Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slávny poľský film nakrútený podľa poviedky Zofie Posmysz je návratom k téme vojny a okupácie. Režisér Andrzej Munk počas práce na ňom havaroval a zomrel. Jeho film s použitím archívnych fotografií z nakrúcania dokončil o dvadsať rokov neskôr jeho blízky spolupracovník Witold Lesiewicz. (oficiální text distributora)

Recenze (27)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Ano, hodnotit pouze část filmu, který zůstal navždy nedokončený, je těžké, ale přece jen, tady je strašně moc vidět, jaký potenciál to mělo a jak silné dílo mohlo vzniknout. Už jen to, co bylo natočeno a zachováno, je nesmírně silné a jen v málo filmech najdete tak silné scény z koncentračního tábora, aniž byste skutečně viděli to, co se dělo. Méně je více, zde funguje dokonale. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Takisto ma mrzí, že hodnotím iba "pracovnú verziu" a pripadal som si miestami ako pri Stroheimovom Greed. Munk mal talent. Výborne využíval juxtapozíciu, vedel narábať s hĺbkou ostrosti aj s klasickými zábermi. Lavíroval medzi účinným sprostredkovaním emocionality a psychológie. Takýto zosobnený pohľad na hrôzy 2.svetovej vojny by aj dnes neprišli vyprázdnené a 100razy variačne opakujúce sa. A to je čo povedať! ()

Reklama

Terminus 

všechny recenze uživatele

Proslulý nedokončený film Andrzeje Munka, který v době natáčení tragicky zahynul. Žena - bývalá dozorkyně z koncentračního tábora - spatří na lodi ženu (Martu), již považuje za vězenkyni, kterou kdysi poslala na smrt. Retrospektivní záběry z doby války kontrastují se statickými fotografickými obrazy ze současnosti, které jsou torzem Munkem nasnímaného materiálu. Vypodobnění koncentračního tábora je pečlivé a ve výsledku tudíž působivé. Film navíc ponouká k otázce, zda je možné označovat ho zcela za dílo Munkovo. Už jasnější je odpověď na otázku, zda je apel tohoto díla stále aktuální. Viníků a svědků však žije stále méně... Ve kvalitním českém dabingu účinkují Jaroslava Adamová a Jiří Adamíra. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Keď som si Pasažierku pozrel po pol storočí, už na mňa nezapôsobila tak, ako vtedy. Veľmi jej škodí, že ide o torzo filmu, ktorý nemohol byť nakrútený celý: Aj keď je to pochopiteľnejšia situácia, ako keď film zmrzačí producent, dohadovanie sa o tom, ako to režisér asi zamýšľal nepatrí medzi povinnosti diváka a mohol si to odpustiť aj jeho blízky priateľ, ktorý sa podujal fragmenty filmu poskladať do akého-takého zmysluplného celku. Malo ísť o veľkú tému, veľkú morálnu drámu, mohol to byť skvelý film. Ale na rozdiel od minulosti teraz hodnotím to čo je a nie to čo mohlo byť. Preto iba tri hviezdičky. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KSE - P) PASAŽÉRKA s sebou přináší hned několik problémů, pokud se k ní člověk rozhodne kriticky vyjádřit nebo ji vůbec nějak hodnotit. Nelze si odmyslet faktickou stránku věci, tj. že jde o nedokončené dílo, jehož režisér zemřel během natáčení při automobilové nehodě, a tak si můžeme pouze domýšlet, nakolik by mohl vypadat výsledný tvar. Ten se odhaduje mnohem lépe, než je tomu u jiného snímku s podobným osudem, CALIFORNIA DREAMIN´ (BEZ KONCE), protože nejde o debut. (Ačkoliv je možné namítnout, že u rumunské dramedie lze mnohé usuzovat z Nemescuových krátko- a středometrážních počinů.) Máme tak tendenci předpokládat, že prezentovaný materiál je příslibem - vzhledem k tragické události - nenaplněného velkého potenciálu, což umocňuje ještě fakt, že měl Munk v plánu scény z lodi přetočit, jelikož s nimi byl nespokojen. Pokud ale odhlédneme od "co by bylo, kdyby", vyjeví se před námi žánrově obtížně klasifikovatelný a navíc své vlastní pravidla nedodržující film. Nelze se ponořit do fikce, když sledujeme dochovaný natočený materiál, protože jsme vytrhávání mnohdy zbytečným voiceoverem, který nám má potřebu dovysvětlit myšlenkové pochody postav. Není možné k dílu přistupovat jako k dokumentu, když je pátrání po materiálech a jejich rekonstrukce opomenuta. Munkův přítel, který se projektu ujal, navíc deklaruje, že nebude fabulovat a cokoliv přidávat, ale přesto si v závěru neodpustí nastínění několika vlastních hypotéz na základě fotografií, ačkoliv skutečný konec neznáme a pravděpodobně se ho nikdy nedozvíme. Nechci nijak popírat záslužnost celého projektu i uctivé zpracování všech, kteří se na něm podíleli, ale z hlediska dnešní doby by PASAŽÉRKA byla při nejlepším průměrným bonusovým materiálem na DVD. Nabízelo by se tak srovnání s objevenými vystřiženými scénami z MODRÉHO SAMETU Davida Lynche, ale to by vůči ní vzhledem k dobovému kontextu nebylo fér. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno