Reklama

Reklama

Emak Bakia

(festivalový název)
  • Francie Emak-Bakia
Krátkometrážní / Experimentální
Francie, 1926, 16 min

Režie:

Man Ray

Scénář:

Man Ray

Kamera:

Man Ray

Obsahy(1)

První pokus o surrealistický film režíroval v roce 1926 avantgardní malíř a režisér Man Ray. EMAK-BAKIA je svědectvím o chaotickém snu neznámé ženy. Mezi několika málo hranými záběry vnímáme matoucí defilé pohybujících se předmětů a světel. Skupina André Bretona snímku vyčítala nízký podíl narace. (Hwaelos)

Recenze (14)

*Elfík* 

všechny recenze uživatele

Nejsem surrealista, tudíž se právem obávám, že jsem dílo Mana Raye plně nepochopila. Stále se snažím vidět v rozoostřených záběrech a v ženách, které se na povel usmívají, nějaké kouzlo či smysl, který v tom vlastně je. Pokud mají vaše sny smysl, pak by tedy i i tyto sny měly nějaký dávat... Musím bez mrknutí oka říci (ó, mrknutí oka), že pokud jsem nenalezla v Emak-Bakii význam, pak nemohu hodnotit. Vy jste to pochopili? A hodnotíte?? ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Surrealizmus má jednu nesmiernu, i keď dosť alibistickú výhodu oproti "normálnym" filmom, totiž že sny nemusia dávať žiaden význam. Takže prečo by sme mali vyčítať filmárom, že ich film možno zmysel nedáva. U niektorých je zjavný a ich rozbor poskytuje zábavu (napr. Andalúzsky pes), u niektorých menej. Návod na to, ako prežiť napríklad nudnú prednášku, alebo nočnú šichtu na vrátnici, kde Vás sleduje kamera, Emak Bakia poskytuje. Treba ale počkať až na úplný záver filmu. ()

Reklama

faced 

všechny recenze uživatele

Krátká koláž ve stylu Cinéma-pur nemá narativní osu, jednotlivé sekvence nespojuje žádný společný jmenovatel a nenabízí proto výchozí společnou myšlenku. Podstatu tohoto směřování ve filmu vystihl bratr R. Claira Henri Chomette slovy: "Filmový rytmus je síla, která bez ohledu na jakoukoli logiku faktů a na skutečnost vytváří vize, jaké mohou vzniknout pouze spojením optiky a filmového pásu." Man Ray ve filmu rozhýbává své fotografické kompozice montáží krátkých dokumentárních sekvencí, záběrů pod vodní hladinou, experimentů s pomocí vypouklých zrcadel, skleněných hranolů, světla i krátkých animací a předvádí tak divákovi velmi originální kinetické divadlo plné vlastních fantastických vizí, vedle každodenních rituálů a filmových experimentů, až na hranici tehdejších technických možností. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Rôzne obrazce, ktoré by mali evokovať sen jednej ženy, ktorý je krásne zobrazený v poslednom zábere. Lenže aj napriek tomu, alebo vďaka tomu že sa jedná o surreálne dielko, nejedná sa o úplne dokonalé dotiahnutie myšlienky. Netvrdím že scény nemajú zmysel. Rozhodne majú. Ale nezanechalo to na mne nič. Ani pocit, ani ohúrenie a už vôbec nie chuť nad niečím takým rozmýšľať. ()

Honziss 

všechny recenze uživatele

Film pro mě nabyl na váze až po přečtení jeho původu z knížky Vlastního portrétu Man Raye. V té době tak odvážný kousek, bez děje a bez scénáře. Všimněte si záběrů rychlé jízdy, vyhození kamery do vzduchu coby zvláštní efekt (drahou kameru měl tehdy koupenou darem jedním zbohatlíkem proto, aby dílo za rok natočil). A konečně, trhání límečků a efekt dvojích očí milenky Kiki. Plně surrealistické dílo paradoxně surrealisty moc nepříjmáno. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (1)

  • Tento snímek vyvolal (pro surrealisty tolik kýžený) skandál. Když měl film premiéru, jeden muž se v průběhu filmu postavil a začal si nahlas stěžovat, že ho z filmu bolí oči a hlava. Jiný muž mu řekl, ať sklapne, což vyvolalo bitku. Projekce filmu se proměnila ve vřavu, kdy se hromadná tahanice dostala i na ulici, až musela být na její potlačení přivolána policie. (JayZak)

Reklama

Reklama