Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V době studené války byla napadena americká  jaderná ponorka a uvázla v hloubce 20 000 stop. Námořnictvo požádalo speciálně vybavený tým ropných těžařů, kteří pracují nedaleko, aby se ji pokusili lokalizovat a určit příčinu havárie. Ti při riskantním sestupu pod hladinu zjišťují, že mořské hlubiny skrývají tajemství, které nepochází z tohoto světa... Posádka americké nukleární ponorky Montana zaznamená na svých přístrojích cizí plavidlo, které se k nim pohybuje nezvykle velkou rychlostí. Náhle se všechny přístroje vypnou a nefunguje vůbec nic. Když se neznámé plavidlo vzdálí, činnost všech přístrojů se obnoví. Ale to už ponorka naráží do skály a vzápětí klesá nenávratně ke dnu… Poté, co americké námořnictvo zachytí signál z vypuštěné bóje, zahájí záchrannou akci. Z důvodu blížící se bouře požádá o pomoc i posádku nedaleké podmořské ropné plošiny. K posádce plošiny se přidává skupina vojáků a také Lindsey Brigmanová, konstruktérka plošiny. Po pobytu v přetlakové komoře se začne u velitele vojenské jednotky, poručíka Hirama Coffeye, projevovat přetlakový syndrom způsobující šílenství. Snaží se za každou cenu skrýt. Z plošiny, jejímž velitelem je Bud Brigman, ex-manžel Lindsey, se vydává původní posádka spolu s vojáky k potopené ponorce. Na místě ale zjišťují, že nikdo nepřežil. Během průzkumu ponorky se znovu objevuje neznámé světelné plavidlo způsobující výpadek proudu. Po návratu na plošinu dostane poručík Coffey rozkaz od velitele odmontovat z ponorky jednu jadernou hlavici. Domnívá se totiž, že jde o ruské plavidlo. Původní posádka se o tom ale nemá dovědět… Kvůli zuřící bouři nad hladinou se ulomí jeřáb kotvící plošinu. Zřítí se do vody a dopadne přímo na plošinu, která je tím velmi poškozena. Začne do ní vnikat voda a při vzniklém chaosu pár členů posádky zahyne. Zbylí členové se snaží plošinu opravit. Během oprav mimo plošinu se před Lindsey objeví mimozemské plavidlo. Její zážitek jí však nikdo z posádky nevěří… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (652)

JFL 

všechny recenze uživatele

Již předchozí Cameronovy filmy nesly jeho rukopis a zrcadlily jeho talent a řemeslnou bravuru. Ale až "Propast" představuje první plnohodnotně cameronův počin. Jednak zde nebyl limitovaný rozpočtovými kompromisy (jako v "Terminátorovi") ani návazností cizí franšízy (jako ve "Vetřelcích"). Hlavně ale už zde vidíme klasické atributy celé jeho nadcházející osobní tvorby v čele s prostými, až banálními příběhy o jasných stranách dobra a zla, ambicemi posouvat realizační možnosti média i osobní fascinací podmořským světem. Vedle toho "Propast" opět nadchne propracovanými a dobovým normám vzdálenými ženskými figurami, ale stejně tak i jejich mužskými protějšky. Cameron je mistr vytváření iluzí, protože dokáže před diváky rozprostřít a zpřítomnit do nejmenšího detailu promyšlený svět. Byť v něm vypráví veskrze tradiční příběh o znovuustanovení ústředního páru, díky neschematické dynamice obou ústředních postav a poutavým peripetiím se mu daří držet diváky zainteresované až do samotného kýčovitého finále. V jistém ohledu představuje neprávem upozaďovaná "Propast" absolutní vrchol Cameronovy filmografie. Jelikož počítačová grafika tehdy byla ještě v plenkách, nemohl se spolehnout jen na "berličku" animace jako v případě svých nejnovějších počinů. V nich jeho fantazie už nemá mezí, zatímco tady vynaložil vše na to, aby ve zdánlivě omezujících mantinelech natáčení na film, s herci a na lokacích vytvořil co možná nejméně kompromisní ekvivalent svých vesmírných vizí. Díky tomu a ambicióznímu natáčení disponuje "Propast" fascinujícím realistickým rozměrem, který žádná digitální technologie nezprostředkuje. Hlubinná temnota obestupuje postavy na plátně a slívá se s temnotou sálu, čímž vtahuje diváky a nechává na ně dolehnout fascinaci i všudypřítomné ohrožení světa za hranicemi naší každodenní zkušenosti. Podobně jako "Ponorka" také "Propast" díky své bravurní symbióze všech výrazových prostředků filmu dokáže i ve velkém sále, navíc osazeném jen hrstkou diváků, navodit neskutečně klaustrofobní atmosféru. Při tom můžeme říct, že celý film vlastně existuje kvůli tomu, aby maximálně fungovala jeho vrcholná sekvence. Ta představuje jeden z nejdramatičtějších a fyzicky nejintenzivnějších momentů v historii média právě díky tomu, že se v ní sbíhají a zužitkovávají všechny elementy, vyprávěcí linie tohoto vyprávění, filmu i vize. Cameron není žádný Bergman či Tarkovský a jeho sestup do propasti nevyjevuje velké pravdy o lidském bytí či zneklidňující zákoutí našich myslí. Všechna jeho vyprávění jsou ryze prostinká a vlastně až naivní. V jejich jádru stojí vztahy a pouta mezi lidmi. Cameron ale využívá veškeré své řemeslné mistrovství k tomu, aby nás znovu dostal do kolen a přesvědčil o platnosti onoho pojmu láska. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Technicky dokonalá a divácky strhující podmořská sci-fi od režiséra Titanicu. Tak jako má Spielberg svá Blízká setkání třetího druhu, tak Cameron odpověděl hlumokomořskou variací téhož - thrillerem Propast. Zatímco ve Spielbergovi mají mimozemšťané především nadpozemskou hudbu, Cameron jim přidal v pekelně hluboké mořské propasti andělská těla s křídly. Obě díla jsou antimilitaristická, u obou filmů hlavní hrdinové touží po kontaktu s jinou civilizací, u obou se jim ho určitým způsobem dostane. Největším kladem je, že naprostá většina filmu se odehrává pod mořskou hladinou. Je vidět, že Cameron si s podmořskou technikou opravdu vyhrál a že je mu blízká. Trailer: http://www.csfd.cz/film/1244-propast-abyss-the/videa/ ()

