Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co nastane, když se ředitelem orchestru stane hudební diletant? Katastrofa! Barnabáš Kos (J. Kemr) je člen symfonického orchestru hrající na ten nejméně podstatný nástroj – triangl. Svému okolí je známý svou uvědomělostí a často jezdí na brigády, konference a další akce, kvůli kterým ale pak zanedbává své hraní. Jednoho dne mu přijde oznámení, že se stal ředitelem orchestru. To považuje za evidentní omyl do doby, než mu samotné vedení sdělí, že pro ně je přesně tím pravým člověkem. I přesto, že je Barnabáš přesvědčen o své nekompetentnosti, nemá na vybranou, neboť proti rozhodnutí vedení jít nelze. I když Barnabáš získal novou funkci, v níž se jen horko těžko orientuje, stále hraje s orchestrem. Zde přichází na to, že mu s novou pozicí jdou všichni na ruku a ve všem mu vyhovují. Dříve nenápadný trianglista se naráz stává sebevědomým a neústupným inovátorem a opilý mocí začíná přetvářet orchestr podle svého, hodlaje uskutečnit svůj velký sen – sólo pro triangl… Satirickou komedii z roku 1964 podle povídky Petera Karvaše natočil režisér Peter Solan. Zcela otevřeně z ní zaznívá kritika tehdejších praktik socialistického Československa, ale také kritika lidského pokrytectví a pochlebování jako takového. Nemluvě o tom, jak dokáže moc změnit člověka. (Česká televize)

(více)

Recenze (61)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Satirická absurdita dohnaná až do samé krajnosti, která by si zasloužila trošku svižnější střih. Nadávat na technickou kvalitu nemá cenu, CS Film si pravděpodobně dal závazek, že jednoho krásného dne odvysílá film, v němž nebude ani nic vidět, ani nic slyšet. Bravo! Už se blížíte ke svému ideálu. Jinak mi celkem dost vadil předabovaný Kemr. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Solan použil akoby pri symbolizme Prípadu Barnabáš Kos kubizmus a dodal mu jasný obrazový význam. Triangel, ako symbol hlavného hrdinu, alebo kubisticko-geometricky trochu neprirodzene navrhnuté štúdio. Je trochu škoda, že príbeh má jasne definovaný smer a diváka na tejto ceste ničím neprekvapí. Je to asi dobou, pretože vtedy bol film veľmi odvážnym podobenstvom a dejová priehľadnosť nebola na škodu. Dnes si pri ňom uvedomujeme, že sa veci vôbec nezmenili a film nie je primárne kritickou satirou vtedajšej hierarchie, ale odrazom prirodzeného ľudského správania. Len dnes by Barnabáš nebol ani na začiatku skromným outsiderom, ale vedel by, za čím presne ide. Mňa by zaujímal priebeh tých skúšok, keď všetci vedeli, že to nefunguje a ako sa mohli dopracovať vôbec k nejakej hudobnej forme. Tomuto sa Solan vyhýba, ale jedná sa o výčitku ľudí, ktorým záleží primárne na logike deja. ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Se skvělou společenskou satirou mám jediný problém - hrozně mě nudí. 1) Trochu mi připomíná Jiránkův vtip o novém prášku proti hladu. Prášek spolknete...a opravdu, pocit hladu zmizí. Lék má zatím jen jednu vadu - strašně se po něm tloustne._____ 2) Peter Solán byl prý s filmem nespokojený, inu, nedivím se mu. Ve své době to byla neobyčejně odvážná satira (a to mluvím o roce 1964, v roce 1957, kdy se začalo o filmu uvažovat, to musela být pecka nad pecku). Ale já hodnotím filmy podle toho, jak ke mně promlouvají dnes a jenom dnes._____ 3) Výborný byť dabovaný 42letý Josef Kemr (trianglista), výborná pointa, dobré fóry z kafkovských úřadů (tři funkcionáři za sklem, petenti), zajímavé výtvarné pojetí a spousty důvodů, proč bych, byv censorem, film nemilosrdně uložil do trezoru - a přesto jsem se nudil. Pripusťme... súdruh Kos je absolútne neschopný. Ale čo sme potom my, ktorí sme ho navrhli a schválili?_____ 4) Alespoň jsem se naučil, jak správně formulovat hlášení: Upozorňujeme na naše upozornenie, ktorým sme upozornili tých, ktorých sa to týka, že včerajšie upozornenie bolo posledným upozornením predtým. Preto rázne upozorňujeme, že to upozornenie je už definitívne posledným upozornením. Ďalšie upozornenie o päť minút._____ 5) Výstižný koment v odkazu: Barbarica*****. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Óda na triangel vo forme komunistického hudobného artu, kde sa dokonca objavujú prvky kritiky papaláštva a protekcie. Výsmech neschopnému riaditeľovi s obrovskými ambíciami prerastá až do celospoločenskej kritiky. Napriek tomu to veľmi záživné nie je a dabing všetkých hercov, nielen Kemra, to celkom kazí. Film sa nestal trezorovým asi iba kvôli svojej nevýraznosti. –––– Triangel nie je o nič horší nástroj ako husle alebo klavír. –––– Triangel je nástroj netušených možností. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Původní povídku Barnabáše Kosa vzestup a pád najdeme v povídkové sbírce Petera Karvaše Čert nespí (1954). Tato sbírka vznikla na objednávku požadavků z konferencí Svazu československých spisovatelů v letech 1954 a 1955. A už v této době vznikl povídkový film Čert nespí (1956), kterým Peter Solan debutoval. Ale aby mohla být adaptována další povídka pod názvem Případ Barnabáš Kos, bylo nutné počkat skoro celou dekádu, než se celospolečenská situace proměnila. Šlo tedy o vymodlený celovečerní film, klíčový pro směřování Solanovy kariéry v dalších letech. Po prvních zkušenostech se ze Solana stává sebejistý tvůrce, který se nebojí rozvinout Karvašovu kafkárnu do extrému. V hlavní roli mu velmi pomáhá Josef (tentokrát Jozef) Kemr, ačkoli předabované slovenské dialogy poněkud sráží jeho autentický výkon. Pokud vás těší setkání se slepou byrokracií, koncert pro triangl vám udělá nesmírně dobře. ___ Samozřejmě prospěje, pokud se vyhnete špatné kopii vysílané na CS Filmu a pořídíte si vlastní DVD. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (8)

  • Původní slovenskou povídku Barnabáše Kosa vzestup a pád z cyklu V objetí musy, najdeme v povídkové sbírce Petera Karvaše Čert nespí (1954). (NinadeL)
  • Filmovanie snímky prebiehalo v Bratislave. (dyfur)
  • Natáčanie filmu bolo v roku 1957 vtedajšími súdruhmi zastavené a nakrútiť sa ho podarilo po ďalších siedmich rokoch. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno