Reklama

Reklama

Krvavá paní

Československo, 1980, 77 min (Alternativní 71 min)

Obsahy(1)

Po zpracování příběhu o Juraji Jánošíkovi si klasik slovenského animovaného filmu Viktor Kubal vybral další historickou postavu opředenou pověstmi, nechvalně proslulou uherskou hraběnku a paní Čachtického hradu Alžbětu Báthoryovou. Ta v Kubalově lyricko-pohádkové interpretaci z roku 1980, v níž se snoubí děsivá tragika s odlehčujícími komickými prvky, darovala na důkaz lásky jednoho dne své srdce muži, který se o ni v nemoci postaral a zachránil jí život. Bez srdce byla ale jen plná chladu a nenávisti a začala si libovat v utrpení druhých. Viktor Kubal se stejně jako u svého předešlého titulu stal sám autorem námětu i scénáře, výtvarníkem, animátorem a režisérem a po svém boku měl i zde hudebního skladatele Juraje Lexmanna a dramaturga Rudolfa Urca, průkopníka slovenského animovaného filmu. (Česká televize)

(více)

Recenze (67)

panjosef 

všechny recenze uživatele

Animované a právě proto maximálně působivé pojetí známého motivu. Film začíná jako nevinný romantický večerníček a postupně se mění v nefalšovaný horor a nevídané animované pojetí zániku a zmaru. Minimalistické pojetí animace zde oceňuji jako výrazné plus, díky kterému dobře vyniknou některé jemné detaily (kopcovitá krajina, noční hřbitov), dokreslující celý příběh. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Alžběta Báthoryová je nepochybně divácky vděčný námět, v tomto zpracování jsem se k tomu ale stavěl rezervovaně. Primitivní animace mě moc nenadchla, v některých momentech to má fakt divný humor (pták používající deodorant - a vlastně celkově mi ta kombinace hororu o sériové vražedkyni a roztomilých zvířátek přišla jaksi bizarní a nepatřičná), a především jsem vůbec nepochopil ten ústřední moment, který vysvětluje Alžbětinu proměnu jako následek dobrovolného darování vlastního srdce (doslova) muži ze srubu, do kterého se pravděpodobně zamilovala, a který se jí později její srdce pokouší vrátit, ale bezúspěšně. Proč s ním vlastně nemohla zůstat a proč ho musela opustit? Jaktože si mohla vyndat srdce z hrudi a dál po tom žít? Proč toužila po mladistvém vzhledu, když se stejně neměla komu ukazovat a o přízeň mužů jí nešlo? Film vyvolává hromadu otázek, na něž odpovědi nedává. Přitom po většinu doby tam hraje úžasná hudba a místy je to skutečně strašidelné, takže se nemůžu ubránit dojmu, že pokud by se to drželo čistě jen hororového žánru (třeba jako Kábrtova Svatební košile) a mělo by to propracovanější kresbu a vypustila by se z toho všechna ta zvířátka a blbinky okolo (a klidně to mohlo mít poloviční stopáž), přišel by mi výsledek mnohem lepší. Takto zůstalo bohužel jen někde na půl cesty. ()

Reklama

Deschain 

všechny recenze uživatele

Zo začiatku veselý úlet ale to sa zmení, keď Krvavá pani daruje svoje srdce šuhajovi, ktorý ju zachránil. Potom sa začnú diať veci. Krvavé veci. Známy príbeh o Báthoryčke v zvláštnej animovanej podobe. Veľa milých malých nápadov, dej bez slov, s výborne pasujúcou hudbou a prekvapivou nahotou. Videla som ako dieťa a určite si navždy budem pamätať vražednú figurínu stelesňujúcu zámockú pani. Viktor Kubal stvoril podľa mňa pozoruhodné dielo, ktoré stojí za pozretie. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Zaujímalo by ma, či videl Krvavú pani Jakubisko. Tá totižto výborne funguje aj po emocionálnej stránke, nielen po tej vizuálnej. Je výborne vypointovaná, fungujú v nej vzťahy a na animovaný film je veľmi odvážna. Jediným otáznikom tak zostáva, pre koho je určená, už si nedokážem spomenúť, či som z nej mal ako dieťa depresie. Trochu mi pripadá, že na začiatku je Kubal ovplyvnený Disneym, aby neskôr prešiel do módu Universal 30. rokov. Motivácie postáv nemusia byť v animovanom filme detailne prepracované, tu stačia byť naznačené a podporené výtvarnou štylizáciou. Kubal ukazuje, že animovaný film môže byť aj smutný. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

I po letech stále působivé dílo. Strohé výtvarné pojetí, barevný kontrast, kde červená je symbolem života i smrti, a temné varhany vytvářejí chladnou atmosféru. První poetická třetina je plná radosti, kdy zvířátka připomínají rozjuchané disneyovské postavičky a Alžbětka Sněhurku. Jakmile však dá svému zachránci srdce, stává se z ní chladná a bezcitná čachtická paní. Věrný Ficko shání své paní mladé panny, na vesničany padá hrůza a železná panna nestačí objímat další oběti. Hřbitovní scéna, kdy noční krajinou burácí vichr a jedno tělo za druhým padá do masového hrobu, jako by vypadla z gotického hororu. Film má přiměřenou délku, avšak mnohý současný divák zvyklý na permanentní akci zřejmě spokojen nebude. Krvavá paní je poezie v obrazech a u poezie se nespěchá, tu je třeba si vychutnat. ()

Zajímavosti (5)

  • Na snímku pracoval Kubal väčšinou osamotene. Zvládol to, hoci to bola animácia na kolene. Podmienky v Štúdiu krátkych filmov boli úmerné tej dobe. Bola tam jedna kamera, s ňou sa všetko snímalo, žiadne triky sa robiť nedali. "Ale Kubal by ich ani nepoužíval," spomína dramaturg snímky Rudolf Urc. (Raccoon.city)
  • Na Slovensku bolo počuť hlasy, že sa radšej malo siahnuť po inej téme animovaného filmu. Jedna výčitka sa týkala aj úvodného komentáru, v ktorom sa namiesto zvyškov hovorí o zbytkoch Čachtického hradu. Kubal len zalamentoval, že teda zbytočne dostával v škole bitku, keď odrecitovával zoznam vybraných slov po "b" končiaci sa na dobytok, zbytok, živobytie. Zrazu už zbytok neplatí. Hovorieval: "Je mi ľúto, ale film musí mať nejakú chybu." (Raccoon.city)
  • V roku 2017 animovaný film Krvavá pani vybrali do programu jedného z najuznávanejších medzinárodných festivalov klasického filmu vo francúzskom Lyone. V digitálne reštaurovanej podobe mal film v Lyone svetovú premiéru. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno