Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHudba:
John CarpenterHrají:
Donald Pleasence, Jamie Lee Curtis, Nancy Kyes, P. J. Soles, Charles Cyphers, Kyle Richards, Brian Andrews, John Michael Graham, Nancy Stephens (více)Obsahy(4)
V roce 1963 o Halloweenské noci ubodal šestiletý Michael svou patnáctiletou sestru Judith. Po patnácti letech v ústavech se mu podaří právě v předvečer všech svatých utéct. Nikdo neví a nikdo ani nechce vědět, co se stane 31. října 1978, kromě doktora Loomise, Michaelova psychiatra. Ten si je jistý, že se Michael vrací zpátky do Haddongield, ale když to zjistí zbytek města, je už pro mnoho lidí pozdě. (Pannonia Ent.)
(více)Videa (3)
Recenze (786)
Večná a nazabudnuteľná klasika. Lenže zatiaľ čo niektoré filmy zostávajú nadčasované aj po mnohých rokoch, niektoré starnú rýchlejšie, ako si chcú niektorí pripustiť. Horor je žáner asi najviac zasiahnutý zubom času a nároky na strašenie sa stihli za tú dobu zdvihnúť na úplne inú úroveň. Spolu s druhým dielom však ide stále o uspokojivý zážitok s dnes už kultovým hudobným motívom.70% ()
Kdybych viděl Halloween před lety a v mladším věku, možná bych hodnotil jinak. Dnes bohužel konstatuji, že na něm krom hudby a atmosféry bohužel nefunguje snad nic. Schematismus a béčkový feeling bych odpustil, jenomže lekačky jsou slabé a předvídatelné, žádná z postav mě nepřesvědčila abych si ji oblíbil, postava Donalda Pleasence je absolutně nevyužita a navzdory úsporné stopáži film nudí. S gore scénami je to navíc dost vlažné a jediná scéna, která mi výrazněji uvízla v paměti, je Michaelovo přepadení auta. 40%. ()
Takhle se dělají dobrý horory. Není to ani moc krvák, ale napětí film má na rozdávání. Přitom je to takové...skoro až minimalistické. A to i po scénáristické stránce. Rozhodně se tu nedočkáte nějakých zápletek. Michael prostě všechny vyvražďuje a jako hororová postava se Michael Myers Carpenterovi povedl. ()
Co má společného Šípková Růženka a Michael Myers? Docela dost, protože to, co oběma chybí, je rozum, bdění a přitakávání životnému – ze všeho nejvíce však řeč. V pohádkách jde často právě o to princeznám, které oněmí (Honza málem králem), ztratí schopnost úsměvu (Šílené smutná princezna) či upadnou do snění jako Šípková Růženka, tuto řeč navrátit. Zpravidla si to vezme na starost muž, který svou vychytralostí princezně rozum a řeč navrátí. V Halloweenu nacházíme totéž, jen je to prohozené – zakletý nemluva tu je Myers a ta, kdo ho má osvobodit, racionální Jamie Lee Curtis. Jamie se věru liší od svých hédonických kamarádek. Je trochu šprtka, nemá přítele, sama říká, že proto, že je na chlapy moc chytrá, trochu moc čte. Proto je ale hlavní postavou a proto je k ní Myers tak přitahován, jelikož ví, že ona jako jediná mu je s to rozum a řeč vrátit a zachránit ho. Řeč je možná to vůbec nejdůležitější, co lidé mají a co je nakonec odlišuje od zvířat. Podle mnohých teprve konstitucí řeči vzniká lidské vědomí, teprve tehdy ožívá psychické vědomé já. Také proto dnes někteří bijí na poplach, tvrdíc, že řeč byla rozbita (a s ní i rozum) ve prospěch různých sloganů, hlášek, smajlíků, výkřiků ap. Opakem řeči a rozumu je magie, drogy, mystika, náboženství či infantilita (Myers zabil poprvé v šesti). Ustanovením racionální Jamie hlavní postavou nám Carpenter naznačuje, že nikdy nesmíme rezignovat na snahu sebe i svět kategorizovat, uchopit, zpředmětnit, „zteoretizovat“. Neboť rezignace na toto nutně končí v oral-análním (dětském) vesmíru magie či drog, který je přesným opakem skutečné dospělosti. Nevěřme proto nikdy lidem, kteří odmítají teoretizovat o filmech a posmívají se intelektuálům – mluví z nich malí a nezralí Myersové. ____ Vyjma (-spoilery-) úvodní vraždy sestry se objeví ve filmu ještě čtyři. První dvě mají společné to, že těsně před zabitím nehraje žádná hudba (dívka v autě, kluk v domě), zatímco během třetí (šňůra od telefonu) a čtvrté (Jamie, ale tady jde jen o pokus o vraždu) hudba hraje, pokaždé stejná, Carpenter cosi velice jednoduchého vybrnkává na piano. Důvod, proč hudba hraje, je ten, že Meyers je v záběru a jeho počínání tedy není založeno na šoku pro postavy i diváka jako u prvních dvou vražd. Když v záběru není, jako v prvních dvou případech, žádná hudba nehraje a překvapení je o to větší. Carpenter v tom má očividně prostě nějaký systém. Na tomtéž konceptu stojí hudební doprovod ke slasheru Pátek třináctého. Problém je samozřejmě v tom, že vycvičený divák právě z toho důvodu, když je nápadné ticho, pozná, že se něco blíží – podobně jako je např. podezřelý záběr bez střihu v jinak frenetickém filmu, neboť ukazuje-li takový film postavu jdoucí dlouze z domu k autu, je téměř jisté, že auto vybouchne. ()
Kultovní klasika, která v podstatě založila nový žánr horroru - slasher. Carpenter zřejmě úmyslně nevsadill na vlnu brutality a věděl proč... Vsadil raději na strach, všudypřítomné obavy z neznámého, podivného, vyšinutého a nebezpečného ... Michael Myers se stal kultovní horrorovou postavou a osobně ho mám ze všech postav nejraději ... Je skutečnější, realističtější a chladnější než Freddy s Jasonem ... přitom od běžného "strejdy" má hodně daleko ... První díl je pefektně zvládnutý po filmové stránce, úžasná kamera, perfektní atmosféra, dokonalý hudební motiv ... Výborné a povedené dílo, které díky střízlivosti v oblasti gorescén nezapadlo na "videonasties" seznam a tím nemohlo být opomenuto ... a stalo se kultem a vzorem pro desítky a desítky dalších slasherů ... Jejichž kvalita z dnešního hlediska je již velmi problematická .... Bohužel, Halloween jednička byl úžasný, ale na mnoho let doslova pohřbil horrorový žánr, který se začal ubírat tímto směrem v nepříliš kvalitních pokračováních a napodobeninách (další díly Halloweenu, Pátky 13tého, Noční můry, Vřískoty atd.), kde se čistá hrůza a syrovost 70. let naprosto vytratila v parodii sebe sama ... ()
Galerie (154)
Zajímavosti (162)
- Donald Pleasence (dr. Loomis) během natáčení vyjádřil pochybnosti o scénáři, který nazval „překombinovaným“ a „melodramatickým“. Na place také hojně pil víno. V noční scéně u psychiatrické léčebny měl v autě schované dvě lahve. (Alfréda)
- Michael Myers (Nick Castle) měl být původně nadpřirozeným zhmotněním ďábla, John Carpenter ale chtěl děsit uvěřitelností. I proto trval na tom, aby vrah chodil jako muž, ne jako monstrum. Právě realističnost na diváky nakonec zafungovala nejlépe. (pornogrind)
- Automobil, v ktorom sa vozí Michael Myers (Nick Castle), je Ford LTD z roku 1978. Automobil Dr. Loomisa (Donald Pleasence) je 1977 BMW 320i. (WalterIK7)
Reklama