Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Ralph Fiennes, Juliette Binoche, Willem Dafoe, Kristin Scott Thomas, Naveen Andrews, Colin Firth, Julian Wadham, Jürgen Prochnow, Kevin Whately (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Láska nezná hranice a ve vzpomínkách je nesmrtelná. Ralph Fiennes v titulní roli amerického filmu, oceněného devíti Oscary... Román Michaela Ondaatjeho "Anglický pacient" (1992), vyznamenaný po svém vydání ve Velké Británii prestižní Bookerovou cenou, jakoby se vzpíral filmovému zpracování. Příběh velké lásky a zrady, zasazený do konce 30. let a do doby 2. světové války, je vyprávěn v několika časových rovinách a v poměrně složité flashbackové struktuře. Těžce zraněný „anglický" pacient (nazývaný tak proto, že byl vytažen z hořícího britského letadla) neví, jak se jmenuje, ani si nic nepamatuje ze své minulosti. Když jsou ostatní ranění převezeni, zůstane znetvořený muž v opuštěném a vyrabovaném klášteře spolu s kanadskou ošetřovatelkou Hanou, která se o něho stará a snaží se s ním komunikovat. Muž, který o sobě tvrdí, že se jmenuje Lászlo de Almásy, postupně odhaluje události, jež začaly před válkou v Egyptě, kde pracoval pro Královskou geografickou společnost při mapování Sahary, a pokračovaly až do června 1942, kdy Angličané opouštěli Tobruk. Jeho milostný vztah k manželce kolegy Katharine se prolíná s osudem Hany, která trpí utkvělou představou, že všem svým blízkým přináší neštěstí a má strach o sikhského poručíka Kipa, s nímž se sblížila a jemuž hrozí neustálé nebezpečí při odstraňování nevybuchlých min. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (468)
No, kolik dát těch hvězdiček? původně jsem chtěl dát čtyři, zvlášť, když jsem si přečet zdejší chvalozpěvy...jenže...první za herecké výkony je jasná (aneb Fiennes nikdy neselhává), druhá za povedenou hudbu taky, třetí si zaslouží úžasné záběry pouště a létání a tu čtvrtou už ale bohužel nemám za co dát, protože tohle oscarové veledílo je místama dost nuda. Děje tam není víc než na 90 minut filmu, mít to tak do 120 možná by to i na pět hvězdiček bylo, ale takle bohužel. někdy člověk musí plavat proti proudu. Pro mě je Anglický pacient "jen" rozjezd velmi šikovného a talentovaného režiséra - pana AM, jehož Návrat do Cold Mountain se mi dostal hluboko pod kůži, hodně blízko srdeční krajiny a jehož předčasná smrt je tragickou ztrátou pro celý filmový svět. ()
První přirovnání, které se mi pojí s tímto filmem je "okázalý, ale decentní". Film vás svou vizuální stránkou, pěknými sceneriemi, ani láskyplným dějem neubíjí, naopak vklouznutí do něj probíhá docela pomalu, nebo chcete-li, pozvolna. Z postav se žádná na začátku nepředstavuje jako tahoun, příběh se vykresluje po maličkých kousíčkách, a tak bych řekl, že nejlepší na Anglickém pacientu je celkový pocit a atmosféra, kterou nenápadně navozuje. Samotný děj totiž kdovíjak vypointovaný, ani obsahově působivý není - ale právě v tom spatřují umění Anthona Minghella - protože ho dokázal velice příjemně a něžně podat. 8/10 ()
Bezmála dvě a tři čtvrtě hodiny krátký příběh o pohnutém životě a čiré lásce. Herecké výkony i vše ostatní jasně oscarové. Až tak jasně, že z některých scén slyšíte takové to volání: "Hej, vidíte to? Tohleto je přece to, za co se Oscary dávají, tak sem s nimi!" Přesto má-li tohle být pomník Athonyho Minghelly, nemám s tím problém. 90% ()
Minghella má na tyhle svoje inteligentní, tragické verze červených knihoven snad patent, celé vyznění filmu dost připomíná Cold Mountain (vice versa). Což je dobře, jelikož Cold Mountain je dobrý film a špatně v tom, že už to nemůžu přijímat tak nekriticky jako v prvním případě. Režisér se opět poměrně zdařile vyhýbá tomu, co je (hlavně pro mužské diváky) kamenem úrazu podobných příběhů - přílišné průhlednosti a patosu (který sem tam prosákne, ale většinu času je zručně držen v únosných mezích). Stejná zůstává krásná výpravná kamera, přesvědčivé herecké výkony (všechny a jmenovitě Ralph Fiennes, s perfektním cizím přízvukem), rozpůlení děje do dvou rovin, tragické vyznění snímku a výborně navozená intimní atmosféra mnoha scén. 80% ()
Možná trochu přeslazený, ale nicméně nádherný romantický příběh, který dokáže chytnout za srdce. Čarokrásná africká krajina hold dokáže divy, stejně jako podmanivý pohled Ralpha Fiennese, jehož já osobně řadím k těm nejlepším hercům, co kdy prošli starou dobrou anglickou školou. Samozřejmě má Anthony Minghella trochu štěstí, že rok 1996 nenabídl zase až takovou konkurenci jako ten příští ve znamení Cameronova Titaniku, ale za tu zručnou a procítěnou filmařinu, kterou tady předvedl, si toho Oscara určitě zasloužil... a ústřední milostné duo tuplem. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (40)
- Původně mělo film financovat studio 20th Century Fox, ale mezi studiem a producenty vznikly neshody ohledně obsazení. U Foxů si totiž do role Katharine Clifton přáli známější herečku než Kristin Scott Thomas; o tuto roli například tvrdě bojovala Demi Moore. I pro roli Caravaggia měli své kandidáty. Místo obsazeného Willema Dafoea by raději viděli Johna Goodmana, Dannyho DeVita nebo Richarda Dreyfusse. Poté, co producenti odmítli ustoupit, vycouvalo studio Fox z filmu a projekt tak těsně před začátkem natáčení zůstal na mrtvém bodě. Během několika týdnů ale film přijala společnost Miramax. Herci a štáb mezitím zůstali v Itálii bez toho, že by věděli, jestli se vůbec začne natáčet. (novoten)
- První verze filmu před sestříháním byla dlouhá 4 hodiny a 10 minut. (ČSFD)
- Jeden z komplikovaných aspektů vzniku filmu producent Saul Zaentz později popisoval: "Nejdřív jsme měli za partnera společnost 20th Century Fox - a oni mám udělali z práce peklo. Ačkoliv bylo herecké obsazení dávno schvílené, najednou se rozhodli, že nechtějí ve vekých rolích ani Kristin Scott Thomas, ani Willema Dafoea, nýbrž nějaké právě objevené tváře. Režisér Anthony Minghella a já jsme se ale nenechali zlomit, takže Foxové stáhli z projektu dva a půl milionu dolarů. A to ve chvíli, kdy už na tom filmu v Itálii dělalo sto lidí." (NIRO)
Reklama