Reklama

Reklama

Kočka na rozpálené plechové střeše

  • USA Cat on a Hot Tin Roof (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Podle stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse natočil v roce 1958 Richard Brooks slavný film nominovaný na šest Oscarů. Vypráví o složitých a komplikovaných vztazích uvnitř jedné jižanské rodiny zámožného pěstitele bavlny, jehož oslava narozenin se zvrhne v erupci výčitek a odhalování dlouho skrývaných tajemství a pocitů. Ústřední dvojicí je syn Brick (P. Newman) s ženou Maggie (E. Taylorová), co se utápí v hluboké manželské krizi. Brick neskrývaně opovrhuje svou ženou a celé dny jenom nezřízeně pije a trudomyslně vzpomíná na svou minulost. Frustrovaná Maggie je zase ničena neopětovanou láskou Bricka, stejně jako rodinou svého švagra (J. Carson), jejichž pět malých ratolestí ji neustále vytáčí, ale také jí připomínají, že je bezdětná. Hlava celé rodiny Pollittů, které již nikdo neřekne jinak než Velký šéf (B. Ives), se v tento den vrací z vyšetření přímo na svou oslavu narozenin s vědomím, že je zcela zdráv. Pravda je však taková, že nemá nejmenší šanci na uzdravení a doktor mu úmyslně lhal, aby alespoň svůj poslední čas strávil v poklidu. Blížící se spory o dědictví se tak brzy stanou další rozbuškou na již tak napjaté rodinné oslavě. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (303)

pm 

všechny recenze uživatele

Že je život často k zoufání a lež může být pravdivější než pravda, vědí nejenom Maggie s Brickem… To, co této adaptaci bývá nejčastěji vytýkáno, chápu jako její přednosti: není to divadelní ani statické, naopak živoucí a výsostně moderní, herecký koncert těžící z kvalitní divadelní předlohy. Latentní homosexualita mladých amerických fotbalistů, kterou režisér zmínit nemohl, aby vyšel vstříc dobové cenzuře, byla v zásadě problémem Williamsovým a příběh by nikam neposunula, a nevěra Maggie už vůbec ne. Děj tak není uhlazen, ale naopak v něm lépe vynikne prohnilost jižanské rodiny rozpadlé rozkladem morálky a tradičních hodnot… Osobně nejvíce oceňuji, že závěrečnou aktivitu Brooks přenesl z Maggie na Bricka, dává to filmu nejen romantický, ale naprosto nový rozměr… ()

Bachy 

všechny recenze uživatele

Další trefa do černého. Ačkoliv pravda, šlo se celkem na jistotu. Věděl jsem, že se mi bude Kočka líbit a stalo se. Paul Newman je zárukou a popis spolu s ohlasy navnadil tak, že případný pocit zklamání neměl ani nejmenší šanci na vynoření z bahna. Na druhou stranu se mi ohromně líbí jeden místní komentář, který říkal něco takového:"Kdyby mi ze všech těch lidí nebylo špatně, dala bych i pátou hvězdu." Já ten odpor překousl. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Po dlhšej dobe opätovne skvelý divácky zážitok. Videl som veľký film, pre ktorý vytvorila vhodné predpoklady skvelá divadelná predloha Tennessee Williamsa. Ústredná herecká trojka podala priam božské výkony. Chvíľami mi to síce pripadalo exaltované, ale to je záležitosť divadelnej predlohy. Pozrel som sa aj na profil Madelaine Sherwoodovej, či nehrala v Planéte opíc (maskéri by nemali prácu). Ešte si musím zostaviť rebríček filmov podľa Williamsových hier, ale už vopred viem, že som ani jednému nedal priemerné hodnotenie. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Pravda je bolest, pot, placení účtů a milování se s ženou, kterou už nemiluješ. Ve skutečnosti se sny neplní a tvoje jméno otisknou v novinách až když umřeš.“ A o pravdu a lež tu jde především…Kočka na rozpálené plechové střeše je jedním z těch filmových příspěvků, které hezky ilustrují, jak vypadá skutečná narozeninová idyla v kruhu milujících příbuzných, a přitom ukazuje, jak „krásné“ rodinné vztahy panují mezi jednotlivými příslušníky (z nichž někteří opravdu nejdou vystát…ostatně i ty „bezkrké“ zrůdy byly přesně tím, čím je Maggie nazývala, ehm). Ano, najde se pár nedostatků. Konec byl už trošku vybájený, citové výlevy občas kapánek přepjaté a výstupy teatrální. To ale nic nemění na tom, že jde o solidní emocionální jízdu, navíc výborně herecky podpořenou, mnohými pravdivými postřehy protkanou. („Bez peněz můžeš bejt mladej. Ale starej bez nich být nemůžeš.“). A jistá „divadelnost“ téhle konverzačky na údernosti také nijak zvlášť neubírá. Za mě to budou solidní 4*. „Já mám odvahu umřít. Ale chci vědět, jestli ty máš odvahu žít?“ ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Kdyby existoval žebříček filmů, kterým k dokonalosti stačily pouze dialogy mezi několika málo postavami a herecké kreace jako z říše snů, v popředí by zřejmě stál právě tenhle nehynoucí klenot. Jsem si jist, že ještě před nějakými čtyřmi lety bych nasávajícího Newmana, čarokrásnou Taylor a upoceného Ivese zkousával celých 100 minut jen těžko, avšak dnes na pokraji dospělosti mohu říci, že jsem si připsal jeden z nejskvělejších a nejchytřejších zážitků v mé krátké divácké kariéře. A co asi teprve, až si tohle pustím za dvacet let ve společnosti bezdětné ženušky a se sklenkou brendy po ruce? To bude teprve sestřel, jaký zdejší hvězdičkové hodnocení nepamatuje. :)) 100% ()

Galerie (88)

Zajímavosti (17)

  • Studio MGM mělo o obsazení filmu od počátku jasno – Maggie Pollitt bude hrát Elizabeth Taylor a jejího manžela Bricka Montgomery Clift. Byla to sázka na jistotu, jelikož tento pár si získal diváky už v Místě na výsluní (1951). Jenže Clift roli odmítl. Domníval se totiž, že postava Bricka je „implicitně homosexuální“, a ačkoliv v Hollywoodu všichni o Montgomeryho orientaci věděli, herec nechtěl riskovat, že ho konzervativní americké publikum v takové roli nepřijme. (Pavlínka9)
  • Ve scéně, kdy se Brick (Paul Newman) zaboří se svým kabrioletem do rozblácené země, vystoupí a odhodí svojí berli – když ji pak sebere, evidentně na ní chybí opěrátko. V dalším záběru je však berle naprosto v pořádku. (Seejey8)

Reklama

Reklama