Reklama

Reklama

Predátor: Kořist

Trailer 1

VOD (1)

Predátor: Kořist se odehrává ve světě národa Komančů na počátku 18. století a je příběhem mladé ženy, vysoce schopné bojovnice, která se zoufale snaží ochránit svůj lid před hrozícím nebezpečím. Pronásleduje svou kořist, a nakonec se jí postaví. Ukáže se, že její kořist je vysoce vyvinutý mimozemský predátor s technicky vyspělým arzenálem, což vyústí v krutý a děsivý souboj mezi oběma protivníky. (Disney+)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (997)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Predátoři mají možná hezkou držku, s jejich krásou ve filmové podobě je to ovšem těžké. Původní Predátor z roku 1987 s Arnoldem Schwarzeneggerem je nestárnoucí povedená akční podívaná, pak už se ovšem na celou historii značky tak veselé nevzpomíná. Predátor 2 zasazený do betonových ulic v Los Angeles s Danny Gloverem v hlavní roli byl ještě poměrně fajn, každý svéprávný člověk poté i díky lásce k obou titulním vesmírným bestiím ignoruje existenci dvojice filmů Vetřelec vs. Predátor. V roce 2010 se poté skrze Predátory pokusili Nimród Antal a Robert Rodriguez vrátit značku ke kořenům, žádná sláva poté nedorazila. Tu měl dle velkých slibů předvést alespoň Shane Black, jeho Predátor: Evoluce v roce 2018 ovšem svými kvalitami a finančními neúspěchy očividně sérii zabil. Alespoň dočasně. Predátor se totiž vrací ve zcela novém filmu, který je ovšem zasazen do roku 1719 a Predátor tentokrát nezkříží cestu s žoldáky nebo mariňáky. Místo toho dochází ke střetnutí s kmenem Komančů. Režie Prey, který byl v češtině pokřtěn na Predátor: Kořist, se chopil Dan Trachtenberg, tvůrce solidního thrilleru Ulice Cloverfield 10 a stačilo jen doufat, že se potvrdí pověst o nejlepším Predátorovi od původního filmu.   Trachtenberg se u svého Predátora částečně vrací ke kořenům, zároveň se ovšem vydává dostatečně vlastním směrem, aby se mohl Trachtenberg obejít bez výčitek nad tím, že jen zkopíroval ty nejlepší formule z roku 1987. Ke kořenům se nový Predátor vrací skrze fakt, že jde o survivor thriller a zároveň skrze komornější měřítko. Částečně i skrze fakt, že si zde někdo uvědomil, že se lidé spíše bojí toho, co pořádně nevidí a Predátor v podání Danea DiLiegria si tak nutně nekrade záře reflektorů pro sebe a nechává dostatek prostoru hlavní hrdince Naru v podání Amber Midthunder.   Midthunder se od počátku projevuje jako jasná castingová trefa do černého, kdy samotný scénář Patricka Aisona stojí na charakterním vývoji válečnice, která možná má kuráž, do Mary Sue by jí ovšem nenadával ani ten největší sexista. Těch je poté dle očekávání kmen Komančů docela plný, kdy odmítají válečnici vzít mezi sebe. Hrdinka ta nelpí jen na snaze zachránit své nejbližší, ale dokázat, že je skutečně schopnou válečnicí. Nejde o vyložené kráčení ve stopách Dutche, hra indiánské dívky a yautjiského návštěvníka na kočku a na myš se neobchází bez pádů, sledovat ovšem Naru a vývoj jejího coming-of-age příběhu je radost a to především i díky v rámci série svěží sondy do života Komančů.   V průběhu to poté více a více napovídá tomu, že Trachtenberg má původního Predátora dostatečně nakoukaného a odkoukal od něj skutečně to nejlepší, kdy zároveň nezapomněl poučit se z chyb všeho, co přišlo po roce 1987. Ať už zmíněnou práci s atmosférou, vizuálními efekty a především vyšlapáním své cesty. Kořist má tak díky tomu v jistých momentech k hororu dost možná nejblíž z celé franšízy a to i díky faktu, že žádný člen rasy Yautja nikdy předtím nebyl tak brutální a tak výrazně si nepojišťoval svůj titul vesmírného lovce. Tentokrát tu navíc chybí snaha o nějaké to polidšťování a ústřední Predátor prostě funguje na principu divokého a brutálního zvířete.     Při sledování i zamrzí, že nový Predátor dorazil pouze na stream, kdy působí dojmem, že by se na velkém plátně neztratil. Díky uvedení na streamovací službě Hulu tak sice jsou v jistých bodech vidět rozpočtové limity, přesto je poznat, že Trachtenberg z rozpočtu vymačkal maximum. V rámci měřítka se poté sice série vrací ke kořenům místo toho, aby se pokusila být velkolepější, po ohlédnutí za minulostí je ovšem jednoduché prohlásit, že tohle byla správná cesta. Shane Black se minule snažil rozjet velkou epickou ságu, ještě před nimi si k ní tak trochu otevírali dveře i Antal a Rodriguez. Na to ovšem očividně Trachtenberg (alespoň prozatím!) kašle a chvílemi to skutečně působí i dojmem, že se pokouší vzdát poctu právě původnímu Predátorovi.     Štěstí je i v tempu, s tím se ostatně díky délce 100 minut nešetří a Kořist tak díky tomu zběsile pořád jede dopředu. Trachtenberg přitom projevuje audiovizuální nápaditost i šikovnost svých tvůrčích ručiček. I díky zasazení do daleké minulosti poté Kořist nutně nemusela stavět na nostalgickém vzpomínání, což je též po návratech k ikonickým snímkům v rámci uplynulých let poměrně svěží změna. Samotná vizuální stránka kameramana Jeffa Cuttera poté není nejsilnější, ale pouze velmi dobrou, především díky střihu Claudie Castello poté akce zůstává dostatečně přehledná. Atmosféře poté dokáže přispět soundtrack Sarah Schachner a celkově se Kořist dočkala vymazlené audiovizuální péče, která též přispívá k tomu, že jde film bez problému pasovat mezi vrcholné filmy z franšízy Predátor.   Rýpat se pochopitelně dá. Že je Kořist pořád i přes schopně vystavěnou silnou ženskou hrdinku víceméně primitivně jednoduchou záležitostí a jen akčním výplachem, u kterého kdekoho může rušit nevyloženě autentický indiánský přízvuk, nový Predátor je sice přiveden k životu skvěle, ale CGI například u digitálních zvířat hapruje (i když medvěd pořád není tak odporný jako ten v Anihilaci Alexe Garlanda) a že i když v jistých momentech dokáže pojetí celé látky překvapit, směr zůstává víceméně předvídatelný. Přesto Kořist v závěru jen vyvolává úsměv na tváři a dokazuje se, že zlomit v roce 2018 nad franšízou hůl byla chyba. Trachtenberg totiž dokázal, že když se látky chopí někdo šikovný a zároveň s potřebným citem, může vzniknout velmi solidní podívaná, která příslušníkům rasy Yautja vrátí ztracenou reputaci.   Shane Black měl v roce 2018 vrátit brandu Predátor život, místo toho ovšem jeho výsledná ,,evoluce´´ sváděla k tomu celou franšízu praštit z milosti do hlavy lopatou, zahrabat jí a rychle na ní zapomenout. Správné oživení celé sérii ovšem přinesl právě Trachtenberg, který již nyní láká, že jeho Prey otevírá dveře k dalším snímkům ze světa Predátora, které se budou snažit být po vzoru tohoto predátořího snímku svěží. Snad tak nově nabitá síla značce vydrží, aby mohl i šestý filmový Predátor vyvolávat úsměv od ucha k uchu. Ať už v něm další Yautja bude bojovat v Napoleonských válkách či s Abrahamem Lincolnem..... () (méně) (více)

castor 

všechny recenze uživatele

Tahle série to měla u fanoušků dlouhé roky dost nahnuté a obdivovatel tohohle špinavého béčka Shane Black osud nemilosrdného lovce zašlapal ještě hlouběji, když před čtyřmi lety vypustil do světa evidentně přetáčený, v akci nepřehledný a v zápletce překombinovaný guláš. Důstojný zářez přesto přišel. Tvůrci skvěle využívají zvolené prostředí panenské přírody, děj přesunuli kamsi na indiánské území někdy na začátek 18. století, trpělivě si připravují půdu pro blížící se akci, výtečně pracují s atmosférou, a hlavně coby hlavního protivníka zvolili indiánskou dívku Naru, která dostává od svých vrstevníků sodu, protože nerespektuje jasně rozdělené role (muže-ženy). A pak přijde nekompromisní řezničina, plná zajímavých nápadů i se spoustou poklon originálu s Arniem, který tehdy platil za základ každé pirátské VHS sbírky. Naru potvrzuje, že se s ženskými akčními hrdinkami roztrhl pytel, nicméně je ostrá a hlavně mazaná, takže vesmírný lovec to má snazší spíš s prvními severoamerickými osadníky. Výsledek se svým stylem od svých předchůdců v mnohém odlišuje, moc dobře se na něj kouká, nicméně jsem čekal trochu víc zatnutých palců a momentů, které bych si chtěl hned zopakovat. Ztvárněný střet ve stylu Davida a Goliáše není tak syrový a úderný, jak bych si přál, charismatické hromotluky Arnolda Schwarzeneggera, Billa Dukea či Carla Weatherse vystřídala, no, fajn okatá holka. A určitě musím zmínit to obří množství náhod a štěstíčka, které ji provází, lovec totiž místy (vesměs když stojí proti němu ona) působí jako neschopný trouba, který čeká, z které strany to koupí. Právě jeho natvrdlost je do očí bijící. Čtyři hvězdy si ale zaslouží. ()

