Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Carter BurwellHrají:
Billy Bob Thornton, Frances McDormand, Michael Badalucco, James Gandolfini, Katherine Borowitz, Jon Polito, Scarlett Johansson, Richard Jenkins (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Píše se rok 1949. Ed Crane (Billy Bob Thornton) je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Davea (James Gandolfini). Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen
Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (437)
Nic proti černobílému zpracování (tomuhle snímku fakt prospělo), ani hercům (Billy Bob Thorton je vynikající), ani proti režii a kameře, a už vůbec ne proti hudbě, ale jako celek to nezapůsobilo :( Sorry - možná to ale bylo tím, že když jsem si předem přečtetl ofic.text distributora (ten původní to byl jeden dlouhý spoiler!), tak už mě nemohlo nic překvapit. Uvidíme napodruhé :) ()
Psychologické drama ve stylu padesátkových noir filmů nemohlo být natočeno lépe. Je pravda, že bratři Coenové už asi nikdy nenatočí nic úplně "normálního" a jejich lehce monotónní vyprávění nepadne každému do noty, ale zde to všechno fungovalo naprosto skvěle. Ruku v ruce s parádní kamerou, dobře zvoleným černobílým zpracováním a v neposlední řadě již tradičně famózním Billy Bob Thorntonem v hlavní roli to jde hold ihned o něco snadněji, navíc řídí-li to všechno režiséři, jejichž filmy mají jednoduše zcela jinou krevní skupinu než všechny ostatní. Možná to není dokonalé, příběh není zrovna nadupaný a rozhodně by mu stačilo mnohem méně než 110 minut, ale už jen za Thorntonův podmanivý hlas a závěrečný pohled tenhle film stojí za to vidět... A ne jen jednou. ()
Billy Bob Thornton si zapaluje jednu za druhou, Scarlett Johansson hraje na klavír Beethovenovu Měsíční sonátu, a víc ke štěstí už člověk vlastně nepotřebuje. V podstatě dokonalý film, kterému osobně nemám co vytknout. UPDATE 23.8.2016 - Na druhé zhlédnutí po letech jsem se už k tomu stavěl lehce rezervovaně. Sice se mi stále líbil a některé momenty mi přijdou vyloženě úchvatné (především všechny scény s Tonym Shalhoubem), ale jako celek to u mě už tak nefungovalo. Ten černobílý formát mi nově přijde zbytečný - ten film by podle mě v pohodě fungoval i v barvě - a docela mi tam vadil herecký výskyt Frances McDormand, kterou moc nemusím, a potom Scarlett Johansson, která je zde vyloženě tragická. Já ji kdysi měl rád - než jsem si uvědomil, že jako herečka za moc nestojí, a navíc hraje v čím dál horších filmech. Co mě na tom filmu ale stále okouzluje, je jeho pomalé tempo, decentní humor, výtečná kamera, promyšlený scénář a skvěle napsané postavy - už jen samotný Ed Crane je nesmírně zajímavý a osobně mi přišel jako obrovský sympaťák. Btw. to UFO tam mi přišlo jako strašný úlet. Ze samotného závěru - který jsem už v běhu času zapomněl, aby mnou teď nově otřásl s o to větší intenzitou - mi je vyloženě smutno, a v duši se mi rozlila nekonečná melancholie. Chtělo by se teď jen stát pod nočním nebem, kouřit jednu za druhou, poslouchat Beethovena - a tvářit se podobně nezúčastněně, jako Billy Bob Thornton, když ho - SPOILER ALERT - v závěru vedou na elektrické křeslo a on pronese nejkrásnější repliku z celého filmu: Tak jsem tady. Nejdřív jsem nevěděl, jak jsem se tu ocitl. Věděl jsem, jak šly události za sebou. To jsem vám vyprávěl, ale nedávalo mi to smysl. Jsem rád, že mi jeden pánský časopis za můj příběh zaplatil. Při psaní jsem si všechno ujasnil. Mám pět centů za slovo, tak promiňte, že píšu rozvlekle. Teď mi to všechno zapadá do sebe. Je divné, když znáte přesné datum své smrti. A v tom časopise chtějí, abych popsal, jaký je to pocit. Je to, jako když vyjdete z bludiště. V bludišti chodíte nazdařbůh, zabočíte si podle chuti, narážíte do slepých konců. Jedno po druhém. Ale když získáte odstup, vidíte, že všechny ty zákruty jsou obrazem vašeho života. Těžko se to vysvětluje. Když to vidíte vcelku, přinese vám to klid. Ti lidi z časopisu se taky ptali na výčitky. Jo, asi mě mrzí, že jsem druhým způsobil bolest. Ale ničeho nelituju. Opravdu ničeho. Dřív jsem litoval, že jsem holič. Nevím, kam se odeberu. Nevím, co najdu za hranicemi země a oblohy. Ale nebojím se odejít. Možná tam některé věci pochopím. Jako když se mlha rozplyne. Možná tam bude Doris. A možná jí tam budu moct všechno říct. Všechno, pro co tady nemám slova.". UPDATE 28.2.2021 - Po pár letech mě ten film zastihl v momentě, kdy jsem si ho nanovo dokonale vychnutnal. Ty překrásné černobílé obrazy, dokonalé herectví BBT a všech ostatních, skvělý soundtrack... celé je to tak úžasně promyšlené a chytré a zábavné... prostě wow. Veškeré malicherné výtky, které jsem k tomu filmu kdysi měl, jsou zapomenuty. Obrovský požitek! () (méně) (více)
Vizuálně perfektní úmyslně černobílý snímek bratří Coenů. Špičková kamera, jednotlivé záběry by se mohly tisknout jako fotografie ve fotografických magazínech - třeba ta hlava vdovy v závoji vyprávějící o svém mrtvém manželovi v dokonalém protisvětle. Film je černý až hrůza (ve smyslu stále se zvyšujících následků původně nápadité pomsty), jen trochu tady absentuje černý humor u bratří Coenů jinak obvykle hojně přítomný (např. v Bratříčku, kde jsi?), takže se z toho stává "pouze" dokonalá absurdní detektivka, jakou dokáže napsat život, nebo dokonalý scénárista a natočit skvělý režisér. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=htxvLcSnOU0 ()
Keď sa na to pozerám spätne, Coenovci týmto filmom a na ďalšie tri snímky poriadne vypli a povolili na razantnosti. Za to sa k nám dostala ale konečne jedna z pravých novodobých noiroviek, ktorý priam dýcha starou, nezabudnuteľnou atmosférou, presne akoby ju boli natočili pre päťdesiatimi rokmi. Plynutie chcelo viac vzrúša, ale kamera, nasvietenie, to hranie sa s čiernou a bielou a minimálne scenár by si zaslúžil aspoň oscarovú nomináciu. A Shalhoub dominoval. 80%. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (11)
- Ethan a Joel Coenovi a Jon Polito (Creighton Tolliver) spolu již spolupracovali na filmech Barton Fink (1991), Big Lebowski (1998), Millerova křižovatka (1990) a Záskok (1994). (Itar)
- Billy Bob Thornton přijal roli Eda Cranea aniž by si přečetl scénář. (Tygrys)
Reklama