Reklama

Reklama

To je úsvit

  • Francie Cela s'appelle l'aurore (více)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Film francouzsko-italské koprodukce „To je úsvit" je komorní příběh mladého lékaře, pracujícího na kterémsi ostrůvku Středozemního moře. Jeho děj je celkem prostý. Lékař nežije ve slastném manželství, protože jeho zhýčkaná žena se nedovede přizpůsobit prostředí a sžíti se s přáteli a s prací svého manžela. V její nepřítomnosti se lékař seznámí s mladou vdovou, která je v tomto ohledu pravým opakem jeho ženy. Mezi oběma mladými lidmi vznikne hluboký citový vztah. Druhým dějovým pásmem filmu je příběh lékařova přítele, dělníka Sandra, kterému zemře milovaná žena a který v záchvatu bolestného šílenství zavraždí bohatého původce její smrti. Obě pásma jsou nenásilně spojena a dokonale se prolínají. Sandro se stane příčinou, pro kterou manželka lékaře sama opustí a tím mu uvolní cestu k druhé ženě, která se neohroženě postavila ve chvíli nebezpečí na jeho stranu. Úsvit, v němž Sandro končí dobrovolnou smrtí, je úsvitem nového života mladého lékaře a jeho příští ženy. (Filmový přehled)

(více)

Recenze (2)

kobejn 

všechny recenze uživatele

Ukázkové melodrama či ukázkový melodram, podle toho, zda si myslíme, že melodram je rodu ženského nebo mužského, pokud ovšem melodram(a) není rodu středního nebo spíš rodu smíšeného, protože To je úsvit je krystalický mix všech rodů a hlavně je to krystalická úkázka právě tohoto žánru. A také vybroušená ukázka decentního mistrovství Mistra Luise. Mistr tentokrát nabídl ukázku druhé stránky svého talentu, a bez legrace, nadsázky a sarkasmu, líčí tragický osud "uražených a ponížených" a také "donkichotský" příběh lékaře a navíc ještě "šílenou lásku". Motivů zde smíchal vícero, věren však zůstal jak žánru, který s přehledem zvládnul, tak i nezkreslenému pohledu na společenskou hierarchii. Je důležité, aby autor dal najevo na čí straně stojí, a přitom zůstal autentický a realistický v rámci možností žánru, který je tentokrát vlastně hlavním hrdinou tohoto filmu - melodram(a,o) je tím, co zde hraje hlavní roli, jeho atributy - láska, konflikty a tragédie jsou zde přítomny v nejjasněji rozlišitelné podobě. Je to vlastně pramáti (pratáti, pradítě) všech možných telenovel - od nich se liší nikoliv motivy, ale tím, že zde nic není přehnáno a postavy jsou skuteční lidé, nikoliv seriálové figurky - jedině umění míry rozlišuje šmejd od umění a Mistr nad mistry měl cit pro míru vrozený. To je úsvit je nádherné a dojímavé žánrově vybroušené dílo - a pokud vím - i v Mistrově tvorbě dost ojedinělé právě pro ctění a respekt k "pokleslému" žánru melodramu, který se poté tak "nádherně" rozpliznul do milionů různých telenovel ve všech kontinentech světa jako vir. ()

ilclassico 

všechny recenze uživatele

Kdyby to Buñuel natočil v Mexiku, možná bych přidal hvězdičku, ale takhle... Ten hispánsky kolorit mi tam strašně schází. V rámci žánru jen za 3. ()

Reklama

Zajímavosti (1)

  • Autorem literární novely "Cela s'appelle l'aurore" z roku 1952 je spisovatel alžírsko-francouzského původu Emmanuel Roblès. (Conspi)

Reklama

Reklama