozáka má poté nejzajímavější dějový arch rozhodně František Tůma v podání Ondřeje Sokola. Právě jeho role v jisté rovině koketuje s korupcí, kdy se Sokolův Tůma rázem jeví jako nejkomplexnější postava seriálu, která též dokáže v jisté formě vypovídat o době Devadesátek, kdy i jistým policistům hrozil i tak trochu omylem přechod na druhou stranu, ze které bylo následně obtížné se dostat. Jen je škoda, že se tato linka ve finále nedočká takové dohry, která se dala očekávat a skončí víceméně bezpečně, přesto je rozuzlení uspokojivé. A ponechává i případně zajímavá otevřená vrátka do budoucnosti. Za zmínku poté rozhodně stojí i ztvárnění reálných postav, které patří mezi nejvýraznější kriminální jména 90. let u nás. Vynikající Michal Novotný jako Ivan Jonák, Albert Čuba jako František Mrázek, Igor Ozorovič jako Karel Kopáč či Matouš Ruml v roli Ludvíka Černého, jehož podání se i na mnohem menším prostoru zcela vyrovná ztvárnění Jana Dolanského té samé role ve filmu Sametoví vrazi. A za zmínku stojí rozhodně i takový Bořek Slezáček jako arménský mafián Alexej. Všichni tito herci dokážou, že není malých rolí, ale pouze malých herců. A těch je v Devadesátkách po čertu málo. V průběhu to skutečně celé dokáže působit neskutečně autenticky, využití archivních autentických záběrů má též svůj efekt a pak jen stačí čekat. Devadesátky mají možná problém v slabším rozjezdu, postupně ovšem gradují a skutečně utváří celistvý napínavý kriminální případ, která má opět štěstí právě v tom, že se jí ujal člověk, který to vše rád zažil. A i když se občas objeví hlasy, které vyloženou autenticitu a věrnost shazují (pochopitelně především Jiří Kajínek), po všech těch lokálních kriminálek, které hraničí s přitažením vlasy jsou ovšem Devadesátky prostě svěžím větrem. Mareš navíc není jen zkušený scenárista, ale také dobrý scenárista, který se dokáže postarat o solidní dialogy, bravurní vyprávění a skutečně bravurní atmosféru. Kamera navíc v jistých momentech působí skoro až dokumentárním dojmem, což jen podtrhuje onu autenticitu a dohromady Devadesátky opravdu tvoří zajímavý ucelený šestidílný příběh, který je nejen kriminálkou, ale i výpovědí o jedné době a vyrovnávání se se změnami. Tenhle seriál skutečně patří mezi ty nejlepší, které u nás za poslední roky vznikli a Případy 1. oddělení se tak dočkali solidního nástupce. Těžko poté říct, zda se po vzoru Případů 1. oddělení počítá s nějakým navázáním a zda by vůbec zbytek devadesátek mohl pokrýt nějakou 2. sérii, minimálně případ Jiřího Kajínka v podání Lukáše Pavláska by ovšem mohl být zajímavý. A Kajínkovo brblání by rázem mohlo být o poznání výživnější.... () (méně) (více)

Galerie (132)

Zajímavosti (101)

  • Vrátnice a okolí budovy policie, kde Plíšek (Martin Finger) a Tůma (Ondřej Sokol) pracují, stejně jako některé chodby a výslechové místnosti, byly natáčeny v budově v Sazečské ulici v Praze 10-Malešicích. (kriplozoik)
  • Škoda Forman, kterou používají kriminalisté Tůma (Ondřej Sokol) a Plíšek (Martin Finger), má poznávací značku AKD 03-60. Tato série se ale přidělovala až v roce 1999. (Martin_L)

Související novinky

30. Český lev - výsledky

30. Český lev - výsledky

04.03.2023

V sobotní večer 4. března 2023 proběhl v pražském Rudolfinu jubilejní 30. ročník předávání cen České filmové a televizní akademie, Český lev. Přímý přenos ceremoniálu, během nějž byla oceněna výrazná… (více)

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

16.01.2023

V pondělí 16. ledna v 11 hodin dopoledne proběhla tisková konference České filmové a televizní akademie (ČFTA), během které byly mimo jiné zveřejněny nominace pro jubilejní 30. ročník předávání cen… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2022

Ke konci roku opět nastal čas na pravidelnou bilanci toho nejlepšího, co na poli kinematografie letos vzniklo. Vybraní uživatelé se v předchozím příspěvku již podělili o svá osobní doporučení na… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama