Režie:
Michael MooreScénář:
Michael MooreHudba:
Jeff GibbsHrají:
Michael Moore, Ben Affleck, Stevie Wonder, George W. Bush, Robert De Niro, Britney Spears, Tony Blair, Condoleezza Rice, Donald Rumsfeld (a.z.) (více)Obsahy(1)
Protibushovský politický dokument amerického režiséra Michaela Moorea Fahrenheit 9/11 získal na letošním MFF v Cannes Zlatou palmu za nejlepší film. V první části filmu předkládá ironický portrét Bushovy osobnosti a zabývá se okolnostmi a následky teroristického útoku na WTC včetně války v Afghánistánu. Upozorňuje na Bushovo přehlížení signálů o chystaném útoku, ale vrací se také k jeho kontaktům se saúdskoarabskou oligarchií. Druhá část je zaměřena především na válku v Iráku. "Koho by zajímal Irák, kdyby tam nebylo druhé největší naleziště ropy na světě? Bush bombarduje celý svět kvůli naftě," zazní ve filmu. Poslední část snímku Fahrenheit 9/11 je nejemotivnější, Moore se v ní soustřeďuje na výpovědi lidí, které válka postihla nejen v Iráku, ale i doma ve Spojených státech. Film je natočen atraktivní, zábavnou formou, v níž nechybí humor, což režisér v Cannes zdůvodnil především tím, že mu šlo o to, zaujmout mladé "popcornové" publikum, jemuž je jeho film určen a které - pokud se nebaví - z kin záhy odchází. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
Do kina jsem přicházel s vidinou zážitku. Ten se v průběhu sledování smrsknul na dvě slova - "nemastné-neslané." Nebudu hodnotit objektivitu, demagogii, či to, že Moore by byl schopen udělat z Bushe hlupáka například jen tím, že popíše, jakým způsobem drží třeba příbor, napíšu pouze, že bylo velmi málo bodů, v jakých mě tento "dokument" dokázal zaujmout. A to bych chtěl vypíchnout nejvíce. Většinou se to stávalo až ke konci a to už bylo pozdě. ()
Je to zábavné, je to vtipné, nenudí to.... Lže to, se skutečností to nakládá, jak se zrovna hodí a ideologickou nalejvárnu to vydává za dokument.... Co je to? (Aneb pokud má být Michael Moore novým typem investigativního novináře, pak se věru bojím o osud naší planety). Porotci v Cannes se tentokrát řídili svými politickými preferencemi; vytvořili tak nebezpečný precedens a poškodili pověst festivalu. ()
Pre všetkých čo nemajú radi liberálno-ľavicové názory : nečítať. USA, založené na liberálnych ideáloch 18 storočia sú v 20 storočí spoločnosťou založenou na propagande, peniazoch , bigotnom katolicizme, peniazoch, predimenzovanom patriotizme a peniazoch. Dokument Michaela Moora mal ísť do kín ako niečo, čo malo dokázať prepojenie Bin Ládinovcov a Bushovcov. Tomuto však Moore venuje minimum pozornosti a ak už, tak jednostranne. Vôbec sa nevenuje príčinám vojny v Iraku a príčinám 11/9. Vôbec si nevšíma fakt, že 9:28 prezident číta prejav ktorý by podľa logiky 9:12 ešte nemal byť na svete keďže Bush ešte zamyslene čítal s deťmi rozprávku o malej kozičke. On sa venuje tomu, že Bush čítal rozprávku a ako sa pritom tváril. Film má však isto prínos - ukazuje ako sa USA pomaly ale isto cez slávny Patriot Act transformuje z demokratického strýčka na polofašistický policajný štát, ktorý potrebuje svoje obyvateľstvo udržiavať v trvalom strachu z teroristov, ktorí sedia v jaskyniach na opačnej strane zemegule. A že to hovorí demagogicky a polopatisticky má ten dôvod, že američania ako vieme nie sú príliš sofistikovaní. Takže ide síce o zručne natočenú propagandu s niekoľkými svetlými miestami, ale stále len o propagandu, ktorá nemá na viac. 5/10 ()
Jednostranný a jasně zaměřený pohled na USA a její vedení, na 11. září a následný boj proti terorismu, manipulaci s veřejným míněním, ekonomicko-politické propletence, invazi do Iráku atd. Ano, Michael Moore kašle na objektivní pravdu (btw může být vůbec pravda objektivní?) a hlasitě nám předkládá svůj názor na George Bushe a jeho přisluhovače...V tomto ohledu "Fahrenheit 9/11" nevystupuje z vod průměru - nesnaží se totiž vyvolat diskuzi, pouze předkládá předžvýkaná fakta a pseudofakta. Což je problém - ale to by Mooreův film nesměl být sakra dobře natočený, sestříhaný a velmi zábavný...Ale nejvíc mě stejně zaujal příběh "pravé americké matky", jejíž syn padl v Bagdádu. Je (opět) zajímavé sledovat krutost a nesmyslnost války a to, jak jedna tragédie může otočit něčí hodnotový systém o 180 stupňů - emocionálně se jedná rozhodně o nejsilnější část "Fahrenheit 9/11"...Na závěr bych chtěl dodat jen jednu věc : Michael Moore sice stvořil čistě účelové dílo srovnatelné s propagandou s jejíž pomocí pracuje i George Bush jr. a spol., ale s jedním podstatným rozdílem - Moore nemůže na základě svého vidění světa vyslat vojáky na druhý konec zeměkoule, aby tam "šířili demokracii". ()
7 / 10 Oproti Bowling for Columbine je to dosť veľké sklamanie, no sklamanie za štyri * a to len vypovedá o obdivuhodných kvalitách Moorovho predchádzajúceho dokumentu. Čo sa ale Fahrenheita týka, tak ten je to priamočiarejší ako streľba rovno do spánku, čo je na jednej strane dobré aj zlé - Bowling mi vyrazil dych tým ako plynulo dokázal rozšíriť svoje pole pôsobenia z problematiky zbraní na problematiku samotného stavu americkej spoločnosti ako takej a vyniesť na svetlo sveta fakty rovnako zaujímavé ako mrazivé. Fahrenheit je oproti tomu púho púhym frontálnym atakom na Busha jr. a neobťažuje sa nejakými hlbšími bočnými úvahami. Vytýkať mu to ale nemôžeme, rovnako ako mu nemôžeme vytýkať prácu s informáciami balansujúcu medzi dômyselnosťou a demagógiou - Bush je parchant najparchantnejší a je v našom vlastnom záujme aby sme jeho aj jeho 'kolegov z práce' konečne odpratali tam, kde slnko nesvieti. A keďže 'účel svätí prostriedky', nemôžeme Moora z ničoho obviňovať... No a čo sa týka nespočetných scén preplnených pláčúcimi a bedákajúcimi obeťami, nedá mi sa Moora nezastať - áno, možno možno je to lacné, áno, možno je to obyčajné prachsprosté citové vydieranie, a áno, možno to ani nie je najkorektnejší spôsob ako poukázať na všadeprítomnú nespravodlivosť a neschopnosť Bushovho režimu, ale určite je to účinnejšie a ľudskejšie ako hŕby tabuliek a grafov. A o to tu predsa ide, o ľudí – trpiacich a prosperujúcich, poctivých a falošných, žijúcich a zomierajúcich... A vo-vo-vo tom to je! ()
Galerie (19)
Zajímavosti (11)
- Fahrenheit 9/11 se dočkal největšího počtu kopií v jakém kdy dokument do kin nastupoval. První týden to bylo 868, druhý 1 725 a ve třetím kolovalo po USA dokonce 2 011 kopií. (imro)
- Film měl původně distribuovat Disney, ale jeho managment se obával, že kritikou Bushovy administrativy, které je ve filmu více než dost, přijdou o daňové úlevy ve svém zábavním parku a hotelech na Floridě. Proto oficiálně zakázal své dceřinné společnosti Miramax pustit snímek do kin. Dílo nakonec odkoupili šéfové Miramaxu bratři Weinsteinovi jako fyzické osoby a vpustili ho do kin. (imro)
Reklama