Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americká herečka Frances Farmerová (1914-1970) patřila k nejrozpornějším zjevům Hollywoodu 30. a 40. let. Její kariéra měla strmý vzestup a po krátké době také stejně prudký pád, neboť Frances Farmerová nebyla ochotna podřídit se požadavkům tehdejší komerční tvorby. Spíš než po laciném pozlátku filmové slávy toužila po úspěchu na jevišti, ale to se jí podařilo jen částečně. Z 15 filmů, jež natočila, odolal zubu času prakticky jediný - Děvče z baru (1936) Howarda Hawkse a Wiliama Wylera. Tvůrci filmu Frances, jenž vznikl v produkční společnosti známého komika Mela Brookse, věrně vyšli z jejího skutečného osudu, pouze přikomponovali fiktivní postavu jejího přítele Harryho Yorka. Vzniklou biografii lze určitě zařadit mezi nadprůměrné ukázky svého žánru, především díky vynikajícímu hereckému výkonu Jessicy Langeové, která za něj byla nominována na Oscara a obdržela hereckou cenu (ex aequo) na XIII. MFF v Moskvě 1983. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (70)

farmnf 

všechny recenze uživatele

Velmi dobře udělané. Životopisný film o hvězdě raného Hollywoodu, která si střihla role s Bingem Crosbym a Cary Grantem. Langeová je jí neskutečně podobná a roli zvládla výborně. Není to apriori film o Farmerové ale o celém naprosto posraném systému americké demokracie naoko, kde je vymáhání práva zhruba tak stejně obtížné jako v moderní české společnosti. Také ukázka úrovně psychiatrických léčeben USA, kde by byla čtyřka v Jihlavě ukázkovým blázincem na jedničku. Rozhodně si ke sledování kupte oblíbený alkohol v dostatečném množství, dobrý pocit to ve vás nezanechá. Zvlášť proto, že tato pidizemě Evropy po volbách někam spěje a z někoho si bere příklad...a jednou se tam, kde byla Frances ocitnete i vy! I já! ()

mm13 

všechny recenze uživatele

S "hollywoodom" nezápasí len hlavná hrdinka filmu, ale aj samotný režisér, ktorý akoby strašne rád dve veci naraz - vzdať hold konvenciami doby nespútanej povahe i osloviť čo najširšiu divácku obec, prípadne aj samotnú akadémiu. Zatiaľ čo presvedčená Francis (presvedčivá Jessica) ide bez zaváhania hlavou proti múru, Graeme Clifford iba čo tu vystrčí rožky, tam pohladí proti srsti, nikdy však nie do tej miery, aby dvíhal zo stoličky či dokonca privádzal do mrákot. Umiernená neposlušnosť, tlmený výkrik, predstieraný protest a v konečnom dôsledku nefunkčná, totálne neškodná správa o bezohľadnom strachu konzervativizmu. ()

Reklama

Aky 

všechny recenze uživatele

Rozmáchlá velkorysá bigrafie s výtečnou hlavní představitelkou. Na pozadí základního příběhu, o kterém jsem do tohoto filmu neměl potuchy, se člověku dostává spousta informací o tom, jak vypadal Hollywood, broadwayská divadla i americká psychiatrie 40-tých let. Silný příběh všemi fimovými profesemi bravurně zvládnutý. ()

jhrasko 

všechny recenze uživatele

Frances je čisto 4 * film. Režisérsky, príbehom ani spracovaním nič objavné. Herecky je to ale geniálna záležitosť a preto 5 *. Jessica Lange čoby Frances Farmer je pre mňa tým najviac strhujúcim výkonom, aký som kedy videl..Moja prvá frajerka, Petra, po tomto filme opakovane stála pred zrkadlom a skúšala byť hysterická ako Jessica, čo jej ale, opakovane, proste nemohlo ísť. A že to bola dobrá herečka:-) Ale i keby tam stála Meryl, ono by to proste nešlo. A preto sa hnevám na Akademikov, resp. nehnevám, ale od týchto Oskarov som skeptický, pretože Akademici zalepili Jessice pusu Oscarom za Tootsie, kde bola síce sexy, ale nijak herecky zaujímavá a Oscara dali Meryl za zvláštne bezfarebnú Sophiu v Sophiinej voľbe. Čo je asi prvýkrát, čo stojím proti Meryl, ale filmová Sophiina voľba podľa mňa vyťažila z vynikajúcej predlohy, ktorú ale nikam neposunula, práve naopak, potlačila v nej napätie, dramatickosť a erotické dusno, tak zásadné pre komplexné pochopenie všetkého, o čom Styronova kniha je. Takže späť k Frances: vďaka nej som Jessicu celú svoju pubertu miloval a je mi ľúto, že dnes nedostáva role adekvátne jej talentu. Fenomenálne ju dopĺňa Kim Stanley v úlohe jej vyšinutej matky. Frances vďaka nim nie je priemerným životopisom, ale zaujímavou úvahou i na tému rodičia a ich nekonečné ambície mať deti podľa obrazu svojho. Pod čiarou: ako tenista viem presne, o čom píšem:-) ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Pokud si odmyslíme všechnu tu hrůzu lunatických ústavů (která je zřejmě přehnaná) a transorbitální lobotomie (ke které zřejmě nedošlo), pak zásadním problémem zůstává patologická fixace na dominantní matku. Tím odpadá relace k "Přeletu nad kukaččím hnízdem", která při sledování napadla asi mnohé, která je zde jen nepříliš šťastným pokusem o nápodobu. Zmíněná fixace až fetišizace matky, ambivaletní vztah lásky a vzdoru a neschopnost se z něj vymanit, je už ovšem dostatečně silným motivem pro film, silnějším než je jeho zpracování. Pozn.: Právě prvky tušené z Formanova "Přeletu" a odkaz na konkrétní osobu tu působí jakýmsi "zpomalovacím" efektem. ()

Galerie (72)

Zajímavosti (10)

  • Harry York, především fiktivní postava, kterou hrál Sam Shepard, byla založena na politickém radikálovi Stewartu Jacobsonovi, který tvrdil, že byl milencem Frances Farmer. Lidé, kteří si byli s Frances blízcí, ale tvrdí, že se nikdy ani nesetkali. (..Lucas..)
  • Scéna hromadného znásilnění hlavní hrdinky je zřejmě legendou, která vznikla v době, kdy budovy sanatoria ve Steilacoomu poničil požár a část zařízení byla umístěna ve stanech na dvoře. Je možné, že v tak děsivých a nepřehledných podmínkách se něco takového mohlo stát, ale ne prominentním pacientům jako byla Frances Farmer. (raininface)
  • Výkon Jessicy Lange ve filmu označil Anthony Hopkins jako jeho neoblíbenější ženský herecký výkon. (..Lucas..)

Reklama

Reklama