Režie:
Damián VondrášekScénář:
Sára ZeithammerováKamera:
Kryštof MelkaHudba:
Ondřej HolýHrají:
Alžběta Malá, Samuel Toman, Simona Lewandowska, Pavel Řezníček, Vanda Hybnerová, Dana Marková, Petr Uhlík, Kateřina Císařová, Karolína Lipowská (více)Epizody(10)
Obsahy(1)
Terezu si David vyhlédl na maturitním plese a po celý zbytek noci měl oči jen pro ni. Potkávají se po pěti letech. David dokončuje medicínu a na jejich společnou noc si sotva pamatuje. Tereza ho obviní, že ji tu noc znásilnil, a chce to použít jako téma pro svůj literární debut. David svou vinu ale odmítá. S událostmi maturitního plesu jsou konfrontováni nejen oni dva, ale i jejich nejbližší okolí. Tereza chce uzavřít kapitolu, David ji nechce ani otevírat. Co se tu noc skutečně stalo? (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (130)
„Ty jo, já jsem tě neviděl vod…“ Maturity. Máme (zřejmě) „držet palce“ jemu. Ona rozhodně není bezchybná, rozuměj evidentně prachatá, sobecká, ambiciózní, k přítelkyni zlá, v průběhu inkriminovaného večera vyzývavá. S ním nikdy nebyly potíže, slušný, přátelský, student medicíny. Má stabilní vztah, který se zřejmě překlopí v manželství. Holt útočníkem se může stát i ten, kdo ještě před okamžikem ochraňoval slabší. Studentka žurnalistiky Tereza tvrdí, že ji David znásilnil. Vydavatelka ji horlivě pobízí, aby traumatickou událost popsala v knize. Davida s někdejší společnou nocí konfrontuje. Po pěti letech. V knize bude jeho jméno. Bavilo mě sledovat zkoumání/postupné odkrývání pravdy o jedné společné noci. Bavilo mě, jak svár dvou mladých lidí doráží na jejich blízké a příbuzné a prochází u nich různými fázemi. Bavilo mě přehrabování se v popisu sporného aktu, v nejednoznačnosti. Bavily mě dlouhé záběry. Pokud můžu něco vytknout, tak myšlenky a reakce dvou vysokoškoláků jsou až příliš vyzrálé, za mě trochu neadekvátní věku/zkušenostem. Nicméně skvělí Alžběta Malá a Samuel Toman. A výborná Gabriela Míčová. Generační sounáležitost (mladý režisér Damián Vondrášek, ještě mladší scénáristka Sára Zeithammerová) je cítit. ()
Dobře natočeno, dobře zahráno, dost depresivně podáno. A zbytečně se to táhlo. Opravdu, na to, co jedna psychicky labilní, sobecká a lesbicky orientovaná kravěna otevře, aby se děj dostal od nuly k nule, akorát s nevratnými vedlejšími škodami, je to rozvleklé. Je zde samozřejmě dobré téma manipulace osoby k vlastnímu prospěchu. Pojem znásilnění, po všem co mu předcházelo, je spíš výzvou k dalšímu "trestnému činu" - dát té holce přes hubu. ()
Tento projekt ČT se ohromně povedl. Po vydání TBH jsem měl obavy, že tohle bude další várka nereálných dialogů a hloupých postav. Opak je ale pravdou. Přestože je seriál celkem zbytečně natáhlý, dobře se na něj kouká. Zpracování tématu znásilnění je oříškem a tedy se tvůrcům velice povedl. Musím vyzdvihnout casting, protože jsou postavy povedeně obsazené a mladí herci jsou prostě skvělí! Kdyby tohle byla vlajková loď iVysílání místo TBH, mohla by být ČT víc než pyšná. Do toho, více takových skvělých projektů! ()
Viděla jsem to na ČT1 rozčleněné do dvou dílů a v podstatě nebylo poznat, že původně šlo o webový seriál. Výběrem námětu i vysokou řemeslnou kvalitou Pět let totiž zastíní kdejaký televizní film. A nejspíš ani v kinech by tomu mnoho současných tuzemských snímků nedokázalo konkurovat. Každopádně se jedná o povedené svěží dílko, které sází na silně rezonující společenské téma znásilnění a mladé neokoukané herce. Ve výsledku pak příběh dává více otázek než odpovědí, což rozhodně není na škodu, ba právě naopak. Ať si to každý přebere po svém. Ta hranice, kdy se všechno může pořádně zvrtnout, je opravdu tenká. (85%) ()
„Seš mladej člověk, který do toho přináší perspektivu, kterou my starší nebudeme nikdy mít!“ Otázkou je, o jakou perspektivu se vlastně jedná. Z minisérie od první chvíle ční značná didaktičnost, postavy zcela jasně skrze dialogy deklamují své životní postoje a city přesně tak, aby to bylo všem jasné o co jde a nedošlo k žádným pochybám. To, že většina postav má v krvi neustále nějaké to promile je ukázáno jako fakt, ne jako problém který má své následky. Schůzky s nakladatelkou slouží jako nezáměrně humorný meta komentář celé série, kritické připomínky však nepadají na úrodnou půdu a celá série spěje do zcela očekávaného konce. Svůj účel seriál splnil. Nastolil ožehavá témata, nastavil zrcadlo, jen se přitom tak trochu pozapomnělo na to vytvořit funkční fikční svět, který jde dál za stokrát ohrané šablony a schémata (zláště pak postavy rodičů). Ano, ideální na vyplnění času občanské výchovy, kde to část žáků bude ignorovat, někteří se budou smát ,,vážným" dialogům a zbytek bude rád, že může dělat pod lavicí úkol do dalšího předmětu. Trocha nekašírovaného realismu by tomu jen prospěla. Vystoupit ze své komfortní zóny a nevytvářet mramorově mrtvolnou hru na vážná témata. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (4)
- Bar, který se v epizodě objevuje, je Waid v pražských Vinohradech. (MTHRFCKR)
- Kavárna, ve které pracuje přítelkyně Terezy (Alžběta Malá), je ve skutečnosti Café Sladkovský v pražských Vršovicích. (MTHRFCKR)
- Byt Terezy (Alžběta Malá) se nachází v obytném bloku Molochov na pražské Letné. (Mara97)
Reklama