Režie:
Robert HlozKamera:
Filip MarekHudba:
Jan ŠléškaHrají:
Andrea Mohylová, Matěj Hádek, Milan Ondrík, Václav Neužil ml., Karel Dobrý, Agáta Kryštůfková, Katarzyna Zawadzka, Iveta Dušková, Jan Vlasák, Richard Stanke (více)Obsahy(1)
Představte si, že žijete v roce 2041, kdy máte právo být po nehodě či jiné nepřirozené smrti oživeni. Stačí si jen pravidelně vytvářet digitální zálohu své osobnosti – BOD OBNOVY. Agentka Em právě dostává do rukou případ, kdy byla základní pravidla obnovy porušena. Bod obnovy oběti byl smazán a Em tak má před sebou výjimečný zločin. Strhující příběh zasazený do blízké budoucnosti, kdy technologie budou zaručovat lepší život a lidé si budou moci zaplatit jeho prodloužení. (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (841)
Konečně máme potvrzení, že to jde natočit i u nás. Žánr sci-fi to v Česku desítky let neměl jednoduché. Aby ne, když tu v kinech táhnou jen romantické komedie. Bod obnovy není tak chytrý jako jeho vzor Blade Runner, ale vizuální stránka je perfektní a chladná atmosféra blízké budoucnosti je také slušná. Film hodně táhne neokoukaná Mohylová, která celou dobu nesleze ze záběru. ()
V Praze ani dalších městech budoucnosti green new deal zdá se nevyšel. Vypadají, jako by tu až do roku 2041 vládla ODS - tedy jako realizace vize města z třicátých let, s dopravní infrastrukturou a pseudonovobrutalistní architekturou navazující na léta šedesátá. Vyrostly tu v nesrozumitelném množství monumentální budovy odrážející výheň slunce do zaasfaltovaných ulic. Pokud v budoucnosti nějaké slunce je. Nevidíme žádnou zeleň, jen tmu, beton, sklo. Nevidíme žádný volnočasový veřejný prostor. Auty se lidé přesouvají predimenzovanými dopravními koridory mezi svými vymazlenými interiéry a ústředním tématem je privatizace veřejné služby. Jop, to je uvěřitelný. A v souladu s poměrně old school sci-fi stereotypem. Nereaguje to ale tedy příliš (jak je jinak pro sci-fi běžné) na současná společenská témata a estetické podněty, spíš jen těží z popkulturnich odkazů minulosti (jak zmiňuje i Niktorius), což je za mě promarněná příležitost. ___ Bod obnovy je důstojný sci-fi s důstojnou krimi zápletkou. Není přehnaně opulentní, drží se své ligy. A to při rozpočtu, za který by ekvivalentně kvalitní sci-fi na západě zkrátka nevzniklo. Na Black Mirror, Blade Runner aspol. kouká trochu provinčně z dálky, zejména co do scénáře, který sice čerpá z lákavé premisy, ale příliš hýří kýčem, předvídatelností a diskutabilní logikou konání postav. Zarazila mě v tomto ohledu i režisérova poznámka na ČSFD projekci. Řekl, že nepřijali korejskou koprodukci mj. protože Korejci chtěli mít ve filmu korejské herce, a to si nedokázal představit. Omlouvám se, ale šlo o poznámku úplně mimo. Případně by si zasloužila dovysvětlení. Mám pocit, že v evropské metropoli globalizovaného světa 21. století je máloco tak snadno představitelné, jako že tu žijí lidé s korejskými nebo jakýmikoliv jinými rysy a jsou běžnou neexotickou součástí naší společnosti. Každopádně není tomu tak v roce 2041 v Bodu obnovy. ___ Je moc dobře, že snímek vzinkl. Snad si na sebe vydělá a otevře v české produkci dveře ještě ambicióznějším žánrovkám. Já bych byl nejradši za nějaké intelektuálně vymazlené opravdu vizionářské hard sci-fi. ()
Čakanie na Bod obnovy po sľubnom traileri bolo lepšie ako samotný film. Ale to už tak často pri sci-fi chodí, i keď samozrejme nie vždy. Uchádzajúca zápletka a spočiatku zaujímavý vizuál prechádza časom, či skôr dosť rýchlo, ku viacerým klišé a zameniteľnej atmosfére hraničiacej s nízkorozpočtovou sci-fi tvorbou zanietených začínajúcich autorov. Čo však môže byť mnohým sympatické. Bod obnovy sa berie smrteľne vážne, nakoniec tu nie je nič, čo by sme už nevideli a samotný sci-fi prvok pri bližšom nahliadnutí nedáva príliš zmysel. Pozerateľné to ale je a našťastie to ubehne aj pomerne rýchlo. V podstate ide o indie mix Minority Report a Blade Runner, avšak aj v tunajších pomeroch sa takýto cieľ dal zvládnuť rozhodne lepšie. Napríklad už pri písaní scenára. ()
Takový líbivý rip off Philipa K. Dicka. Hodně jsem u toho vzpomínal na Minority report, ale… Bavil jsem se. Fandil tvůrcům, protože takový projekt u nás snad nikdy nevznikl. Přemýšlel na kolik tahle sranda vyšla. A byl rád, že česká scéna vyhodila novou zajímavou tvář v podobě Andrei Mohylové. Takže na místo posměšných výkřiků typu “sci-fi Kriminálka Anděl” smekám klobouk. ()
Ty 4* fakt nejsou z milosti. Každý, kdo se alespoň trochu štrejchnul o proces natáčení filmů ví, jaká je to řehole, kór v našich luzích a hájích, kde musíte škemrat o každou korunu. Takže i fakt, že z celého filmu by šel udělat cca 5-ti minutový trailer se všemi trikovými záběry co ve filmu jsou, nebudu snižovat a jsem rád aspoň za tohle. I za to, že konečně byl v kinech domácí film, kde se netrapošilo s Langmajerem, mladým Polívkou a jinými, kde se neksichtil mladej Prachař atd., prostě že tady se dohlédlo dál, než v obvyklých provinčních semi-romantických kusech, kterých jsou česká kina plná a za 2 měsíce si na ně nikdo nevzpomene. Tady je v případě pana Hloze cítít sympatická ambice přijít s něčím, co vybočuje ze současné české filmové produkce, která spokojené zahnívá na Voyo a jim podobných kanálech. A v tomhle případě musím přimhouřit oko nad tím, že když se odmyslí základní premisa s „obnovováním“, která jediná naplňuje sci-fi žánr, tak celá ta zápletka a cestičky, kudy se vine, je spíše na úrovni průměrné televizní detektivky. Jinak ale kamera moc pěkná, chvílemi i kouzlí skvělé kompozice a nemusí být zrovna trikové, a vůbec v jednotlivostech (piano, zuby s projekcí) je to zajímavé a nápadité. Za to fakt dík a ano, poslední tak dobré domácí sci-fi tady bylo před DLOUHÝMI 61 lety (!!!), tedy magnus opus pana Jindřicha Poláka a to se musí brát v potaz. ()
Galerie (128)
Zajímavosti (24)
- Detektiv Em (Andrea Mohylová) používá jako služební zbraň futurističtější CZ P10C, která na botce závěru ukazuje stav munice v zásobníku. Taková technologie dnes již existuje a vyvinula ji americká firma RADETEC. (UncleMorty)
- Hlavní inspiraci pro film režisér a scenárista Robert Hloz čerpal z filmu Potomci lidí (2006). (Leopard105)
- Ve filmu můžeme vidět také vozidla Škoda Enyaq, Škoda Joyste a Toyotu Previa první generace. (Maulincio)
Reklama