Reklama

Reklama

Strašák

Trailer

Na prašné silnici kdesi na jihozápadě se potkají dva tuláci. Propuštěný trestanec Max (Gene Hackman), který má rád teplo (a proto má na sobě několik vrstev svetrů) a taky hospodské rvačky, kvůli nimž se často dostává do konfliktu se zákonem, a bývalý námořník Lion (Al Pacino), křehký důvěřivý mladík, který cestuje za svým dítětem, jež nikdy neviděl. Oba muži spojí své síly a cestují ve dvojici, stopem, na nákladních vlacích, jak se dá. Nejdřív do Denveru za Maxovou sestrou, pak do Detroitu za Lionovou ex-manželkou a nakonec do Pittsburghu, kde má Max našetřené peníze a hodlá si za ně otevřít umývárnu aut. Jejich tragikomická anabáze za štěstím v netečném světě má však víc zákrut, než oba předpokládali. Nakonec to nejcennější, co na své cestě získají, je vzájemné přátelství... Snímek Strašák (1973) režíroval bývalý fotograf Jerry Schatzberg (nar. 1927), jenž předtím zaujal působivým portrétem narkomanů Panika v Needle Parku. Do hlavních rolí obsadil nastupující herecké hvězdy Hackmana a Pacina, kteří se mu odvděčili mistrovskými výkony, překonávajícími i slabší místa v původním scénáři Garryho Michaela Whitea. Film měl svou mezinárodní premiéru na MFF v Cannes, kde byl oceněn Zlatou palmou (ex aequo s britským snímkem Námezdní síla). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (178)

zette 

všechny recenze uživatele

Film, ktery stoji na hereckych vykonech dvou velikanu svetove kinematografie. Zaujala me spise postava Maxe v podani Hackmana. Vyborna je i atmosfera, ktera nam ukazuje Ameriku 70.-let, kdy tato doba z filmu doslova sala... Podobnych road movie se uz ale natocilo nespocet a Strasak, krome vyse zmineneho v nicem nevybocuje z prumeru. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý dozrieva počas toho ako ho sledujeme. Takéto filmy sa už nerobia a asi sa už robiť nebudú. Doba sa zmenila. Máme internet. Mobily. Takéto oldschoolové putovania z neistým koncom sa tým pádom nekonajú. Aspoň nie v zemi zasľúbenej. To, že je posledných 15 minút dychberúcich považujem za obrovské plus. Schatzberg sa hrá na to, že nám ide ukázať nezávislú road movie. Ale všetko čo je v nej má omnoho hlbší presah. Výborná štúdia charakterov a na konci smútok. Na začiatku som tomu nedával veľké nádeje. A výsledok ma milo prekvapil. Pacino a Hackman skvelí. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ja mám pri súčasných nezávislých európskych (ale aj svetových) filmoch pocit, že čerpajú predovšetkým z nového hollywoodu konca 60tych a 70tych rokov. Z filmov ako Polnočný kovboj, Malé životné etudy, Coming home, Posledné predstavenie, Easy rider, alebo priamo z tohto filmu. Námety sú jasne dané: spoločenská lúza, dezilúzia ľudí bez budúcnosti, odvrátená tvár kapitalizmu, depresívne konce, absencia falošnej nádeje, násilie. No ako v súčasnom arte. Scarecrow sa rozbieha možno pomalšie, ale vďaka hercom si k nemu nájdete cestu skôr, ako by naznačoval epizodický scenár. Mňa zaujala neukotvenosť postáv v rámci spoločnosti, ktoré si na začiatku vytýčia nejaký konkrétny cieľ svojej cesty, avšak nakoniec sa ukáže, že tým skutočným cieľom je ich vznikajúce priateľstvo, ako jediná skutočná hodnota v ich životoch. Silný film, ktorý síce možno nezaujme každého náročného diváka, ale niektoré scény musia zarezonovať aj u tých skeptickejších. Akýsi Polnočný kovboj 2. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Nemôžem si pomôcť, ale celý príbeh mi prišiel ako trápna hlúposť a ako taká šedivá a nudná báchorka o dvoch akože smoliaroch, ktorí si všetku smolu ale privodili svojou detskou naivitou. No môžete mať k takým postavám vzťah? Napríklad to, ako sa dal Pacino oklamať tým blonďákom... Iba slepý by nevidel, že to nedopadne dobre, ak sa s ním spaktuje. Záver tiež taký od veci, dosť trápne povedal by som, žiadne emócie, možno tak prevracanie očami nanajvýš. Na druhú stranu film má pozitívum v ohromných hercoch, ktorí snímok svojim majstrovstvom ťahajú aspoň do toho priemeru, aj keď scenár stojí za starú bačkoru. 60/100 ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Na můj vkus povolil režisér až moc (dlouhé sekvence) improvizačního skotačení a blbnutí, Pacino a Hackman jsou výborní, ale rád bych viděl dramaticky sevřenější příběh. A taky asi první film, kde mě trochu "nudila" kamera Vilmose Zsigmonda - veterána Nového Hollywoodu (např. několik Altmanových a De Palmových raných filmů, Blízká setkání třetího druhu, Vysvobození, Lovec jelenů.. z poslední doby The Black Dahlia), který umí mistrovsky snímat scény v dlouhých záběrech a z velkého odstupu, v celcích dokáže sledovat postavy v prostředí ve kterém se pohybují bez zbytečných střihů, spíše jen s pomalým zoomováním. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (7)

  • Když se jdou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) na začátku filmu nasnídat do jídelny, v jukeboxu hraje píseň zpěváka Michaela Nesmithe Silver Moon. (D3VIL)
  • Ještě před natáčením se Gene Hackman a Al Pacino oblékli jako tuláci a stopovali napříč Kalifornií, aby se lépe vžili do svých rolí. (D3VIL)
  • Gene Hackman byl tak zklamaný komerčním neúspěchem filmu, že se od té doby začal zaměřovat výhradně na komerční projekty. (akisha)

Reklama

Reklama