Režie:
Jonáš KarásekScénář:
Tomáš DušičkaKamera:
Tomáš JuríčekHrají:
Gregor Hološka, Zdeněk Godla, Ivo Gogál, Daniel Fischer, Sväťo Malachovský, Sáva Popovič, Helena Krajčiová, Martin Šalacha, Oľga Belešová, Jevgenij Libezňuk (více)Obsahy(2)
Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca, na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta, jakou jste ještě neviděli. A poznáte přátelství, jaké by vás ani nenapadlo. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (469)
[VIDĚNO 6.5.] "Netrep kokotinos!" _____________ Slovenskej sociálně komediální revenge-flick alá devadesátkový buddy-movie kde Zdeněk Godla a údržbář na vozíku bojují proti maloměšťáckým mafiánům, populistickým politikům, organizovanýmu zločinu, a manželské krizi? Per to do mě ať je po mně! Invalida krom dynamické chemie mezi Gregorem Hološkou a Zdenkěm Godlou [která fakt funguje na výbornou], nelineárně strukturovananým vyprávěním [nápaditě využívající vyprávění ve vyprávění], osobité režie Jonáše Karáska, béčkové low-budget stylizace, precizně natočenými [a přesto echt groteskními] akčními scénami, nebo situačním humorem až Tarantinovského střihu [který je tak debilní až je prostě geniální] bezpochyby zaujme i svou rovinou sociální satiry. Ta je pojata s nekompromisně ironickým dobovým přesahem do slovenské devadesátkové kultúry, jež však nepřikrášleně podrývá nostalgii z této éry, a vyznačuje se neobyčejně pestrým retro koloritem plným šusťákových souprav, videopůjčoven, disca, neonů a cigánských osad.... Tenhle film je doslova trefa do černýho a zkrátka představuje ten nejlepší recept na to, jak skrze trapnohumor a nekorektní výsměch společenským předsudkům [který bez potřeby karikovat uráží snad všechny a všechno] poukázat na důležitost inkluzivity, a zároveň přesvědčit diváky o tom, že rom je nejlepší přítel člověka. A nebudu trepať kokotiny, když řeknu, že takhle jsem se v kině už dlouho nebavil, a že tahle šílená jízda na invalidním vozíku [nemající daleko k ranným gangsterkám Guye Ritchieho] má unikátní potenciál stát se kultovní klasikou, protože má takřka vše, co českým žánrovkám tak akutně chybí: drive, osobitost, nadhled, a ksicht.... VERDIKT: prvotřídní žánrovka; perfektní gádžovina. 9 štefániků z 10 ()
Parapomsta v paradigmatu devadesátek. Film bez bariér o bariérách kolem nás, občas černý jak díra v zemi bez deklu. Slovakian Guy Ritchie se sociální glosou, zahradním grilem z kanálového poklopu a bez starostí o drahé hadry. Napsat něco vtipného bývá jen část úspěchu. Vše je potřeba prodat na desetinu přesným timingem a způsobem projevu a tady se to i díky nedabovatelné „záhoráčtině“ daří. Ásal, ásal, to je šanca premenená.. ()
Priznávam, ze som filmu nevenoval nejakú veľkú pozornosť, trailer zaujímavý, ale väčšinou je v ňom to najlepšie, preto som to bral s rezervou. Po dobrých ohlasoch a hodnotení som filmu dal šancu a prekvapko! Čo ma dostalo asi najviac je herecký výkon G. Hološka, ktorý bol fantastický. Jeho nervové výlevy, nešťastné trápenia v bežnom živote, hádky s manželkou či jeho šikovné ruky a kutilstvo, to všetko som si užíval. Atmosféra 90-tych rokov sa vydarila. Neviem ako sa toto podarilo, ale na slovenské pomery sa zrodil film, ktorý by si neurobil hanbu ani za hranicami, a to je asi najväčšia pochvala. Samozrejme aj tu nájdeme ten nekonečný problém v slovenských filmoch z posledných rokov - nezrozumiteľné dialógy, občas. Zvukári bacha na to... Malachovský nebol veľmi presvedčivý, určite by som ho vymenil, taký Godla sa ani nemusí veľmi snažiť-tomu sa vraví rola na mieru... Kusturica style vyšiel dokonale a slušne som sa bavil. Fakt by ma zaujímal Kusturicov názor na tento film. 80%. ()
Nemůžu říct, že bych se nebavil. Devadesátková atmosféra je v pohodě, některým fórkům se dalo od srdce zasmát a Godla v uniformě SS je je krásně ujetej. Někde v komentáři jsem zahlédl přirovnání ke Kusturicovi a pod to bych se podepsal. Problém je, že zatímco Kusturicovi se daří vybalancovat hranici mezi absurditou a úletem, tak Karáskovi to zatím moc nejde. Z mého pohledu tohle měla být ujetá jízda s rychlým střihem, ale toho se tu divák dočká jen částečně. V ostatních aspektech film až příliš často hapruje. 60% ()
Bez pochýb sa podarilo slovenskému filmu natočiť komerčne úspešný projekt. Invalid je priamočiara, vulgárna, odzbrojujúca čierna komédia podľa tarantinovského obrazu. Ale výsostne v našich reáliach! Príbeh frustrovaného neurotického muža, na ktorého snáď padlo celé nebo je komický do morku kostí, dokonca aj v malých detailoch, kedy sa divák len tak doblba škerí. Potešilo herecké obsadenie, kde Hološka predvádza svoj azda najlepší výkon. O Godlovi je už zbytočné rozprávať, tento najslávnejší rómsky herec v našich končinách je fantastický a robí s divákom divy. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (25)
- V roce 2023 vyšel na motivy filmu komiks „Invalid“ od režiséra Tomáše Dušičky. (sator)
- Majk Spirit súhlasil s účinkovaním vo filme iba pod podmienkou, že jeho postava nezomrie. (m.a.t.o.)
- Scenárista Tomáš Dušička čerpal námet z dvoch skutočných príbehov ohľadom mafiánskych praktík z 90. rokov. Po premiére reagoval nasledovne: „Pre mňa ako autora komédie bolo najväčšou poctou, že polovica vtipov sa stratila v smiechu divákov, pretože sa smiali ešte na predchádzajúcom vtipe.“ (Biopler)
Reklama