Reklama

Big_Boss 

všechny recenze uživatele

Přiznám se, že po posledním Shanovo fiasku Predátor: Evoluce jsem věřil, že je Predátoří značka suveréně mrtvá, protože hollywood dokáže točit pokračování jedině větší, dražší a velkolepější, ale přesto se mu nikdy nepodaří zachytit to kouzlo originálů. Ale! Dan Trachtenberg na to šel úplně opačně a vrátil Predátora zpátky na začátek, ne jenom časově, ale udělal pokračování komornější, levnější a osobitější. A světě div se, ono se to vyplatilo! Po dokoukání jsem fakt litoval, že jsem neměl možnost vidět tohle na velkym plátně, protože tyhle naděje předchozí kasovní neúspěch úspěšně pohřbil. Film je rozhodně R-ko, takže se tu nešetří krví nebo násilím na zvířatech, ale nejde o nějakou přepálenou krvavou lázeň jenom tak pro efekt, jak to předvedl třeba AVP2: Requiem. Když to jde, klidně se usekne nějaká ta hlava nebo končetina i mimo záběr. To všechno podrthuje tu Predátorovu syrovou brutalitu a krásně to dodává filmu mrazivou atmosféru. Navíc jsem byl rád, že si režisér odpustil přiblblej humor, kterej totálně zabil vážnost Evoluce. Kořist je totiž pojatá stejně vážně jako první dva filmy a to má za mě hodně velkej palec nahoru. Pokud bych měl říct nějaký slabší negativa, tak i přesto, že má film jenom hodinu a 40 minut (což je obdobná stopáž jako u jedničky), tak uznám, že se začátek filmu trochu vleče a vystřihnout třeba 5-10 minut by vůbec nebylo na škodu. Hodně se v recenzích řeší i slabší CGI u zvířat, ale kromě jedné scény medvěda v pohybu mi nic zážitek z filmu nekazilo. Víc mě třeba mrzelo, že po odhalení Predátorova obličeje je zřejmé, že na něm bylo použito CGI a hned mi to připomnělo toho hnusného digitálního Superpredátora z Evoluce. Co nezachránili jedničky a nuly, ale náramně vynahrazuje krajina ve filmu, protože se všechno točilo převážně v přírodě a ne v kulisách. Vizuální stránka filmu je opravdu skvostná. Kořist je pro mě osobně takovej závěr mojí Predátoří trilogie, kterou tvoří Arnieho jednička, Gloverova dvojka a teď i pětka s Amber Midthunder, která měla původně vyjít v půlce 90. let. Trachtenbergovo počin mě příjemně překvapil a rozhodně ho doporučím všem fanouškům Predátoří série. Víc takových Predátořích filmů do budoucna prosím. 8/10 ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Predátor zasazen do doby, kdy jeho protivníci nemohli brousit tužky, protože ještě nebyla založena CIA. Plusy jsou přímočarost a síla stát samostatně bez ohledů na pravidla McTiernanova 35 let starého vesmíru (dokonce jsem nepostřehl jediný Silvestriho tón). Na druhé straně si to moc neumí pohrát s atmosférou neznámého nebezpečí, nepotěší okatě digitální fauna a chybí důraz na detaily, které by obstaraly patinu místa a času ala Revenant (od jazyku po pěstěné nehty). Způsob, jakým pra pra pra babička stopaře Billyho udělala z dredatého lovce naivního hlupáka, pak raději ponechám bez komentáře. Apropo, při tom současném heroine kurzu, kdy se dostane i na utlačované antagonisty? Co takhle predátoří samice, která se vítězně utká v Ardenách 1944 s rasistickou jednotkou SS a šovinistickým komandem amerických mariňáků? P.S.: Když si počkáte na konec animací při závěrečných titulcích, uvidíte náznak, jak se dárek pro Dannyho Glovera dostal do rukou jeho obdarovatele. Snad se chovali slušněji než bílí kolonizátoři.. ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Nevím, jak vysoko bych měl Kořist ve svém žebříčku v rámci série zařadit, protože jsem měl vždycky slabost po Predátory od Nimróda Antala a hardcore fandy proklínanou dvojku ve městě. Pocitově je ale Kořist povedené pokračování, oslňující nečekaně věrnou dobovou atmosférou, fajnovým pohledem "z druhé strany" (je potěšující, že je konečně Predátor plnohodnotnou postavu a ne jen někým, kdo se zjevuje podle přání scénáře) a překvapivě důsledným vyprávěním, které se snaží zužitkovat vše, co před diváka předloží. Příběh odmítané Naru je ale jen klasika bez přidané hodnoty a zklamal mě finální úder, který má hodně pohádkovou logiku, aby se tak řeklo (dejme tomu, byl Predátor v tu chvílí už hodně mimo a proto úplně blbej, ale i pokud si takhle obloukem ten moment omluvím, pocit neuspokojení mi to netlumí). Ale obecně spokojenost, která láká k představě, do jaké další doby by se Predátor mohl podívat. Já bych bral vikingy nebo piráty. 70 % ()

