Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na nezaměstnaného Lukáše je uvalena vyšetřovací vazba za přepadení. Jelikož nemá alibi, rozhodla výpověď dementní stařeny, která ho označí za pachatele. Celu sdílí s šesti muži, podezřelými ze zločinů spáchaných v afektu či ze zločinů vyprovokovaných. Advokát najatý Lukášovou matkou se marně pokouší o ospravedlnění svého klienta. Inteligentní a neprůbojný Lukáš těžce snáší soužití se sociálně a intelektuálně nesourodými muži a absenci intimity. Navzdory ponižujícím okolnostem a neustálé a ubíjející konfrontaci se spoluvězni se snaží uchovat si smysl pro lidskou důstojnost, neztratit vědomí identity. Lukášův prožitek, neúprosně degradující jeho osobnost, je vyjádřen s drsnou autenticitou a vnímá se jako pádný argument v diskusi o stavu polského soudního a vězeňského aparátu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (26)

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Dokonalá ukázka toho, že i vězeňské drama se dá natočit jako civilní, skromný snímek bez brutálních, explicitních a silně realistických scén násilí. Symetrie není žádné syrové a mrazivé drama, jež by Vás dokázalo šokovat, zaměřuje se především na psychologii hlavního hrdiny (velký sympaťák, připomínal mi Vallo Kirse z Klass:) a jak se vyrovnává s nespravedlivostí, špinavostí a lhostejností zákona. Také na to, jak postupně pobyt za mřížemi začíná měnit jeho plachou a introvertní povahu. Charaktery jeho spoluvězňů jsou ztvárněny rovněž excelentně. Nejvíce se mi líbil Borys Szyc (který mi zase připomínal nějaký mix Roberta Englunda a Jürgena Vogela:) a Andrzej Chyra. Podmanivá hudba Michała Lorence. Nejsilnějším momentem je pro mě závěrečná scéna (následující po jistém činu vůči pedofilnímu spoluvězni), kdy Lukáše přijde navštívit matka, přes sklo s ním hovoří a Lukáš má zcela nepřítomný pohled a poté bez rozloučení odchází pryč. Film má tak vlastně otevřený konec, ale zároveň ukazuje to, jak člověka takové místo a lidé v něm můžou zcela proměnit a vzít mu i poslední zbytky osobnosti, kterou předtím byl. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

V subžánru vězeňských dramat je Symetrie dost originálním filmem. Režisér Konrad Niewolski nevsází na akci a coby scénárista se zaměřuje především na z psychologického hlediska velmi zajímavý přerod hlavního hrdiny. Je to takové Raskolnikovské tázání se, ovšem bez onoho drtivého dopadu osudovosti viny, a jako téma tak ne úplně blízké polskému národnímu charakteru - ztráta svobody je vykoupena aktivním odporem, který překračuje dokonce i rámec desatera božích přikázání. Motiv symetrie z názvu filmu dosahovaný posunem těžiště spravedlnosti trestu a vyvážením nespravedlivého odsouzení (respektive uvěznění) převzetím spravedlnosti do vlastních rukou je velmi palčivá a kontroverzní otázka, zvláště když jde v konečném důsledku o spravedlnost úplně jiného člověka. Je to ovšem otázka legitimní. Je třeba se ptát na celou řadu věcí. Silný, byť hodně pozvolna se rozjíždějící film, jehož atmosféru dělá především úžasná hudba a ten gradující konec. V kontextu polské kinematografie se nelze vyhnout srovnání s podobně laděným Krátkým filmem o zabíjení Krzysztofa Kieslowskiho, oba totiž svým způsobem analyzují podobné fenomény. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Zaujímavá väzenská dráma od Poliakov, kde sledujeme nováčika odsúdeného omylom. Známa hláška z väzenských filmov, kde sú všetci nevinní, ide trochu bokom, pretože tento chlapík je skutočne nevinný. Herecké výkony poniektorých hercov nie sú stopercentne presvedčivé a miestami kríva i logika. Keď si po pár dňoch ide Lukáš hodiť „mašľu“, tak sa mi na chvíľu zastavil rozum. Psychicky neuniesol pár krivých pohľadov a to, že musel pratať a zametať izbu? Veď ešte ani nedostal po hube...Na vojne som zažil 10x väčší šikan a na samovraždu som nepomyslel ( i keď mimochodom, jeden to skúsil). Prvá polovica filmu je skôr priemerná, ale mňa i priemerné filmy z väzenského prostredia dokážu upútať. S príchodom pedofila na izbu väzňov, ktorej sme celý čas svedkami, film naberá druhý dych a celkovo záver hodnotím ako veľmi vydarený. Pedofili, majte sa na pozore...Slabšie štyri. 70%. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Depresivní a syrové vězeňské drama, které pokládá mnohé otázky o vině, trestu, morálce a ceně svobody. Navíc ze znepokojivého pohledu někoho, kdo se do tohoto prostředí dostal, aniž by se o to sám přičinil. Možná že další zajímavou otázkou je, jaká je vlastně úloha bachařů ve vězeních. Člověk se postupně sžije i s podivným vězeňským slangem. Aspoň půlku atmosféry má na svědomí hudba Michała Lorence. Výborný film. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,SVĚT NEMÁ SMYSL. MUSÍŠ MU HO NAJÍT SÁM. A POLOŽIT OBĚŤ. NA LÍTOST TU NENÍ MÍSTO....“ /// Lukáš byl zatčenej. Za loupež. Babička ukázala na něj (,,To je on. Číslo 2!“). Furt mele, že je nevinnej (ale to byl Kristus Pán taky, víme) a šup a je v lochu. Moc krásný vězení. A ta atmosféra v cele. Realistickej příběh, uvěřitelný tváře, kriminálnickej slang, prostředí, kde slabší kusy (a loliťáci) vodpadaj a dokonce flashback, kterak univerzitní profesor za katr přišel. Zákony kriminálu ve vlastně optimistickým příběhu. Nejde tu vo utrpení mladého Lukáše, ale o úžasnou proměnu osobnosti člověka ze světa, ve kterým člověk, - když není úplnej debil a je schopnej dodržovat jistou SYMETRII - může v pohodě přežít. Jestli se chystáte na pár let ,,do zahraničí“, tak si spolu s tím dánským naštudujte i tohle. Něco by se vám mohlo šiknout (a je to lepší než furt vobjednávat indulonu…). /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) David Rath mě požádal o film na večer. 2.) Říkaj mi ,,loliťák“ a před barákem mi zastavilo auto plný fízlů. 3.) Zjistím, že kriminál nemusí bejt plnej fašistickejch smažek. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Galerie (4)

Zajímavosti (1)

  • Postprodukce a zvuková produkce filmu byla realizována v českých studiích. (=woody=)

Reklama

Reklama