Režie:
Antoine FuquaScénář:
David FranzoniKamera:
Sławomir IdziakHudba:
Hans ZimmerHrají:
Clive Owen, Stephen Dillane, Keira Knightley, Ioan Gruffudd, Joel Edgerton, Stellan Skarsgård, Ray Winstone, Hugh Dancy, Til Schweiger, Mads Mikkelsen (více)Obsahy(1)
Artuš a jeho rytíři kulatého stolu poctivě bojují za slávu římského císaře. Jeho oddíl hlídá Hadriánův val a bojuje s Brity, vedenými tajemným Merlinem. Jejich patnáct let dlouhá služba je téměř u konce, ale lstivý biskup Germanius má pro ně ještě jeden úkol. Pokud ho úspěšně dokončí, pak získají svobodu. Mají doprovodit do bezpečí za Hadriánův val rodinu bohatého římského šlechtice Maria Honoria, k jehož domu se blíží mocné saské vojsko vedené krutým králem Cedrikem a jeho synem. Mise to bude sebevražedná a Artuš i jeho rytíři to vědí. V Honoriově domě Artuš objeví malé vězení, z kterého osvobodí pohanku Guinevere, která se zalíbí Artušovi, ale i Lancelotovi. Cesta přes hory je náročná a musí přespávat v lese. Tam zprostředkuje Guinevere setkání Artuše a Merlina. Artuš si myslí, že jde o zradu, ale ukáže se, že mu Merlin nabízí spojenectví proti Sasům a připomíná mu, jak vlastně získal svůj slavný meč. Artuš spojenectví přijímá... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (649)
Jak kdosi napsal: "Mohutnou bránu Hadriánova valu nejdříve stěží otevírali 4 koně, pak hrdina sám a nakonec se otevírala sama od sebe." Tady si dovolím opravdu historicky hodnotit, protože film o sobě bezuzdně tvrdí, jak moc z historie vychází. Předně Římané odešli z Británie cca o 50 let dříve, než se film odehrává, Germáni pronikali do Británie z jihu, a to tak od roku 500, o takových 50 let později, výzbroj a výstroj ve filmu užitá příliš neodpovídá době (např. svalové krunýře Římanů, kuše Sasů). Ani z hlediska filmového nejde o zázrak, děj nelogický, chování postav určené scénáristou (že by si Římané zakládali sídla za zdí?), bitvy nedomrlé a špatně sestříhané. Clive Owen se snaží, ale kde nic není ani smrt nebere a Keira me vyloženě sra - ehm, kakala. Samotný proklamovaný záměr ukázat Artuše jak to mohlo být je sice chválihodný, ovšem díla by se musel chopit někdo úplně jiný než Fuqua, který na historický výpravný film asi nemá buňky, a Franzoni, který už podobně scénáristicky zařízl Gladiátora. Když tak měli zkusit zfilmovat Cornwellovu Kroniku válečníka. ()
Legenda o králi Artušovi v novém kabátě, a že jí to sluší. Antoine Fuqua se opět předvedl jako schopný režisér a navíc dokázal, že umí zfilmovat jakékoli téma. Tento film pojal bez kouzel a mýtů, ale stejně je to natočené s nepřehlédnutelným mystickým nádechem, kterého je tam tak akorát. Filmu taktéž prospívá že se celý odehrává na krásně zelené travičce vyjma bitky na ledu, která se opravdu povedla. Nevadily mi ani "matrixovské" kecy o svobodné vůli atd. jelikož se to tam docela hodilo. Clive Owen zahrál výborně a začínám ho mít opravdu rád stejně tak Ioan Gruffudd, který s fousama vypadá hodně cool. Keira je hezká a bitky a válečnej řev jsem jí věřil (narozdíl od Pirátů z Karibiku). Záporáci jsou taky super Til Schweiger s barbarsky šviháckou image vypadá drsně a Stellan Skarsgård je opravdu namakanej bezskurpulózní a hrůzostrašnej navíc vybavenej super sípavým hlasem (tak se mi to líbí). Pojetí Merlina jako jakéhosi šamana je good idea a celkově je Král Artuš myslím hodně podceňován. Třeba časem si lidi uvědomí že jde o hodně dobrej film. ()
Vzorový případ toho, že když se moderní Hollywoodští filmaři pouští do historických velkofilmů, vznikne z toho nebetyčná sračka. Ale jak je možné, že v padesátých a šedesátých letech vznikaly výtečné historické velkofilmy právě v Hollywoodu? Odpověď je jasná. Tenkrát bylo dostatek kvalitních herců, kteří své role hráli s maximálním nasazením a láskou a s citem pro filmování. Byly dělané srdcem a ne penězma. A vzorovým nepodařeným historickým filmem posledních let (tím bych mohl nazvat skoro všechny kromě "Gladiátora", "Posledního samuraje", "Království nebezkého" a ještě některého na jaký jsem si momentálně nevpoměl) je "Král Artuš". Že tvůrci naprosto ignorují legendu, s tím jsem počítal (už úplně pomíjím to, že Artuš nebyl napůl Brit a napůl Říman, ale byl Kelt). Že se pokusili vymanit ze světa kouzel a tajemna, proč ne. Ovšem podařilo se jim natočit neskutečnou slátaninu plnou špatných bojových scén, neskutečného množství střihů a špatných herců. Clive Owen je naprosto tragický, Kieru Knightley mám docela rád, ale zde ji nedokážu vystát. Udělat z křehké královny Ginevere princeznu bojovnice, to je na pěst. Jediní dva herci byli dobří, a to Ioan Gruffudd a Stellan Skarsgard. Tak kvůli nim tomuto paskvilu nedám odpad. Vivat di "Excalibur" a vlastně i "První rytíř". ()
Zajímavý nápad zkusit zpracovat legendu o Artušovi způsobem, jak to mohlo ve skutečnosti být. Bohužel právě scénář je největší slabinou filmu, mohla to napravit režie, kdyby právě ta nebyla tím druhým největším záporem. Film, který sám o sobě není špatný, jen je naprosto ve všech ohledech tuctový. Jediným opravdu výrazným kladem je Zimmerova hudba. Sice je to zase jen úprava a variace jeho předešlých věcí, ale stále to ve filmu na plno funguje. ()
Když už pominu to, že film bezcitně překopává jednu z nejoblíbenějších legend, kterou jednoduše téměř každý touží vidět v klasické podobě, zůstává mi po shlédnutí pachuť ze špatného filmu, který nebyl ani to, za co ho tvůrci prohlašovali a ani to, co jsem od něj čekala. Už na začátku mě štvaly všechny ty historické nepřesnosti i vyložené kiksy, neustálé kecy o svobodě (přitom ve "středověku" myšlenky o nějaké svobodě napadly snad jen blázna), přitom středověk vlastně začíná pádem Říma, takže tato verze artušovské legendy se odehrává ještě ve starověku...A tak bych mohla pokračovat dál...Snad jediným kladem snímku byl Clive Owen, byť i ten umí zahrát mnohem lépe. Snad se Jerry bude zase orientovat na Michaela a přestane si hrát na producenta "opravdového umění". Byli bychom mu vděčni. ()
Galerie (122)
Photo © Buena Vista International
Zajímavosti (37)
- Natáčení bylo pochopitelně náročné z mnoha hledisek, Keiru Knightley (Guinevere) ovšem nejvíc obtěžovala jedna zdánlivá drobnost: „Nejhorší bylo střílení z luku. Když ho špatně držíte, máte odkryté předloktí, a když pustíte tětivu, pěkně vás švihne a jsou z toho obrovské, hnusné podlitiny. Při tréninku a při zkouškách jsem to nikdy nezkazila, ale když se točilo naostro, byla jsem hodně nervózní a pořád jsem to kazila. To fakt bolelo.“ (NIRO)
- Scenárista David Franzoni je specialistou především na historické snímky, podílel se již na Amistadu (1997) nebo Gladiátorovi (2000). (imro)
- Když tlupa Sasů vyráží zlikvidovat Artušovy (Clive Owen) rytíře, vytáhne králův syn meč. Krátce na to, když se dá skupina do pochodu, má však měč opět v pochvě. (Terva)
Reklama