Reklama

Reklama

Uzel na kapesníku

  • angličtina The Knot in the Handkerchief
Animovaný / Krátkometrážní
Československo, 1958, 14 min

Obsahy(1)

Malý chlapec si udělá uzel na kapesníku, aby si připomněl opravu protékajícího kohoutku. Kapesník se však má čile k světu a uprchne z jeho kapsy za poznáním okolního světa. Chlapec zaujatý fotbalovým utkáním s kamarády mezitím na vše zapomene a do práce se musí pustit i další oživlé textilie. (J.Connor)

Recenze (18)

Lima 

všechny recenze uživatele

Člověk by neřekl, jak naprosto cool postavičkou může být obyčejný kapesník. Uzel na něm slouží jako hlava, cíp za uzlem jako srandovní zaječí ucho a zbytek slouží ke srandovní houpavé chůzi. Rozpohybovaný vypadá jako nějaké obskurní strašidýlko. O děj tu moc nejde, je prostinký. Chlapeček jde pro instalatéra (doma jim kape kohoutek), cestou se staví za klukama na fotbálek a mezitím kapesník s uzlem provádí svoje poťouchlé skutky – honí myšku na pískovišti, pere se s nějakým špinavým chumlem z popelnice a mokrý (po pádu do konve) se suší na louce. Přímá interakce s živým okolím tu je jen skrze jediný záběr – jdoucí chlapečkovi nohy a pochodující kapesník vedle nich, jako město tu slouží roztomilé papundeklové kulisy a z těch zlověstných zauzlených kusů látky, co na konci kapesník honí, bych jako dítě měl asi psotník :o) ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Mimo skvělých režisérů a animátorů, měl čs. animovaný film štěstí i na výtvarníky. Tenhle filmeček je exhibicí Kamila Lhotáka. Jednoduchý (ale ne prostoduchý) příběh je nádherně stylizován na periferii, z které Lhoták vykouzlí svébytný poetický svět. Všechny ty ploty polepené plakáty a reklamami, boudy, plácky, kde město přechází v přírodu, to vše se stává místem stejně magickým jako pohádkový les s hejnem víl a perníkovou chaloupkou nádavkem. Pravda, je to magie civilnější. Myslím, že režiséři skvěle využili Lhotákova umu. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Obyčajný kapesník, či kus textílie zauzlením získa hneď hlavu, telo aj charakter. Kombinácia hraného a animovaného filmu je skvelá po technickej stránke. Nápadité sú tiež detaily v podobe obrazov v chlapcovom byte, či reklám na plote futbalového ihriska. Dej za týmito drobnosťami pokrivkáva, čo sa asi najviac prejaví v scéne, kde sa handričky zmenia na zbor staršinov a starien dohovárajúc následne vreckovke, aby si splnila svoju uzlovú úlohu. 68% ()

Earl10 

všechny recenze uživatele

Z cyklu Mistři českého animovaného filmu! Zbytečně natahovaný příběh, který ničím nezaujme. Kvalitní práce animátorů je vlastně až v pozadí a to je velká škoda. Mohlo to dopadnnout mnohem lépe, naše kinematografie zahrnuje mnohem hodnotnější snímky podobného typu! [60%] ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Český animovaný film a jeho věhlas se nezrodily z ničeho. Jen zdánlivě může překvapit jedno z míst jeho zrodu: zlínské filmové ateliéry. Uvědomíme-li si ovšem, že pro Bati peníze nebyly problémem a snaha prezentovat se ve všech významnějších ohledech na vysoké úrovni jejich druhou přirozenou potřebou, překvapení ustupuje velmi rychle věcnému pochopení. Z prostředí, věnovaného reklamnímu filmu, se poměrně záhy začala rodit kvalita i v jiných kinematografických žánrech. Po roce 1945 a znárodnění se zlínské ateliéry staly alternativním domicíliem naší národní kinematografie. Hermína Týrlová vedle jiných pak gigantem našeho národního, ale i světového animovaného filmu. UZEL zaujme tím, jak tvořivě, s rozkoší a radostí, mění režisérčina tvořivost zdánlivě zanedbatelný kus jinak potřebné textílie v prvek ryzí duchovní imaginace a zdroj demonstrace alternativních avantgardních poetik. Není divu, tato podoba animovaného filmu mohla být spíše pochopena a oceněna dospělým než dětským divákem. V animovaném filmu dostala naše národní kinematografie padesátých až osmdesátých let alternativně pojednané uspokojení funkce předfilmů hlavních programů, jež svou kvalitou snese srovnání s tím nejlepším z podstatně staršího zlatého věku grotesky. ()

Galerie (13)

Reklama

Reklama