Reklama

Phobia 

všechny recenze uživatele

První dvě třetiny této Cameronovy sci-fi jsou fajn - tajemné, napínavé, zajímavé, v atraktivním, neotřelém podmořském prostředí. Ovšem ke klišoidním, přeslazeným 30 minutám v závěru mám vážné výhrady (následují spoilery): Michael Biehn měl souboj s Edem Harrisem vyhrát, M.E. Mastrantonio taktéž neměla přežít a U.S. ARMY si to měla s emzákama rozdat na férovku... takže by nas*aní alieni vyhubili celé zatracené lidstvo - happyend podle mého gusta:-))). Ovšem jinak jde o skutečně dobrý film a nejspíš se poohlídnu po delší SE verzi. 79% ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Krásně natočené, prefektní triky, kamera, technická stránka, skvělý Ed Harris. Je vidět, že k magickým hlubinám oceánu má pan režisér blízko, ale ten příběh je... no, ono vlastně o něj tady asi tolik nejde, ale přesto, zdál se mi tak torchu víc akčně pohádkový, než jsem čekala, se závěrečným ponaučením jako od Disneye. Škoda, protože s lepším scénářem by se "Propast" mohla zařadit mezi nejlepší sci-fi, takhle jde o zdlouhavý film, při kterém jsem se hodněkrát nudila a hodněkrát kroutila hlavou nad blbostmi v ději. ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Opravdu rok 1989 ? Nemohu uvěřit vlastním očím jak atraktivní a přitažlivý vizuál film má. Tipoval bych tak rok 2005, škoda, že i horory v 80 letech nebyly na tak vysoké technické stránce jako právě Abyss. Zpočátku jsem si myslel, že se bude jednat o vesmírné Sci-Fi, nakonec se film odehrává v jaderné ponorce( což příliš nemusím), ale naštěstí byl film okořeněn mimozemskou návštěvou i spousta jinými prvky, které mi sedí. Ke své stopáži má film slušné tempo a nenudí. Highlightem je pro mě emotiviní resuscitace a průzkum dna oceánu Edem Harrisem. Jako mínus vnímám pouze, že thrillerová psychóza se nevyvinula v nějaký ráznější masakr. 80% ()

Galerie (60)

Zajímavosti (51)

  • Film nezaznamenal zdaleka takový úspěch jako další Cameronovy filmy. S rozpočtem 43–47 milionů amerických dolarů utržil v kinech celosvětově 90 milionů dolarů. (Varan)
  • Dýchatelná kapalina známá také jako okysličené perfluorokarbony byla vynalezena v Německu koncem 30. let. Existují případy, kdy v této kapalině dýchal i člověk. V 70. letech byly testy s touto látkou zakázány a flourkarbon byl definitivně zakázán. (CliffLee)
  • "Keď sa na dlhšie zahľadíte do priepasti, priepasť sa zahľadí do vás." - to je Nietzcheho výrok, ktorý bol pôvodne citovaný vo filme. Keď sa ale rovnaká hláška objavila v snímke Trestní zákon (1988), štartujúcej v kinách krátko pred Priepasťou, bola vystrihnutá aby neevokovala plagiátorstvo. Neskôr ju Cameron vrátil do Special Edition vydania Priepasti (dostupná na DVD). (POMO)

Reklama

Reklama