Režie:
Pavel SoukupScénář:
Lucie KryzováKamera:
Miloslav HolmanHudba:
Jindřich KravaříkHrají:
Alexandra Vostrejžová, Viktorie Vítová, Marek Němec, Barbora Bočková, Magdalena Čečo, Petra Bučková, Vlastina Svátková, Terezie Holá, Marek Holý (více)Obsahy(1)
Anna, influencerka známá svým provokativním obsahem, se na sítích tajemně odmlčí. Když patnáctiletá Nina najde fotku polonahé Anny v mobilu svého táty, rozhodne se ji vypátrat. Sled dalších událostí změní život jak Nině, tak její rodině. Thriller #annaismissing je volným pokračováním úspěšného seriálu #martyisdead ověnčeného International Emmy Award 2020. (Aerofilms)
(více)Videa (2)
Recenze (216)
Čeští diváci dlouhodobě nadávají na to, že lokálně vznikají jen upocené a nevtipné komedie nebo křečovité a ze života těžko opsané romantické kousky, které se prostě jen snaží zasáhnout co nejširší diváckou masu a spoléhají na okoukané tváře. #annaismissing se stejně jako loňský BANGER. (za kterým stál třicátník Adam Sedlák – předpokládám, že za námětem tohohle kousku stojí stejný Sedlák), který byl, more, nápaditý, autentický a energický, nebojí riskovat, soustředí se a pokouší o žánrovost. Rovněž mladé duo Pavel Soukup a Lucie Kryzová stejně jako Sedlák dané generaci přinejmenším rozumí, divákům předložili konkrétní záměr i několikeré odvádění pozornosti jiným směrem. Náctiletá influencerka Anna, jinak ráda v roli vyzývavé lolity, právník, v jehož mobilu se vyjímá její polonahá fotografie, no a konečně jeho dospívající dcera Nina, která snímek najde, což jí solidně zamotá hlavu. Anna navíc už týden nic nového nezveřejnila, takže co když se jí něco stalo? A jakou roli v tom hraje Ninin otec, jehož vysvětlení je poněkud vágní? Nebo množství nepřátel, které si kvůli cíleným výstupům na internetu vytvořila? Ačkoliv střed vyprávění lehce drhne a dílčí pointy jej tříští, a také zápletka/pátrání vyplivnou nějaké to „ale“, celé je to solidně uchopené, nenudí, nebojí se používat flashbacky a nechronologické vyprávění či jinak postavit kameru, je to vizuálně atraktivní a zejména mladými tvářemi skvěle zahrané (z dospělých mi naopak taková Barbora Bočková prostě herecky nesedí). Navíc to má neotravná varování ohledně nutné prozíravost při sdílení čehokoliv… Nejsou to kdovíjaké čtyři hvězdy, ale opatrně tleskám. ()
Když se jednoho dne ze světa vytratí známá influencerka, jiná mladá slečna se rozhodne po ní pátrat na vlastní pěst. A aby taky ne, když se její lascivní fotografie objevila v mobilu jejího táty. Film mohl být intenzivnější. Napětí vydrželo tak zhruba do poloviny filmu. Pak už to byl takový postupný dojezd, co nikterak neuzemní. Film disponuje naprosto neokoukanými mladými herečkami v titulních rolích. Pátrací představitelka Alexandra Vostřejžová docela solidně plnila roli zarputile odhodlané dívky. A také Viktorie Vítová nezůstávala o nic pozadu coby oběť zločinu. Režijně se mně více líbila první polovina, než došlo na rozuzlení. To nebylo nejhorší, jen chyběl nějaký závěrečný vzruch. Mně finální část přišla unylá. Režisér Pavel Soukup přišel s typem filmu, který varuje před nástrahami internetu. Podařilo se mu dokonce určitou dobu udržet si sevřenost a snažil se dodat atmosférický ráz. Při svých nižších zkušenostech filmového tvůrce začal až moc nadbytečně vymýšlet kombinovaný děj plný postav, který už postrádal fazonu dokonalého rozjezdu. Každému samozřejmě bylo postupem času jasné, že pohřešovanou dívku nezabil otec slečny, co po ní pátrá. Takže pachatelem je samozřejmě někdo jiný. Koho by taky bavilo sledovat detektivku, kdy divákům je od začátku znám vrah. Snímek měl hodně zajímavě řešené scény, přičemž některé fungovaly více intenzivně, některé už méně působivě. Je důležité, že se našel filmař, co chtěl natočit něco zásadně odlišného od současné české produkce. A to se mu s jeho vervou nakonec i podařilo. 7/10 ()
Je mi skoro 40 let a současný trend dnešní omladiny urážející mě, jakožto "boomera" skrze "cringe" a podobné další výmysly mě vážně nebaví. To nic ale neměnní na tom, že Anna is missing je velice profesionálně natočené a zahrané drama, které má sice pár děr ve scénáři, ale pořád se jedná o velice nadprůměrný počin na české poměry. ()
Nedávno jsem se u české televizní minisérie Herec smál tomu, jak herci dávají nesmyslné důrazy ve svých projevech na slova patřící do dobového žargonu, kdy působí, že termíny jako "překročit ČÁRU!!!" nebo "sbalili ho ČERTI!!§!" působí jakoby byly ve scénáři napsány kapitálkami a herci s režisérem z toho pochopili, že by je postavy i kapitálkami měly vyslovovat. Pochopitelně to naprosto huntovalo jakoukoli snahu o vykreslení iluzě doby. #annaismissing z horké současnosti přitom trpí na úplně to samý. Mladí herci zde pronášejí věty jako "...ty tvoje cringe videa pro boomerský mámy..." a "tohle je real shit stalkerství" přičemž při tom působí, jakoby je film nutil říkat nějaké komplikované science fiction termíny vlastní jen jeho světu. Pochopitelně to naprosto huntuje jakoukoli snahu o vykreslení... iluze... současnosti...? Chtělo by se to hodit na obvyklé inscenační limity českých tvůrců, ale ti mají u mě smůlu v tom, že jsem nedávno viděl Banger., ve kterém ten slang padá z postav naprosto přirozeně. Problém bude, obávám se, v tom, že Kryzová se Soukupem jsou 30+ mileniálové z veganskýho bistra, který sice na twitteru čtou příspěvky teen influencerů, ale v reálném světě se neobtěžovali tyhle lidi nijak nastudovat, takže jejich projev ve filmu zní jako přepsané příspěvky ze sociálních kanálů, které ale nejdou ve skutečném světě vůbec přirozeně z huby. Namluvě o tristních limitech zdejších mladých herců (Magdalena Čečo je ve své roli neumim hrát/hláškuju snad vědomá reference na Radka Kuchaře v Perníkově věži). Není divu, že pak mladá protagonistka v tomto světě působí každou scénu jako právě zrozená Venuše, konsternovaně ve své nevinnosti sledující pohnutý svět internetového falešnictví, když její jediná expozice je, že si v rámci nějaké iniciativy přestane holit podpaží. #annaismissing se ambiciozně snaží o aktualizaci Flynnové Gone Girl, poukázat na pokrytectví a manipulovatelnost každého článku společnosti. Chce nás nechat neustále pochybovat, měnit hlediska, vzbuzovat diskuzi, být aktuální a nestranná. Nikdo ze zúčastněných ale nemá kapacity na to, se na takhle náročném příběhu podílet, takže ve výsledku film jen fotrovsky mudruje o tom, že "na všem je tak trochu pravdy", čímž z toho filmu dělá vlastně esenciální boomeřinu, padnoucí spotřebitelům produktů vyjmenovaných ve sponzorech na začátku filmu. ()
Odmysliac queer záchody na školách a trochu prestrelenú dĺžku (ako tv séria určite odsýpal lepšie) a samozrejme iritujúci slovník mladej zdegenerácie treba povedať že film ma solídnu atmosféru, zaujímavý odkaz a rozhodne vydarený záver. Od vyššieho hodnotenia ma odradil fakt že sa s takýmito filmami (kyberšikana, slovami mladých asi blekmlejnek :-D) roztrhlo vo svete vrece a preto možno samotný odkaz nerezonuje až tak ako v kratšej a výstižnejšom Na hory, ktorému sa dostalo viacero analýz aj u tuto spomínaných infleuncerov od USA až po Ruskú hrozbu. Od čias filmov ako Odpojiť či Muži, ženy a deti ubehlo už desaťročie a prísť s niečím novým v danej problematike je pomerne náročné, koniec koncov najviac na to doplatil asi posledný South Park, v každom prípade ak by to bol viac thriller ako náučný film pre mládež za spomínaný záver by som bol nadšený viac. A v každom z filmov chýba jednoduché riešenie, do 18 rokov jednoducho odpojiť. To by však autori asi príliš upútaviek na sietiach, databázach a stránkach kín nemali. ()
Galerie (12)
Photo © Aerofilms
Zajímavosti (5)
- Sestra Niny (Alexandra Vostrejžová) hraje na VR (Virtuální realita) známou českou hru „Beat Saber“. (griph)
- Film má i seriálovou podobu rozdělenou do devíti epizod. Seriál je o více než půl hodinu delší a nabízí nové i rozšířené scény. Některé scény jsou v seriálu oproti filmu v jiném pořadí. (fisus)
- Filmový projekt vznikl ve spolupráci s Nadací PPF. (Leopard105)
Reklama