Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (956)
Nebudu chodit kolem horké kaše a snížím celkový průměr tohoto filmu. Podle mě je 80 % na film, který je vlastně o ničem a většinu času jen nudí opravdu moc. Za co by měl dostat tento snímek 4* jako od většiny mých kolegů? Naprosto nevím. Jediné klady tohoto filmu jsou pro mě bezchybný vrah Tom Cruise a kamera. Úmyslně neříkám Jamieho Foxxe, jehož herectví pro mě prostě není nic extra. Kamera je perfektní a zachycuje LA v krásných záběrech. Jediná smůla je, že tyto scény jsou pouze pro oko diváka, nic nepřinášejí a jsou vlastně zbytečné. První půlka filmu je jedna velká nuda. Seznámení s životem a sny taxikáře(Jamie Foxx) a čekání na setkání s osudovou postavou zabijáka Vincenta(Tom Cruise). Film pokračuje sledováním vražd, rozhovorem obou hlavních postav a čekání na pořádnou akci. Čekání zmizí až v klubu Fever kde je slušná akce doprovázena super hudbou. Nestačí vám to? Mě také ne. První zajímavý rozhovor se odehraje asi 20 minut před koncem a napětí se od té chvíle stupňuje. Bohužel je to na záchranu filmu velmi málo. Závěr v metru je o ničem. Kdo si si neumí představit závěr filmu po americku, měl by shlédnout aspon posledních 5 minut. Slabé 3* a přitom to mohlo být jasných 5. Michael Mann autor skvělého Insidera, Nelítostného souboje a Posledního Mohykána tentokrát naprosto zapomněl na akci a vsadil na dva herce. Bohužel ne vždycky herci udrží 120 minut dlouhý film na svých bedrech. Tom Cruise neupadl, ale může být hrdý, že se nevzdal. PS: jak může Jamie Foxx vyjet výtahem, když Vincent vypne elektriku v budově na konci filmu? :-) UPDATE: po letech Collateral vidím každé 2-3 roky a ten film roste do krásy. Do budoucna to vidím na změnu hodnocení, ale nechávám to zrát:). ()
Prošedivělý Cruise, suveréně zabíjející všechny kdo mu stojí v cestě bez sebemenšího náznaku lítosti, k tomu Jamie Foxx jako taxikář snažící se za každou cenu jeho úkol překazit. To vše v excelentním balení pod taktovkou skvělého Michaela Manna, kterému ten digitál žeru ve velkém. Co víc si může člověk přát. ()
Soundtrack James Newton Howard: 1. Briefcase - Tom Rothrock [2:10] ,2. The Seed - The Roots/Cody Chesnutt [4:30] ,3. Hands of Time - Groove Armada [4:24] ,4. Guero Canelo - Calexico [3:01] ,5. Rollin' Crumblin' - Tom Rothrock [2:23] ,6. Max Steals Briefcase - James Newton Howard [1:50] ,7. Destino De Abril - Green Car Motel [5:17] ,8. Shadow on the Sun - Audioslave [5:44] ,9. Island Limos - James Newton Howard [1:35] ,10. Spanish Key - Miles Davis [2:27] ,11. Air - Cuba Percussion/Klazz Brothers [5:48] ,12. Ready Steady Go - Paul Oakenfold [4:18] ,13. Car Crash - Antonio Pinto [2:21] ,14. Vincent Hops Train - James Newton Howard [2:04] ,15. Finale - James Newton Howard [2:20] ,16. Requiem - Antonio Pinto [1:58], ()
Velezkušený režisér Michael Mann dobře ví, že kombinace horizontálních a vertikálních záběrů shora se nejlépe hodí k charakteru městského urbanismu, který tak bravurně reprezentuje právě akční thriller Collateral. Jak je u Manna zvykem, staví celý film na bipolárním modelu dvou hlavních postav (model známý z Nelítostného souboje atd.), které svede osud či náhoda dohromady a kteří pak tvoří kostru děje. Jejich vztah (jako v každém Mannově filmu) záhy přeroste v cosi hlubšího a zásadnějšího, což je asi největší devizou všech jeho snímků, které pak stojí v ostrém kontrastu s bezduchou většinou filmů akčního žánru. Nejenom střet dvou odlišných světů (cynicky pragmatický morální relativista versus sympaticky naivní idealista), ale i výstižně předvedená anonymní strnulost spícího Los Angeles, megapole, v němž má člověk skutečně tak bezvýznamné postavení, že jeho smrt se v běhu města absolutně nijak neprojeví... Tohle civilizační odcizení městského způsobu života (o němž mluví postava nájemného vraha Vincenta) vnímám jako ústřední myšlenkovou osu filmu... Podobné filmy: Nelítostný souboj, Ronin, Dějiny násilí ()
Slušný thriller, ano , ale nic mimořádného. Věčná škoda Toma Cruise ( toho Toma Cruise, který v Magnolii hraje tak, že padá brada) pro roli, v které bych si dovedla představit i někoho z živočišného druhu homo Van Damme, ovšem bez té šedivé hlavy. Ale co by pak zbylo? Navíc scénář jakoby nabízel ve Vincentovi i něco lidského, ale Tom to nehodlal zahrát. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (48)
- Telefon, který používá Vincent (Tom Cruise) v taxi, je Nokia 6800. (Specs)
- Režisér Michael Mann pracoval jako taxikář, stejně jako jeho otec a dědeček. (Kulmon)
- Film se odehráva v noci z 24. na 25. ledna 2004. (Kulmon)
Reklama