Režie:
Joseph SargentScénář:
Peter StoneKamera:
Owen RoizmanHudba:
David ShireHrají:
Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, Hector Elizondo, Earl Hindman, James Broderick, Dick O'Neill, Lee Wallace, Tom Pedi, Jerry Stiller (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Čtyři maskovaní a dobře ozbrojení muži přepadnou vlak metra v New Yorku. Mají pečlivě připravený plán celé akce a brzy každého přesvědčí, že z jeho realizace rozhodně nehodlají ustoupit. Jako výkupné za zadržované cestující požadují milion dolarů, které mají být doručeny na určené místo v metru za pouhou hodinu. Kapitán dopravní policie Zachary Garber se pokouší v rekordním čase zajistit požadovaný finanční obnos a přitom hledá způsob, jak neznámé muže zastavit… Napínavý příběh o terorismu, který natočil na motivy knihy Johna Godeyho režisér Joseph Sargent, neztratil nic na své působivosti a zůstává aktuální i v dnešní době. Úlohu policejního kapitána Garbera ztvárnil americký herec Walter Matthau známý především komediálními rolemi ve filmech Apartmá v hotelu Plaza, Kaktusový květ, Průvodce ženatého muže, Dej si pohov kámoši. Snímek Přepadení vlaku z Pelhamu se stal jedním z inspiračních zdrojů Quentina Tarantina pro jeho Gaunery. O potenciálu filmu Přepadení vlaku z Pelhamu svědčí i to, že se dočkal nejednoho remaku, původní zpracování z poloviny 70. let ale dodnes zůstává nepřekonáno. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (130)
Říkal jsem si, že pro Waltera Matthaua bude tenhle film netypický. A panejo - on se do svojí role hodí naprosto perfektně! Přepadení vlaku z Pelhamu mě potěšilo parádní dobovou atmosférou, napínavým dějem, skvělými postavami (kterých narozdíl od Scottova remaku není moc, ačkoliv jich je více - přeberte si to, jak chcete), dialogy a hláškami. Na plný počet to ale hlavně kvůli úniku z vlaku, který snad nemohl být nijak ohromující ani v době vzniku filmu, není. Jinak bez výhrad.__P.S. Chválím ČT dabing (až na na vyděšené, "rychle jedoucí" cestující). ()
I ONCE HAD A MAN SHOT FOR TALKING TO ME LIKE THAT! YEAH, WELL, THAT'S THE DIFFERENCE BETWEEN YOU AND ME. I'VE ALWAYS DONE MY OWN KILLING! New Yorkské ulice, špinavé metro, Walter Matthau a čtyři únosci ve šviháckejch kabátech, s knírky a automatickými zbraněmi, požadující obdržet jeden milion dolarů do 60 minut. Cokoliv nad tuto hranici rovná se zabíjení nevinných lidí. Napínavý, hláškující krimi/thriller, který dokazuje, že dokonalý zločin neexistuje. ()
Pedanti a puntičkáři jásají, další dokonale naplánovaná akce je tu. Pokud máte rádi, když konspirace, přepadení či pomsty běží jako na drátku, v metru Pelham 123 budete jako ryba ve vodě. A prosím, zapomeňte na trapný remake s Travoltou. Viděno podruhé (MGM, české znění), Visions of light 2011, 10. listopadu. ()
Nejen, že odtud opisoval Tarantino, když gaunerům ve svém debutu dal jména podle barev, ale navíc i dynamika mezi jeho tamními postavami v mnoha ohledech rezonuje s těmi zdejšími. Především ale "Přepadení vlaku z Pelhamu" představuje masterclass v budování napětí a v topografii vyprávění, ze které čerpá většina nadcházejících nejen velkoměstských thrillerů, kde se do akce zapojují různé složky bezpečnosti a dopravní infrastruktury - od "Splašeného vlaku" po "Smrtonosné pasti" (a to nejen očividně "Pelhamem" inspirovaná trojka, ale i předchozí dva díly). Joseph Sargent velmi dobře odhadl, že výchozímu vynikajícímu scénáři prospěje, když se dění vytáhne z metra do ulic. Díky tomu "Pelham" nepojednává pouze o jednom únosu, ale o New Yorku jako pulzujícím organismu zabydlenému výtečně načrtnutými a obsazenými figurami. Díky permanentnímu střídání hledisek, přičemž v danou chvíli se i sebemenší postava stává hlavním hrdinou své příslušné sekvence, zůstává film neustále ohromně vtahující, neokázale dynamický a chvílemi adekvátně vypjatý i naopak sympaticky odlehčený. V tom také spočívá zásadní rozdíl mezi tímto prvním filmem a druhým zpracováním předlohy pod vedením Tonyho Scotta, které je vystavěno jako souboj důvtipu hrdiny a záporáka, kteří ale zcela zastiňují všechny i všechno ostatní. ()
Fajn thriller a když přihlédnu k tomu, že jsem v době vzniku ještě nebyl na světě tak i docela současný. Samozřejmě nemyslím techniku, ale spíš chování postav. Minimum akce doplňují hodně dobré dialogy a černohumorné hlášky. No a vůbec celý ten nápad s tím unášet metro je dost dobrý a netradiční. Celkem se těším co s tímhle příběhem udělá Tonny Scott, který právě točí remake. Doufám, že nepřijdeme o scénu s panem Modrým na kolejích v závěru filmu. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (10)
- Pan Modrý (Robert Shaw), pan Šedý (Hector Elizondo), pan Hnědý (Earl Hindman) i pan Zelený (Martin Balsam) mají samopaly Smith & Wesson M76. (Maulincio)
- Pan Zelený (Martin Balsam) a pan Hnědý (Earl Hindman) mají při začátku únosu revolver Colt Detective Special. (Maulincio)
- Pan Modrý (Robert Shaw) má při začátku únosu pistoli Star Model B, ale jakmile se dostane do kabiny řidiče, má už v ruce pistoli Browning Hi-Power. (Maulincio)
Reklama