Galerie (21)

Zajímavosti (31)

  • Štít, který Predátor ve filmu použije, byl podle režiséra Dana Trachtenbera inspirován herní sérií „God of War“. (spacemaster)
  • Pistole Raphael Adolini 1715, která se dostane ke konci filmu hlavní hrdince do rukou, je ta samá zbraň, kterou jsme mohli vidět na konci filmu Predátor 2 (1990). V komiksu samotná pistole odkazuje na španělskou křesadlovou pistoli vyrobenou v roce 1715, kterou vlastnil francouzský kapitán pirátské galeony Raphael Adolini. V roce 1718 se proti Adolinimu posádka vzbouřila, což vedlo k jeho smrti. Když umíral, dal pistoli Predátorovi (Yautja Greyback – šedohřbet), který mu v boji pomohl. V roce 1997 pak dal Predátor pistoli poručíku Miku Harriganovi poté, co zabil Predátora (City Huntera – městský lovec). Avšak tvůrci nemohli použít původní rekvizitu pistole z filmu Predátor 2, protože nevěděli, kde se tato původní rekvizita nachází a předpokládali, že je nedostupná v archivech studia FOX. Požádali tedy o její výrobu rekvizitáře Jamese Rosenthala, který náhodou na kanále YouTube uviděl video fanouška vyrábějícího rekvizity zbraní, a který měl repliku pistole z Predátora 2 v daném videu za sebou na polici. Ve filmu je tak použita replika od tohoto výrobce replik. Z toho důvodu se replika pistole mírně liší od té původní z Predátora 2. Písmo i letopočet mají lehce odlišný typ písma a spoušť má odlišný tvar a je v lučíku umístěna v jiné pozici. (Muffino)
  • Dan Trachtenberg je vášnivý hráč videoher a po dohraní titulu „Assassin's Creed Valhalla“ měl jasno, kdo složi soundtrack pro tento film – Sarah Schachner, která skládala hudbu právě ke zmíněné hře. (Deyw)

Související novinky

Nový Predátor našel staronového režiséra

Nový Predátor našel staronového režiséra

10.02.2024

Když v létě roku 2022 dorazilo na streamovací služby Hulu a Disney+ akční sci-fi Predátor: Kořist v režii Dana Trachtenberga (Ulice Cloverfield 10), zaznamenal tento nejnovější příspěvek do… (více)

Krásné Vánoce a PF 2023

Krásné Vánoce a PF 2023

24.12.2022

Tak dobrý filmový rok jako 2022 jsme tu dlouho neměli. “Dokonalé blockbustery” Top Gun: Maverick a Avatar: The Way of Water vrátily do kin davy diváků a náročnější obecenstvo zaplesalo u Elvise,… (více)

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

22.12.2022

Vesmírný teror se vrací. Po několika nezdarech týkajících se projektů navazujících na svět klasického hororového sci-fi Vetřelec z roku 1979 se nyní zdá, že nového snímku se už s 99 %… (více)

Pokračování Planety opic má název i obsazení

Pokračování Planety opic má název i obsazení

29.09.2022

Pokračování Planety opic ponese oficiální název Kingdom of the Planet of the Apes, tedy Království Planety opic, přičemž studio 20th Century oznámilo, že začátek natáčení vypukne už za měsíc. V… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno